סערת מינוי הרמטכ"ל בתקופת בחירות: חבר הכנסת יואב קיש (הליכוד) תקף אמש את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, זאת מפני שהיא צפויה לאשר את מינוי מחליפו של אביב כוכבי - במהלך ממשלת המעבר. פרשן חדשות 13, אביעד גליקמן, התייחס הבוקר (שני) בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב לסערה ולמתקפה של קיש.

בראשית השיחה ב-103FM, הוא השיב לשאלה האם ראש הממשלה יכול לפטר את היועמ"שית, והסביר: "רק במקרים מאוד חריגים, הוא צריך נימוק מאוד מאוד טוב כדי לפטר אותה. זה לא יעבור בג"ץ בוודאי, אבל כמו שקרעי תיאר את זה במדויק - אני משער שהשלב הבא יהיה לחוקק פסקת התגברות, שבג"ץ לא מעניין אותם מה הוא אומר, ולכן הם יוכלו". 

במהות? איפה הקו לדעתך בין יועמ"ש שצריך לשרת את הממשלה או לנסות לסייע לה לבין שמירה על החוק.
"אני אתן לך דוגמאות, הרי גם בכל השנים האחרונות זה שח"כ קרעי צועק דברים לא נכונים. שממשלה שרוצה לא לפנות מאחז מסוים או להישאר במקום מסוים, היועמ"ש התפקיד שלה אכן הוא לנסות ליישם את מדיניות הממשלה בתנאי שהם לא עוברים על החוק. כלומר, בתנאי שאין עבירה על החוק כן לאפשר את זה בפתרונות משפטיים כאלו ואחרים".

המגישים ציינו: "אבל אנחנו מכירים עבודה מול יועמ"שים - החוק השוליים שלו רחבים", וגליקמן השיב - "נכון, וזה בדיוק מה שקורה. אבל אם היועמ"ש לא מאפשר לך זה לא בגלל שיש לו אג'נדה נגד המדיניות, כנראה שאין מבחינה משפטית אפשרות לאשר את זה. כלומר, אם אתה עושה מעשה בניגוד לעמדת היועמ"ש כנראה אתה עובר על החוק". הוא הדגיש כי "ברור שתפקידו של היועמ"ש הוא לאפשר את מדיניות הממשלה, בתנאי שהיא לא עוברת על החוק. בוא ניקח את המקרה של אתמול, מה שח"כ קיש וקרעי אומרים, הם אומרים בריש גלי, הם אומרים בצורה גלויה שזה לא מעניין אותם, הם רוצים אנשים שיגידו כן לכל דבר הממשלה עושה".

גם רמטכ"ל
"נכון, גם מפכ"ל, שאם חלילה וחס היועמ"ש יראה מעשים פליליים, ויגיעו אליו ראיות, אז חס וחלילה לפתוח בחקירה כי זה נגד הממשלה".

זה לא משרת אמון
"בדיוק".

יוכפז ודוידוב תהו "איפה עובר הקו בין יועמ"ש שצריך לסייע לראש הממשלה ולממשלה לקדם את התהליכים הארגוניים השלטוניים וגם הפוליטיים, לבין העובדה שהוא צריך לשמור". פרשן חדשות 13 הסביר בתגובה: "לא סתם נתתי את הדוגמאות של מאחזים כאלו ואחרים. יש החלטות בג"ץ כבר הרבה שנים לפינוי מאחזים כאלו ואחרים. אם היה ייעוץ משפטי שהיה רוצה לפעול נגד הממשלה היה אומר 'עכשיו אתם מפנים', אבל בא היועמ"ש ולבקשת ראש הממשלה ושר הביטחון מנסה למצוא פתרונות משפטיים אפשריים. אם יש פתרונות משפטיים אפשריים שעוזרים למדיניות של הממשלה, אבל".

לדבריו, הקו גבול עובר ברגע שאין דבר כזה. "ברגע שזה נגד פסיקת בג"ץ, שאין מבחינה משפטית אפשרות לעשות את זה וזה לעבור על החוק. זה התפקיד של היועמ"ש לבוא ולהגיד 'כרטיס אדום, את זה אתם לא יכולים לעשות'", אמר. המגישים ציינו כי "בסופו של דבר רוצים להחליף את היועמ"ש ואת הרמטכ"ל, זה מגיע לבג"ץ והוא לא ייתן שזה יקרה". גליקמן אישר את דבריהם והסביר כי "נכון, בוודאי שלא אבל אז מה יעשו קרעי וחבריו? וזה צריך להבין – על זה בעיקר הבחירות" .

ח''כ יואב קיש במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח''כ יואב קיש במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

נסה להסביר לנו את ההבדל בין היועמ"שית בעניין מינוי הרמטכ"ל תוך כדי ממשלת מעבר לבין מה שקורה ביממה האחרונה.
"הייתה את הפגישה של גנץ עם היועמ"שית וחוות הדעת של יועמ"ש משרד הביטחון, שזה מאוד חשוב. שם הם מציגים ליועמ"שית דוחות סודיים שאומרים שעכשיו צריך למנות רמטכ"ל, כלומר בגלל כל האתגרים הביטחוניים".

המגישים תהו "זו לא מניפולציה? תמיד אפשר להשיג מסמכים" והוא הסביר כי "תמיד אפשר להשיג מסמכים". הם המשיכו וטענו כי "המערכת המשפטית הרבה פעמים מרכינה ראש מול המערכת הביטחונית". גליקמן הסביר בתגובה: ""אתה צודק אבל כנראה שבמקרה פה יש מעבר. בתחילת התהליך זה לא שהיא לא חשבה ככה, בתחילת התהליך היה עניין שאולי כוכבי יאריך את הכהונה שלו" 

מבין המועמדים יש לפחות אחד שמקובל על נתניהו ולכן יכול להיות שכל הפרשה פורצת
"בוודאי שזה קשור. זה גם לא רע שאם יש בחירות זה בסדר גמור אם מותר או לא מותר. אני אומר שזה לפעמים יכול להיות לא הוגן, שממשלה שאולי תתחלף בעוד 3-4 חודשים תמנה רמטכ"ל. אבל כנראה שבאתגרים הביטחוניים וכנראה שאם היועמ"שית תאפשר את זה, כנראה שמבחינה משפטית וביטחונית אי אפשר לחכות".

מה היא למדה חדש?
"אני משער שיש דברים שאנחנו גם לא יודעים. יכול  להיות שהיא ראתה מה קרה עם מינוי מפכ"ל המשטרה".

היא ידעה את זה קודם
"נכון, בגלל זה אני אומר שיכול להיות שעלו אפשרויות כמו שאולי כוכבי רצה פחות למלא תפקיד של 3-4 חודשים. היו גישושים שם וכן היה ניסיון לראות מה מי מו והוא לא הביע התלהבות גדולה. אבל אני כן יודע שהיו בסביבת גנץ גישושים אליו, אני לא חושב שהוא אמר לא. אז יכול להיות שגנץ שכנע את היועמ"שית שבעת הזו אסור שיהיה ממלא מקום".

אתה מכיר את זה טוב מבג"ץ, ברגע שמגיע נציג משרד הביטחון עם תיק המסמכים ופותח אותו לעיני היועמ"ש בדרך כלל המערכת המשפטית מרכינה ראש
"אתה צודק, אני חושב שזה פחות העניין הביטחוני, אבל כנראה שבשביל היציבות השלטונית, כדי להכין תוכנית עבודה ואם זה לא יוכן עכשיו כנראה שזה כן יפגע באינטרסים ביטחוניים, כנראה שזה כן משהו מאוד מאוד חשוב שעומד שעכשיו ימונה רמטכ"ל ולא בעוד ארבעה חודשים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm