העולם מתחמם, הקיץ מתארך וגם קרינת השמש הופכת מסוכנת יותר בעידן משבר האקלים. מלנין הוא פיגמנט המיוצר בגופנו ובגופם של בעלי חיים אחרים ומשמש לתפקידים שונים וחיוניים, בהם הגנה על העור מפני קרינת UV ותמיכה מבנית ברקמות שונות. מחקר בהובלת חוקרות מאוניברסיטת תל אביב הצליח לחקות את תהליך הייצור של מלנין, הביו־סינתזה, בתנאי מעבדה. לטענת החוקרות, הפיתוח החדש עשוי לסייע מאוד לתעשיית הקוסמטיקה ולעולם רפואת העור בהגברת ההגנה מפני קרינת השמש ומניעת פגיעה של חומרים כימיים בעור.

המחקר החדש נערך על ידי הדוקטורנטית טללית מסרנו וד"ר אביגיל ברוך, שתיהן חוקרות במעבדה של ד"ר אילה למפל מבית הספר שמוניס למחקר ביו־רפואי וחקר הסרטן בפקולטה למדעי החיים של אוניברסיטת ת"ל אביב. לצדן השתתפה במחקר גם ד"ר מיכל ויטמן מאוניברסיטת בר־אילן.

החוקרות מסבירות כי החומר הביולוגי מלנין משמש כ"פילטר" ביולוגי שבולע קרינת UV, ובכך למעשה מפחית בצורה משמעותית את כמות הקרינה שחודרת לעור. עם זאת, עבור אנשים רבים, בעיקר בעלי גוון עור בהיר, שבעורם מיוצרת כמות מעטה של מלנין, ההגנה הטבעית מפני קרינת השמש אינה מספקת.

במסגרת המחקר החוקרות ביקשו להוכיח שאפשר לשלוט באופן דומה בייצור הפיגמנט בתנאי מעבדה, בדומה ליכולת הייצור של הגוף. ד"ר למפל מסבירה: "אחד האתגרים המרכזיים שעמם אנחנו מנסים להתמודד הוא היכולת לשלוט בתהליך הייצור של ביו־חומרים במעבדה על ידי שימוש בתהליכים דומים לאלה שמתרחשים בגופנו לייצור חומרים ביולוגיים, בדומה לעבודה הנוכחית, שבה ייצרנו מלנין בתוך טיפות נוזל המדמות אברונים תאיים.

"תוצאות המחקר הראו שבעזרת הטכנולוגיה החדשה שהחוקרות פיתחו אפשר לשלוט בתהליך הייצור של מלנין במעבדה, ולקבל פיגמנט הדומה בתכונותיו למלנין הביולוגי".