שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק, אמר היום (שבת) בריאיון לכלי תקשורת מקומי כי בקייב נשקלת האפשרות להשעות זמנית את הפטור מוויזה לישראלים שמגיעים למדינה. "ההגבלות מלאכותיות אינן מוצדקות, טוב יהיה אם הן יחולו על כל המעורבים במלחמה. אזרחים רוסים נכנסים לישראל ללא הגבלות, גם בלארוסים - לאוקראינים המציאו ויזות אלקטרוניות".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

"לא אני ולא ההנהגה שלי יכולים לקבל את זה, זה כואב. משרד החוץ שלי ולשכת נשיא אוקראינה אומרים לי שזה לא מתקבל על הדעת. אנחנו שוקלים עכשיו אם להשעות את הפטור מויזה לישראלים בתגובה. ממשלת ישראל תחוש בזה לפני ראש השנה. היעדר ויתורים מצד ממשלת ישראל הוביל לעזיבת האוקראינים מישראל", אמר.

עוד הוסיף כי "עמדתנו בוועדת זכויות האדם של האו"ם ידועה למשרד החוץ הישראלי. היכן שאנו יכולים לתמוך ולחשיב את פעולותיה של ישראל כלגיטימיות, ב-95 אחוז מהמקרים ההחלטות שלנו עולות בקנה אחד עם החזון של ישראל. תסתכל על הסטטיסטיקה, ברוב המוחלט של המקרים אוקראינה תומכת בישראל באו"ם, כולל בוועדת זכויות האדם".

על אספקת הנשק מישראל, טען השגריר אוקראיני כי "נאסר על הגרמנים לספק לנו טילים נגד טנקים שיוצרו ברישיון ישראלי. אני לא אומר שצריך לתת לנו משהו או שצריך לתת לנו משהו בכלל. כשגריר, אני מבין את הרגישות של הנושאים הללו עבור ישראל, לאור הקרבה של חיילים רוסים בסוריה. אבל בקייב ההסברים האלה לא מתקבלים. בקייב נותנים לי דוגמה למדינות הבלטיות, שיש להן גבול ארוך עם רוסיה, מוכרים לנו כל מה שאנחנו מבקשים. כמו פולין".

"אסטוניה הקטנה הוציאה כאחוז אחד מהתמ"ג כדי לעזור לאוקראינה עד היום באמצעות שיתוף פעולה צבאי-טכני. אני רוצה להדגיש שאנחנו מדברים רק על אמצעי ההגנה. אי אפשר לתקוף מערכות הגנה מפני טילים - הן יכולות רק להגן על האוכלוסייה האזרחית, נשים וילדים, שמתים במספרים עצומים. מאז 24 בפברואר, יותר אנשים מתו באוקראינה מאשר בישראל במהלך כל קיומה בכל המלחמות והפיגועים. אנחנו רואים את הזוועות האלה כל יום", הוסיף.

שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק (צילום: אבשלום ששוני)
שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק (צילום: אבשלום ששוני)

עוד אמר על הסנקציות נגד רוסיה: "כשיו"ר הכנסת מיקי לוי אומר לי: 'אנחנו לא יכולים לעשות כלום כי אין לנו חוק סנקציות' - נו, מה אני יכול להגיד? כשהישראלים ביקשו מאיתנו לפני כשנה לאמץ חוק למניעת אנטישמיות, קיבלנו אותו. הם עשו שינוי בחוק הפלילי, הכניסו אחריות פלילית לאנטישמיות. המצב עם חוק הסנקציות זהה לחלוטין.יש גם עקרונות ומוסר. אני חוזר ואומר: מכיוון שישראל רואה בעצמה, ובצדק, מדינה של העולם המערבי וחולקת את העקרונות הדמוקרטיים של המערב, יש להתייחס יותר למצבים כאלה".

כמו כן, קורניצ'וק אמר כי מדינתו ממתין לתשובה מישראל לאחר שקייב ביקשה הלוואה בסך 500 מיליון דולר. "מכיוון שישראל מצליחה כלכלית, ומדינות עם תוצר נמוך יותר לנפש הסכימו בעבר לבקשתנו, אני מקווה שנקבל תשובה חיובית גם מישראל. אני רוצה להדגיש שלא מדובר בסיוע, אלא בהלוואה שמוחזרת - אולם בערך באותם תנאים שיש לקרן המטבע". 

הביקורת החריפה של קורניצ'וק מגיעה כיומיים לאחר הביקורת החריפה של נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, במהלך נאום מיוחד בפני האוניברסיטה העברית על המלחמה המתנהלת במדינתו בימים אלה.

"תגידו לי איך אתם לא יכולים לסייע לקורבנות? אתם ומליונים אחרים בעולם – לי קשה להתראיין לעיתונאים מישראל. אני פשוט לא יודע מה לענות, אני מוקיר תודה לאזרחי ישראל ולכם על התמיכה בישראל, אני מוקיר תודה על תליית דגלי אוקראינה ברחובות ועל כל מילות התמיכה בחברה שלכם, אבל נרצה לקבל גם תמיכה מהממשלה שלכם", אמר.

"מדינה כמו לוקסמבורג, עם הרבה פחות אזרחים מכם, סיפקה לנו תמיכה גדולה ושלחה לנו נשק. אולי זה לא הרבה, אבל הם נתנו לנו כמעט כל מה שהם יכלו. מה לגבי ישראל? אנחנו מבינים שזה לא מצב פשוט עבורכם. אפשר להסתכל על פולין, שגם מאוימת על ידי רוסיה, והיא מספקת לנו עזרה לוגיסטית וקיבלה לשטחה מיליוני אוקראינים, רובם ילדים ונשים שחיפשו מקלט", הוסיף.

לדבריו, "הסנקציות על רוסיה זה עניין של ערכים. סנקציות על מדינה שרוצה להרוס מדינה שכנה. הרבה מדינות אירופאיות פועלות אתנו נגד התוקפנות הרוסית. לצערנו לא ראינו את ישראל מצטרפת למשטר הסנקציות נגר רוסיה. אני בטוח שהמלחמה תיגמר ושאנחנו ננצח. יהיה עתיד נהדר, צריכים להסתכל בעיניים אחד של השני, בעיקר הדור שלכם. שנוכל לשמוע אחד את השני".