מנהל מחוז מרכז ב'כללית', ארז לוי, התראיין היום (רביעי) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והתייחס למקרה המזעזע שהתרחש אתמול, בו תושב באר יעקב הכה רופאת משפחה במוט מתכת במרפאת המושבה של קופת חולים 'כללית' בעיר, זאת לאחר שסירב לצאת מחדרה. בעקבות המקרה הרופאה נפצעה באורח קל ופונתה לבית החולים.

"מדובר במקרה אלימות מזעזע מהקשים שחווינו. אנחנו חווים אלימות ברמה יומיומית", אמר ארז לוי בפתח הריאיון, "המטופל יצא מהחדר עם מוט ברזל ביד, והוא החל להכות את הרופאה בראשה עד זוב דם. ביקרתי אותה בבית החולים וזה היה מראה מזעזע בכל קנה מידה. אנחנו למעשה מתרגלים את הצוותים בכל עת כיצד לנהוג במקרי אלימות והיא הצליחה לשמחתנו ללחוץ על לחצן המצוקה ואז לברוח מהחדר. אירועים כאלה אנו חווים כל יום במערכת הבריאות - צריך להביא לשינוי ברמה של שינוי לאומי".

"צוות הביטחון שלנו קפצו תוך דקות לאירוע יחד עם משטרת ישראל, אבל לצערי הם לא היו בסניף עצמו", הוסיף מנהל מחוז מרכז ב'כללית, "אנו עם חוסר במשאבים בתחום האבטחה. באותה העת, נכחו במרפאה מספר אנשי צוות והם הצליחו להשתלט על האירוע ולהחליף כמה מילים עם התוקף עד שהגיעו כוחות הביטחון. כמובן שמיד עטפנו את הרופאה. כיום, אנו מעמידים לרשותם של הרופאים אנשי מקצוע מתחום עבודת הסוציאלית והפסיכולוגיה למי שמרגיש שצריך שיחות אישיות קצת יותר עמוקות. כבר אתמול עשינו סבב ראשון, המצב לא פשוט". 

לבסוף נשאל האם הוא תומך ברעיון לבטל ביטוח בריאות לחלוטין למי שמרים יד על צוות רפואי: "אני חושב שזה מעט קיצוני מדי, אבל כן חושב שצריך לעשות שינוי בחקיקה ולהגביר את הענישה. כמו בכדורגל, קודם כל מקבלים כרטיס צהוב. הכרטיס האדום ניתן למטופל שגילה אקט של אלימות בפעם השנייה ואז הוא מורחק לשנה מטיפול רפואי כל עוד הוא לא נתון בסכנת חיים מבחינה בריאותית. אני מבקש בכל לשון של בקשה מרשויות המדינה וממשרד הבריאות לקדם חקיקה".

שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: תמיר ברגיג)
שר הבריאות ניצן הורוביץ (צילום: תמיר ברגיג)

הורוביץ: "מי שתוקף רופא - מאיים על הבריאות של כולנו"

שר הבריאות, ניצן הורוביץ, התייחס אף הוא לאירוע האלימות כלפי הרופאה מבאר יעקב, במהלך כנס בריאות במכללה האקדמית נתניה בשיתוף FEMI: "היו תמונות קשות של הרופאה וזה קורה כמעט כל יום. האלימות בחברה הישראלית מחריפה ואנחנו רואים זאת בכל מקום ובמיוחד במערכת הבריאות. העניין הזה הוא מעבר לאלימות במרפאות ובבתי החולים. יש גל שלם של התבטאויות מחרידות כלפי עובדי משרד הבריאות שבמשך חודשים אומרים שרוצחים ומרעילים, כך שהדברים האלה מכשירים אווירה של פגיעה באנשי צוות רפואי".

"אני אומר כאן כשר בריאות עובדי המערכת לא יכולים להישאר חשופים ואלימות לא תעבור בשקט", הוסיף הורוביץ, "צריך לנקוט צעדים חמורים כלפי התוקפים. המשטרה והפרקליטות צריכים להעמיד את האנשים האלה לדין. במקביל, אנחנו מגבירים את האבטחה על ידי מאבטחים כדי לתת תחושת ביטחון לעובדים מי שמעז לתקוף צוות רפואי מאיים על הבריאות של כולנו. מחר תהיה שביתה צודקת של הרופאים וההסתדרות הרפואית. לסיום אני רוצה לשבח את עובדי המרפאה שנחלצו מהר לטובת הרופאה אתמול ומנעו אסון".

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני 103FM