מכת טביעות: אב ובתו טבעו למוות הלילה (בין שלישי לרביעי) בחוף לא מוכרז סמוך לפלמחים. האב בן ה-55 ובתו בת ה-18 פונו תוך ביצוע פעולות החייאה לבית החולים שמיר-אסף הרופא, שם נקבע מותם. בתוך כך, ארבעה בני אדם נוספים נפצעו באורח קשה באזורים שונים בארץ. 

מד"א עדכן כי מאז החלה עונת הרחצה, בתחילת חודש אפריל, ועד להיום כ-17 בני אדם טבעו למוות. כמו כן, צוותי הרפואה העניקו טיפול רפואי ל-121 בני אדם שטבעו ונמשו מהים, מהבריכות וממאגרי המים השונים ברחבי הארץ. מתוכם, חמישה היו במצב אנוש, שמונה במצב קשה, 19 במצב בינוני ו-74 במצב קל. 

מוקדם יותר, פרסם מרכז המידע והמחקר של הכנסת דו"ח אודות מספר הטביעות הקטלניות בחופי ישראל מינואר 2020 עד יוני 2022. על פי הדו"ח, בעונת הרחצה 2022 יש 155 חופים מוכרזים לרחצה בישראל, כאשר בין עונת הרחצה 2021 לזו של 2022 לא נפתחו חופי רחצה נוספים. 

בתוך שעה: שישה בני אדם טבעו ברחבי הארץ

גבר בן 55 במצב אנוש וצעירה בת 18 במצב קשה, לאחר שטבעו בחוף לא מוכרז סמוך לפלמחים. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזעקו למקום, העניקו להם טיפול רפואי תוך ביצוע פעולות החייאה ופינו אותם לבית החולים אסף הרופא, שם נקבע מותם של השניים.

החובשים של מד"א דניס סבצ'נקו ויוסף ששון סיפרו: "הגענו עם הניידות טיפול נמרץ ואופנועי החירום של מד"א בסמוך לחוף ורצנו מאות מטרים בחשכה מוחלטת עם כל הציוד הרפואי עד לקו המים. גבר כבן 55 וצעירה כבת 18 שכבו על החול במרחק של עשרות מטרים אחד מהשניה כשהם מחוסרי הכרה, ללא דופק וללא נשימה. הדלקנו פנסים על מנת שנוכל לבצע בדיקות רפואיות והתחלנו מיד בפעולות החייאה מאומצות שכללו הנשמות, עיסויים ומתן תרופות כשמקביל שוטרים האירו את האזור באמצעות זיקוקי תאורה. כעבור דקות ארוכות של טיפול רפואי אינטנסיבי ליבה של הצעירה שב לפעום והיא פונתה במצב אנוש לבית החולים כשהיא מונשמת. הגבר הועבר באמצעות ג'יפ לניידת טיפול נמרץ תוך כדי המשך ביצוע פעולות החייאה ופונה לבית החולים כשמצבו אנוש."

מוקדם יותר, ילד בן חמש טבע הערב בנחל הקיבוצים סמוך לבית שאן. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזעקו למקום, העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו במצב אנוש לבית החולים העמק. הפראמדיקים של מד"א אורית אוחנה ודניס פולקוב סיפרו: "הילד שכב על גדת הנהר כשהוא מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה וביצעו בו פעולות החייאה בסיסיות. המשכנו בטיפול רפואי מתקדם שכל הנשמה, עיסויים ומתן תרופות ופינינו אותו לבית החולים תוך המשך פעולות החייאה כשמצבו קריטי."

במקביל, צעירה בת 18 שטבעה בבריכה בתל אביב. היא נמשתה מהמים כשהיא מחוסרת הכרה וחובשים ופרמדיקים של מד"א ביצעו בה פעולות החייאה. פראמדיק מד"א גיא ארזי וחובש רפואת חירום במד"א רונן ארד סיפרו: "כשהגענו לבריכה ראינו את הצעירה שוכבת על שפת הבריכה כשהיא מחוסרת הכרה. חניכי קורס מצילים שלמדו בבריכה זיהו שהיא איבדה את הכרתה במים, משו אותה החוצה בתוך שניות ספורות והתחילו בפעולות החייאה".

"המשכנו את הטיפול הרפואי שכלל מכת חשמל ממכשיר מפעם (דפיברילטור), מתן תרופות, הנשמות ועיסויים וכעבור מספר דקות ליבה שב לפעום. הכנסנו אותה תוך כדי המשך טיפול רפואי לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותה להמשך טיפול בבית החולים כשמצבה קשה והיא מונשמת", הוסיף. 

זירת האירוע בתל אביב (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
זירת האירוע בתל אביב (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)

בחוף הים באשקלון טבעו שלושה ילדים בגילי 8, 5 ו-6.  חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו להם טיפול רפואי ופינו אותם לבית החולים ברזילי, כשמצבם קשה. פראמדיק מד"א ישראל לוגסי סיפר: "כשהגעתי לחוף לקחתי את טרקטורון מד"א שחונה באופן קבוע בחוף ונכנסתי איתו עד לקו המים. 2 הילדים שכבו על החול כשהם בהכרה מעורפלת וילדה נוספת התהלכה במקום. מיד התחלנו בבדיקות וטיפול רפואי שכלל סיוע נשימתי ומתן חמצן ל-2 הילדים שנפגעו באורח קשה. באמצעות הטרקטורון הוצאנו אותם החוצה לחבירה עם האמבולנס והניידות לטיפול נמרץ והם פונו להמשך טיפול בבית החולים."

זירת האירוע באשקלון (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
זירת האירוע באשקלון (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)

עוד קודם לכן, צעיר בן 21 טבע בחוף ים לא מוכרז בחיפה. צוותי רפואה פינו אותו במצב בינוני לבית החולים רמב"ם בעיר כשמצבו מוגדר בינוני, תוך שהוא בהכרה עם קושי נשימה. בנוסף נער בן 15 במצב בינוני לאחר שנפל מצוק בגובה של כ-15 מטר לחוף הים בסידני עלי בהרצליה. 

מוקדם יותר היום התרחשה טרגדיה סמוך לחוף סירונית בנתניה לאחר שגבר בן 60 נמשה מהמים ובתום פעולות החייאה ממושכות, החובשים ופראמדיקים של מד"א נאלצו לקבוע את מותו.חובש רפואת חירום במד"א בן-אל עמירה, סיפר: "בזמן שטיפלתי בפצוע שסבל מחבלה קלה בחוף, המצילים כרזו לנו מרחוק שהם משו גבר מחוסר הכרה מהמים. התפצלנו בצוות כשהמתנדבים האחרים המשיכו לטפל בפצוע וניגשתי לאיזור שהמצילים סימנו לי ובמקביל חייגתי למוקד 101 של מד"א על מנת להזניק ניידת טיפול נמרץ למקום. ביצעתי בגבר בדיקות רפואיות, הוא היה ללא דופק וללא נשימה ומיד התחלתי לבצע בו פעולות החייאה ממושכות שבסופן נאלצנו לקבוע את מותו."

אירוע הטביעה בחוף סירונית בנתניה (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
אירוע הטביעה בחוף סירונית בנתניה (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)

לפני יומיים, טבע למוות סגן מפקד בית סוהר 'עופר', סגן גונדר האני אבו-ריש, לאחר שניסה להציל את בתו מטביעה בחוף בצת בכפר ראש הנקרה. צוות מד"א פינה אותו למרכז הרפואי לגליל בנהריה תוך כדי שהם מבצעים בו פעולות החייאה, אך מאוחר יותר נקבע מותו. הילדה לא נזקקה לטיפול רפואי. הוא הובא היום למנוחות והותיר אחריו אישה ושישה ילדים.