מקווה טהרה שלם וייחודי מימי בית המקדש השני (המאה הראשונה לספירה) התגלה בחפירות הצלה ארכיאולוגיות, בפרויקט מעלית הכותל שבמדרון המזרחי של הרובע היהודי. המקווה נמצא במסגרת חפירות בניהולם של מיכל הבר וד"ר אורן גוטפלד מטעם האוניברסיטה העברית. בנוסף, נמצאו גם אמת מים ולצידה בור, בו כ-40 סירי בישול, גם הם מימי בית שני.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

בחפירות באזור ירושלים מטעם האוניברסיטה העברית ובמימון משרד ירושלים ומורשת, שהחלו בפברואר 2021 במטרה לאפשר בנייה של שתי מעליות שיחברו בין רום הרובע למפלס הכותל המערבי, נמצא מקווה חצוב בסלע. ייחודו היה כי הוא ממוקם על המצוק שהפריד בין העיר העליונה (בתי המגורים המפוארים של הכהנים) לבין הר הבית. לצד המקווה, נמצאו שרידי מבנה מגורים מימי הבית השני.

שר הבינוי והשיכון וראש משרד ירושלים ומורשת, זאב אלקין ,הגיב על הממצאים: "הממצאים הנדירים שהתגלו בשטח חפירות פרויקט מעלית הכותל מרגשים מאוד. הממצאים הארכיאולוגיים הם עדות נוספת לנוכחות היהודית בירושלים לאורך אלפי שנים. משרד ירושלים ומורשת בראשותי ימשיך לפעול לשימור ופיתוח עברה היהודי המפואר של העיר תוך הפיכת הבירה לעיר חדשנית ומתקדמת".

כאמור, בנוסף למקווה, נמצאו שרידים נוספים, עליהם סיפר ד"ר גוטפלד: "בחפירות התגלו שרידים וממצאים רבים מימי הבית השני, התקופות הרומית-ביזנטית והתקופה העו'תמאנית". בין הממצאים הבולטים היא אמת המים התחתונה העוברת בתוואי החפירה אשר הובילה מים מבריכות שלמה, הנמצאות מדרום-מזרח לבית לחם, למקדש בימי הבית השני ושנעשה בה שימוש חוזר בתקופות מאוחרות.

מיכל הבר, מהאוניברסיטה העברית, הסבירה את חשיבות המקווה שנמצא: "המקווה נחצב תחת אמת המים התחתונה ונראה כי הייתה מקור המים המרכזי של המקווה, דבר שאינו מוכר לנו ומצריך מחקר נוסף. ידוע כי באזור זה התגוררה האליטה של העיר ההרודיאנית, ולכן הממצא המרגש ובמיוחד קרבתו להר הבית מעלים שאלה מי היו תושבי אותה וילה מפוארת ערב החורבן - יתכן משפחת כהנים".

ממשרד ירושלים ומורשת בראשות זאב אלקין נמסר כי המשרד משקיע משאבים רבים בפיתוח הרובע היהודי. בין הפרויקטים השונים שמוקמים ברובע בימים אלו נמצאים מעלית הכותל, השלמת שחזור מבנה בית כנסת תפארת ישראל, שדרוג הרובע ההרודיני ופיתוח החומה הרחבה.