עיתונאי "חדשות 12" משה נוסבאום חשף אתמול במכתב לעובדי חברת החדשות כי הוא אובחן כחולה במחלת ניוון השרירים  ALS. הוא הבהיר כי ימשיך  לעבוד, אך "יוריד מעט הילוך". ד"ר תאיר אלון, נוירולוגית, מומחית במחלות עצב השריר מהמרפאה לטיפול בחולי ALS בבית החולים "בילינסון", הביאה הבוקר (ראשון) פרטים נוספים על המחלה המורכבת וחשוכת המרפא בתוכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM, וחשפה האם הפתרון נמצא מעבר לפינה.

"ALS זאת מחלה ניוונית. בעצם, העצבים שאחראים להוציא לפועל את התנועות שלנו, מהמחשבה ועד התנועה של כל איבר ואיבר מתנוונים", הסבירה אלון בפתח הראיון. "אנחנו יודעים שיש מקור גנטי. בחלק אחר, אנחנו יכולים למצוא כל מיני חלבונים שאנחנו לא יודעים אפילו אם הם גורמים לפגיעה או מעידים על הפגיעה, אבל אנחנו לא יודעים בוודאות מה גורם. אני מאמינה שאין קשר למזון או להתנהגות או לכל דבר כזה". 

בהמשך נשאלה מה מאפיין את המחלה, ומדוע אצל כל אחד היא מתקבלת אחרת. על כך השיבה: "אנחנו לא יודעים. אנחנו מדברים על הסטטיסטיקה שמדברת על תוחלת חיים מסוימת, אבל אנחנו יודעים שיש אנשים שמצליחים למשוך את זה, ועוד במצב טוב שנים רבות. אנחנו לא יודעים לחזות למי ייקח כמה זמן להידרדר ובאיזה קצב. יש הרבה מחקרים שעוסקים ב-איך כן לחזות". עוד ציינה כי "יש תרופות שמאטות מעט את התקדמות המחלה אך אין משהו שעוצר אותה".

על הטיפול במחלה אמרה ד"ר אלון, כי "עיקר העיסוק שלנו, חוץ ממתן התרופות שמאטות את קצב ההתקדמות, זה טיפול לשיפור איכות חיים וללימוד כל מיני טכניקות. לדוגמה, קלינאית תקשורת שמלמדת טכניקות לבליעה ולדיבור. דיאטנית שמתאימה את התזונה וטיפול בכל מה שמסביב". עוד אמרה, כי "יש עמותה גדולה שעוסקת בסיוע נפשי לחולים ולמשפחותיהם, יש עובדים סוציאליים שמלווים אותם, ויש אותנו, שמנסים לעזור כמה שאפשר. היינו רוצים שכל בן אדם ימצה את יכולותיו ויעשה את המקסימום". 

לאחר מכן נשאלה האם אצל האנשים הצעירים יותר, התהליכים הולכים יותר מהר. על כך השיבה: "לאו דווקא. אני מתרשמת שאצל צעירים זה הרבה פעמים מתקדם יותר לאט". 

על ההחלטה של הנהלת חברת החדשות להמשיך לאפשר לנוסבאום להיות על המסך, לשדר את הכתבות שלו ולשבת באולפנים כרגיל ועל המסר שהיא מעבירה אמרה ד"ר אלון: "אני חושבת שזה מסר נהדר. יש לי הרבה מטופלים כאלה - זה לא מקרה יוצא דופן - שכן מתאפשר להם להמשיך לעבוד ולהמשיך לנהל את חייהם כרגיל, ככל האפשר. ואני חושבת שזה גם מסר חשוב לציבור, שאנחנו מוקפים באנשים עם כל מיני מחלות מאוד מגבילות ונוהגים להסיט את מבטנו, אבל בסופו של דבר, לכל אחד יש מישהו שחלה במחלה קשה והחיים ממשיכים וצריך לעשות את המיטב ליהנות מהם". 

לסיום נשאלה האם הפתרון למחלה הוא מעבר לפינה: "אני בהחלט מאמינה בזה שאנחנו נמצא גם את הגורם וגם את הטיפול המתאים בשנים הקרובות. אני מאמינה שפשוט צריך איזושהי קפיצה. צריך יהיה לגלות את הדבר הקטן וממנו להמשיך", השיבה אלון.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM