בעיות כוח האדם החמורות בנמל התעופה בן־גוריון יצרו בחודשים האחרונים לא רק עומסים ועיכובים כבדים בטיסות, אלא גם תופעה של אובדן מזוודות, וישראלים רבים דיווחו כי בצאתם לחו"ל ובשובם - הם אינם מוצאים את מזוודותיהם. בתוך כך, קמו בפייסבוק בימים האחרונים שלל קבוצות ייעודיות לסיוע באיתור מזוודות. אחת הקבוצות, “מזוודות אבודות בנתב"ג", הוקמה בשישי האחרון על ידי קרן קרמר, אם מודאגת שמזוודתו של בנה לא שבה אליו, וכעת מונה כבר כ־1,600 חברים.

“הכל התחיל כשהבן שלי חזר מחופשה בת שבוע באתונה, והמזוודה לא חזרה", מספרת קרמר. “כאמא פולנייה ניסיתי לפנות לכל הגופים השונים שמטפלים בנושא המזוודות, ואיש לא חזר אליי, לא ענה לי ולא התייחס. המזוודה התפיידה. אפילו לא שלחו לי מייל שמנסים לחפש את המזוודה. שוטטתי בקבוצות בפייסבוק וראיתי שאנשים מתלוננים על בעיות דומות. כיוון שאנחנו גרים ביהוד, צמוד לנתב"ג, החלטנו הבן שלי ואני לנסוע לחפש את המזוודה. הגענו למחלקת כבודה אבודה, שמתעסקת באבידות, ולא היה תיעוד שהמזוודה חזרה לארץ. למחרת בעלי ואני נסענו שוב לנתב"ג, והכניסו אותנו למתחם של המזוודות. בהתחלה חיפשנו בפינות והיינו מזועזעים מכמות המזוודות הנטושות. התחלנו לצלם תוויות על המזוודות עם מספרי טלפון ולשלוח לאנשים שמספרם הופיע על התווית. בהמשך הגענו למסוע 6 וראינו אלפי מזוודות פתוחות, ריח מצחין של אוכל מקולקל שנשאר במזוודה חודשים, נוזלים שנשפכו מהמזוודות, הליכונים ועגלות תינוק זרוקות".

לאחר מכן פרסמה קרמר בפייסבוק את התמונות של המזוודות האבודות. “התחלנו לקבל תגובות מאנשים שזיהו את המזוודות שלהם", היא מספרת. “לאט־לאט עוד אנשים באו לחפש את המזוודות שלהם, החלו לצלם מזוודות ולהעלות תמונות. אני נתקלת במלא סיפורים שהקבוצה שלי עוזרת בהם. גם נתקלתי בסיפורים הזויים. למשל מישהי מפלורידה, שהבן שלה טס מפלורידה לספרד, קיבלה טלפון שהמזוודה של בנה הגיעה לנתב"ג, למרות שהבן שלה לא התקרב לישראל. זה טירוף".

ומה עם המזוודה של הבן שלך?
“אתמול בצהריים קיבלתי טלפון מנתב"ג ששליח בדרך עם המזוודה. ככה זה צריך לקרות, אבל לא אחרי שבועיים ומאבקים".
קרמר, שגם מפרסמת בקבוצה טיפים לאיתור מזוודות ולמניעת אובדנן מראש, מספרת שהיוזמה שלה הולידה יוזמות נוספות. “קיבלתי הודעות מחבורה של בני 60 פלוס שרוצים לבוא לנתב"ג בהתנדבות ולסייע לאנשים באיתור מזוודות", היא מספרת. “הם עדיין לא קיבלו אישור מנתב"ג לכך, אבל הרעיון מבורך ויעיל וגם אפשר להרחיב אותו לצעירים בני 18 אחרי תיכון שיסייעו במערך".

מה הטיפ שאת נותנת למי שטס לחו"ל עם מזוודות?
“אל תטוסו לחו"ל, אבל אם אתם טסים, תעשו זאת עם טרולי. קחו מזוודות הכי צבעוניות ומיוחדות שיהיה קל לזהות ותסמנו ותכתבו את שמכם בכל חלק של המזוודה. אל תשימו אוכל או דברים יקרי ערך במזוודות. הכי חשוב זה לצלם ולשתף כי בכל העולם יש קריסה, ואנחנו צריכים לעזור זה לזה".

בסוף מצאנו

אייזיק גרפי, עובד בענף התעופה, פתח בימים האחרונים בפייסבוק את הקבוצה “מזוודות אבודות" שגם מטרתה היא לסייע באיתור מזוודות. “הבנתי שבנושא הזה של המזוודות האבודות הגיעו מים עד נפש וראיתי שאנשים מאבדים דברים חשובים, חיים שלמים, וזה שבר לי את הלב, אז החלטתי להרים את הכפפה ולעזור", הוא מספר. “חשבתי שעזרה אחד לשני היא הפתרון האידיאלי. כל הכיף של החופשה יכול להיהרס בגלל מזוודה אבודה. יש חללים גדולים בנתב"ג, ואפשר לסדר את המזוודות כמו שצריך. זה לא נכון להגיד שהמזוודות הלכו לאיבוד, אלא פשוט יש אי־סדר משווע ואם הכל היה מסודר, אז היה קל לחפש ולמצוא. אנשים כבר לא רוצים לצאת עם מזוודות לחו"ל, וזה עצוב. הם פשוט מוותרים".

הקבוצה מניבה פירות?
“בטח. אנשים משתפים ומצלמים מזוודות עם תוויות ועוזרים זה לזה. הנוסע מצפה שייצרו איתו קשר מנתב"ג לגבי מציאת האבידה, אבל אין שום יצירת קשר. הכל מפוזר. לכן הקבוצות האלה בפייסבוק עוזרות לקחת את העניינים לידיים. בלי אינטרס. נטו מערבות הדדית. ייקח עוד כמה חודשים עד שכל הכאוס הזה ייעלם. זה קרה לדעתי כי חזרנו במהירות לשגרת תעופה. אני רואה גיוס ענק של כוח אדם ומניח שלקראת החגים לאט־לאט נראה שהעניינים מתחילים לחזור למסלולם הרגיל".

מזוודות תקועות בנתב''ג (צילום: עודד וקרן קרמר)
מזוודות תקועות בנתב''ג (צילום: עודד וקרן קרמר)

“אנחנו רואים בתקופה האחרונה את הבלגן בשדות התעופה בגלל מחסור בכוח אדם", אומרת גל דברת, ממנהלות קבוצת הפייסבוק הוותיקה “חו"ל זה כאן", המונה כ־363 אלף חברים ומסייעת לטסים בשלל עניינים. “חזרתי לפני שבוע מווינה, והיה פחד אלוהים לנסוע ולשלוח מזוודות. בהלוך הכל עבר תקין, אבל כשחזרנו לארץ, באולם קבלת המזוודות, ראינו מסועים מפוצצים במזוודות ולא הבנו למה המסועים לא זזים. ראינו שם מזוודות שעומדות על המסוע שבוע־שבועיים. כשהייתי בשדה התעופה, ראיתי פוסט שהעלתה אחותו של תומר זלצמן, חבר נבחרת ישראל באופני הרים. היא כתבה שהמזוודה עם ציוד הרכיבה והאופניים שלו לא הגיעה, ולכן הוא לא יכול לנסוע לייצג את ישראל בתחרות בשווייץ יומיים אחרי כן. החלטתי להישאר לחפש לתומר את המזוודה יחד עם עוד עובד בנתב"ג. בסוף מצאנו".

לדברי דברת, בשבוע האחרון היא וחברותיה מקבלות מאות הודעות ביום עם בקשות סיוע באיתור מזוודות. “זה חלק מהנזקים של הקורונה", היא אומרת. “בעזרת הקבוצה אנחנו מקשרים בין מחפשי מזוודה למאתרי מזוודה. יש מצבים שבהם שום פיצוי מחברת ביטוח או תעופה לא ימתיק אובדן מזוודה עם חפצים אישיים".

מתי לדעתך הבעיה תיפתר?
“כשיתחילו עם הגיוסים של כוח אדם. אני יודעת שהם שמים על כך את מלוא המאמצים".

זמן זה כסף

קבוצת פייסבוק נוספת שנרתמה למערך הסיוע באיתור מזוודות היא “מטיילים בחו"ל עם ילדים" בניהולה של טליה קליין־פרז, המונה 77 אלף חברים. “הקבוצה קיימת כבר חמש שנים וחצי והיא מסייעת בכל מה שנוגע לטיולי משפחות לחו"ל", מספרת קליין־פרז. “עכשיו אחת הדאגות הגדולות של אנשים נוגעת לנושא המזוודות. בשבוע האחרון נהייתה הצפת שיא של פוסטים בענייני מזוודות אבודות. אנחנו מאשרים את כל הפוסטים האלה ורואים שאנשים מוצאים את המזוודות בזכות הקבוצה, וזה מחמם את הלב".

קליין־פרז פרסמה בקבוצה גם טיפים לסיוע באיתור מזוודות ולמניעת אובדנן. “ההתגוננות הכי טובה היא לא לקחת מזוודה, אבל זה לא ריאלי לכולם, אז העצה העיקרית שכולם נותנים היא להתעסק עם טרולי ולצמצם ככל האפשר את כמות הכבודה", היא אומרת. “יש טיפים גם למקרה שמאבדים את המזוודה: בין היתר, צריך לשים פתקים בכל צד של המזוודה כי זה מסייע לאתר את המזוודה. לא להסתמך על המדבקה ששדה התעופה שם".

עד מתי לדעתך נראה את התופעה הזו?
“הבעיה הזו קיימת בכל שדות התעופה בעולם, אבל מומחים מעריכים שדברים יחזרו לקדמותם בקיץ 2023. זה לא אומר שכל השנה תהיה ככה כי אנשים טסים בעיקר בקיץ. אני מלאת תקווה שמי שטס אחרי חגי תשרי ולפני חג המולד – כבר יחווה פחות עומסים".

על רקע התופעה הזו, בימים האחרונים מציעים גורמים פרטיים, שאינם עובדים בשדה התעופה, באמצעות טלגרם ופייסבוק לאתר עבור אנשים את מזוודותיהם תמורת תשלום. “בגלל הבלגן בנתב"ג זיהיתי הזדמנות עסקית באיתור מזוודות", מספר איציק. “אני מקבל פניות בטלגרם או בפייסבוק מאנשים שמחפשים מזוודה שאבדה להם עם דברים יקרים. הם נותנים לי סימני זיהוי, ואני משיג להם אותה. בגלל שלא בודקים יותר מדי לעומק עכשיו כי יש בלגן, אני מציג תעודת זהות ונכנס בקלות למתחם המזוודות, מחפש את המזוודה בין כל המזוודות הזרוקות וגובה 600 שקלים. זה סכום טוב למי שרוצה להחזיר דברים שחשובים לו".

קובי גובה 900 שקלים על איתור מזוודה. “אני רק עוזר לאנשים למצוא את המזוודות שהם איבדו", הוא אומר. “זמן זה כסף, ואני חושב ששווה למישהו שאיבד מזוודה יקרה לשלם 900 שקלים ולקבל מה ששווה הרבה יותר מזה".