בית המשפט העליון בארצות הברית ביטל ביום שישי פסק דין שנמשך כמעט יובל שלם שהתיר הפלות ברחבי ארצות הברית. על פי הפרסומים,  הפסיקה צפויה להוביל לאיסור על הפלות בכחצי מהמדינות ביבשת - החלטה שעלולה להשפיע רבות על הזירה הפוליטית והכלכלית, ואף להעמיק עוד יותר את הפער בין המעמדות הכלכליים. ד"ר רוני חן, מנהל חדרי לידה ויולדות ויו"ר הוועדה להפסקת הריון בבית חולים "בילינסון" בפתח תקווה, התייחס (ראשון) לידיעה בתוכנית "איפה הכסף" עם ליאת רון ב-103FM.

"אנחנו לא נמצאים במצב הכי טוב, יש וועדות להפסקת הריון ולא כל אישה מתירים לה", טען ד"ר חן בפתח השיחה. "זה דבר אחד שאפשר לפתח אותו ודבר שני, אנחנו יכולים אפילו להידרדר מכאן ולהגיד - אין הפלות, זהו נגמר. וזו בעיה מאוד רצינית. הרבה פעמים אנחנו מחקים את מה שקורה בחו"ל אבל גם המצב כיום הוא לא הכי אידיאלי. לא המצב הכי טוב שיכול להיות".

עוד הסביר ד"ר חן כי "יש ארבעה קריטריונים להפסקת הריון. האחד זה גיל האישה, או פחות מ-18 או מעל גיל 40. השני זה מצב העובר, אם הוא פגוע משמע הוכח באולטרסאונד או בדיקה אחרת שהעובר לא תקין. שלוש, זה ההיריון מחוץ לנישואין, אישה לא נשואה או נשואה וההיריון לא מבעלה, כל הדברים האלו יכולים להיות. המצב הרביעי והאחרון זה הריון שיכול להזיק לאישה מבחינה בריאותית, הן נפשית והן בריאותית".

לאור הסברו, תהתה רון מה יהיה עתיד הריונה של אישה נשואה, בעלת ארבעה ילדים שאין בכוחה הכלכלי להאכיל עוד פה. ד"ר חן השיב כי "לצערי היא לא עומדת בקריטריונים האלו. זה לא אחד מארבעת הקריטריונים אלא אם היא מביאה דיווח של עובד סוציאלי או פסיכיאטר שיכול לאשר שההיריון עצמו עלול לפגוע".

תשובתו של חן עוררה זעם רב בקרב המגישה, שתקפה: "אז אתה אומר 'לכי תשקרי'. אני צריכה לפברק משהו כדי לשכנע את הוועדה שיתנו לי את הרשות להחליט? זה לא ייאמן. אבסורד". ד"ר חן הבין לליבה, וחידד: "את צודקת, אני אישית בהחלט מסכים איתך. לאישה יש זכות על גופה להחליט אם ההיריון לא רצוי בייחוד עוד בטרימסטר הראשון שהעובר עוד קטן, שזה קובץ של תאים. אני חושב שהאישה יכולה להחליט שההיריון לא מתאים, כי לפעמים ישמע לכם מוזר אבל גם מצב כלכלי או משבר בבית יכול להצדיק הפסקת הריון אבל אני לא יכול לאשר אותו, לי אין את הקריטריון לאשר".

"ואם בעלי מכה אותי?", שאלה רון, וד"ר חן הבהיר: "אם בעלך מכה אותך את מביאה דו"ח מעובדת סוציאלית. אני יכול להגיד לך שאנחנו בוועדה מאוד מאוד רגישים, אנחנו לא שיפוטיים ולא מביעים דעה, אנחנו מאוד מנסים לעזור לנשים שפונות אלינו. במקרה הזה יש לנו פסיכיאטרית שעוזרת לנו, היא יושבת במקביל אלינו ותשוחח עם כל אישה שזו הדרך לעזור לה. וזה לא בשקר ולא במרמה. אני הייתי שמח שזה לא היה צריך להיות".

עוד סיפר ד"ר חן כי ישנם בין 15 ל־20 מקרים בשבוע, וכי "המקרים הרפואיים מאוד ברורים אבל יש כאלו שרוצות להפסיק את ההיריון כי זה לא מתאים". עוד הוסיף והתייחס לטענת רבים כאשר מדובר בהפסקת הריון - הריגת בן אדם: "יש כללים גם כאן, הטרימסטר הראשון נחשב עד שבוע 12, משבוע 22 אנחנו כבר מתייחסים אחרת להפסקת הריון, היא חייבת להיות עם סיבה משמעותית. זה לא עניין של מה בכך להפסיק הריון כזה".

העברת החוק על איסור הפלות עלולה להוביל למקומות חשוכים, אשר לא נראו כבר שנים רבות במדינות מתפתחות. ד"ר חן הדגיש כי מזה בדיוק הוא חושש: "אני חושש מהדברים האלו שהן יצטרכו ללכת למרפאות שהן לא ממש מרפאות, לא לעשות את זה במוסד רפואי מסודר, הרבה יותר זיהומים, פגיעות ברחם, נזקים לאישה עצמה וגם על מערכת הבריאות זה יכול להקשות. אנחנו נגיע למצבים שנצטרך לעשות ניתוחים אחרים כדי להציל כל מיני מצבי חירום, לעשות יותר טיפולי פיריון. הפסקות ההריון הלא חוקיות שחווינו בעבר הרחוק, זה ממש ממש מסוכן".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו, 103FM