ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל מהווה אתגר ביטחוני מדרגה ראשונה, ובמשטרה משלימים בימים אלו את ההכנות לקראתו. מדובר במבצע רחב היקף, אשר זכה לשם "מגן כחול 3", ושיגיע לשיאו באירוע הפתיחה של המכביה ה־21 ביום חמישי. לביקור, שיחל מחרתיים ויימשך כשתי יממות, הוקצו יותר מ־16 אלף שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים, שיתפרסו החל מיום רביעי בצוהריים כדי להבטיח את שלומם של האורחים והמארחים, לשמור על הסדר ולכוון את התנועה.


היערכות המשטרה תתמקד בעיקר במרחב נתב"ג, בירושלים ובצירים הראשיים המובילים אליה. בנוסף, יפעלו מרכזי שליטה ומוקדים כדי להבטיח פיקוד ושליטה אפקטיביים.

ההיערכות במשטרה החלה כבר לפני מספר שבועות והיא כוללת תכנון בהיבטי אבטחה, סדר ציבורי ותנועה, יחד עם יתר הגופים העוסקים במלאכה. כחלק מההכנות נעשתה גם תרגולת של מודל ליווי ואבטחה של מערך שיירת הנשיא ופמלייתו בין האתרים שבהם הוא צפוי לבקר. מלבד המפכ"ל יעקב שבתאי ינצח על המלאכה סגנו, ניצב דוד ביתן.


"אנחנו במשטרת ירושלים מתורגלים באירועים גדולים ואירוח אישים מכובדים", אומרים במשטרה. "קיימנו ישיבות מטה וערכנו בחינות מדוקדקות לצרכים ולדרישות הנחוצות וגם ערכנו ביקורים באתרים ובכבישים המדוברים. שלום הציבור נמצא בראש סדר העדיפות שלנו ואנחנו ממשיכים בניהול עבודת משטרה שוטפת ואכיפת החוק. המשטרה תפעיל יד קשה נגד כל מי שינסה להפר את הסדר הציבורי והחוק. עם זאת, נאפשר את חופש הביטוי והמחאה.

"מדובר בביקור בעל חשיבות לאומית, ונעשה הכל כדי שיעבור בצורה הראויה. אנחנו עובדים בשילוב עם השירות האמריקאי בכל המעגלים ויהיו גם שוטרים ואנשי שירות אמריקאים. ביום חמישי האחרון ערכנו איתם תרגיל משותף ואנחנו מתואמים. הפקנו לקחים מאירועים קודמים".
הביקור צפוי להשפיע מאוד על כמה צירי תנועה ובין יום רביעי בצוהריים ליום שישי בצוהריים צפויים שיבושי תנועה וחסימות בצירים שונים באזור המרכז, בצירים המובילים לירושלים וברחבי הבירה. כמו כן, ייתכנו שינויים בהסדרי התנועה בצירים הראשיים המובילים לעיר לפרקי זמן קצרים ונקודתיים.

הכנות המשטרה לביקורו של נשיא ארה''ב ג'ו ביידן (צילום: דוברות המשטרה)
הכנות המשטרה לביקורו של נשיא ארה''ב ג'ו ביידן (צילום: דוברות המשטרה)


"אנחנו מאוד רגישים ועדכניים לגבי סגירת צירי התנועה כדי למנוע ככל הניתן הפרעה לתושבי ירושלים ולאזרחים", אומר גורם במשטרה.
המפכ"ל יעקב שבתאי אמר בדיון שנערך אתמול: "זהו מבצע לאומי וביקור אסטרטגי שמובילה משטרת ישראל עם יותר מ־16 אלף שוטרים ולוחמים ביבשה, באוויר ובים, ולצדה שותפים כל ארגוני הביטחון בישראל. בימים שבהם ישהה נשיא ארה"ב בישראל יפעל מרבית הכוח המבצעי של המשטרה לאבטחת הביקור. יש לזה משמעויות גדולות שאנו לוקחים בחשבון, ולצד הביקור נעשה הכל כדי לאפשר את שגרת חייהם של אזרחי ישראל תוך מתן מענה יעיל ומהיר ככל הניתן לכל אירוע ולכל קריאה.


"המשימה המרכזית של משטרת ישראל היא לאפשר את הביקור ללא אירועים חריגים, תוך אבטחת הביקור והאישים מרגע נחיתת הנשיא בארץ ועד לעזיבתו לסעודיה. כדי לבצע את המשימה לא נחסוך בשום אמצעי ויכולת שברשות המשטרה וניערך עם מענה מבצעי חזק ומקיף לכל תרחיש".

גם צה"ל נערך לביקור, ואתמול מהבוקר עד הערב ביצע אימון צבאי, שבמהלכו הורגשה תנועה ערה של כלי טיס בשמי מרכז הארץ.