השוטר רס"ר ברק משולם, 29, שנרצח הלילה ברעננה בעת מילוי תפקידו על ידי תושב רמאללה שפרץ מחסום משטרתי ברכב גנוב, הובא למנוחות הערב (ראשון) בבית העלמין הצבאי בכפר סבא. מאות שוטרים, בני משפחה וחברים ליוו אותו בדרכו האחרונה, ביניהם מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב, שספג צעקות מהקהל לאחר שכינה את הרוצח "עבריין רוצח אלים" ולא "מחבל", ומאלמנתו של משולם, אריאלה, שצעקה לעברו: "תתבייש לך, אתם לא מגנים על השוטרים". רס"ר משולם הועלה לדרגת רב-סמל במהלך הטקס.

אמו של ברק ספדה לו בקול חנוק מדמעות: "האור של העיניים, החוט המקשר בין כולם, כל יום, תמיד, שואל מה נשמע מה קורה. צריך להיפרד ממך עכשי וברק, אין לי מושג איך עושים את זה. מילים לא יכולות לתאר, פרידה לא יכולה להיות בכזו צורה. מה שקרה היום זה לא טבעי. לא טבעי שהורים יקברו את הבן, שהאבא יגיד קדיש על הבן. שסבתא תסתכל עליך בתוך האדמה. זה לא טבעי. מה שטבעי זה שכולם באו להיפרד, מי שמכיר אותך כחייל, או מילדות, כשוטר, כבעל של אריאלה, אבא לאלמה וליאו. קשה לי להיפרד ממך.

בתפקיד הלפני האחרון היית בירושלים, שלחת תמונה כל כך יפה שאתה צוחק ומגחך. אמרת שמיותר שאתה שומר שם על עץ, ואז אתמול בערב במוצאי שבת, זה היה התפקיד האחרון שלך. אמרת לי אל תדאגי, אני בשיטור עירוני, לא יכול לצאת למקומות אחרים. ישנתי בשקט. ואז בבוקר הגיעה בשורת איוב, רצחו לי את הילד שלי. שאף אחד לא יגיד שזו תאונה. שאף אחד לא יגיד שזה קרה, זה רצח בכוונה תחילה. הוא בא מרמאללה, גנב מכונית ונסע עד לברק שלי כדי לרצוח אותו בצומת רעננה, בבית, במקום הבטוח שלו.

הוא רק עשה את התפקיד שלו ברק, כך חינכנו אותו. הוא עשה את התפקיד על הצד הטוב ביותר. אלו הערכים שהוא קיבל מאיתנו. יד אחת לתת, עד שלא היה לך מה לתת ואלוהים לקח.

הלוויתו של רס''ר ברק משולם (צילום: ללא קרדיט)
הלוויתו של רס''ר ברק משולם (צילום: ללא קרדיט)

אני מבטיחה לך קבל עם ועדה, אני אגדל עם אריאל את ילדייך, אני אהיה תמיד לצידך אריאלה ויחד איתי כל המשפחה. אנחנו חזקים, אנחנו ביחד, נתגבר גם על המכשול הזה. שאלוהים יתן לנו כוח לעבור כל מכשול יחד. אני נפרדת ממך בן שלי. לא הצלחתי לשמור עליו בפעם האחרונה. כל החיים הגנתי עליו, איפה שלא הלך, גאווה שלנו. תזכרו - ברק, לא משנה מה היה, הוא גאווה ומלח הארץ לנצח. גם כשהוא מתחת לאדמה".

לאחר מכן ספדה לו אלמנתו אריאלה: "ברק, אהבת חיי 11 שנה, אני אוהבת אותך בכל ליבי. אני לא כועסת, אני אספר לילדים איזה אבא היה להם. אני אהיה חזקה בשבילם. חיים שלי אתה גיבור, קשה לי להאמין שלא אראה את פניך היפות יותר. תודה על כל השנים היפות יחד. אוהבת אותך לנצח נצחים, אריאלה".

הלוויתו של רס''ר ברק משולם (צילום: ללא קרדיט)
הלוויתו של רס''ר ברק משולם (צילום: ללא קרדיט)

הבאה בתור לומר דברי הספד הייתה בת דודתו של ברק, מאיה: "ברק שלנו, נשמה טוב שלנו, הלב מסרב להאמין. נפש של ילד עם חיוך מדבק, מהיום שנולדנו היינו חברים הכי טובים, גדלנו יחד בשבתות בים, לונה פארקים. כל בני הדודים יחד כמו אגרוף. כל קיץ מחדש, נזכור את הצחוק, את השטותניקיות, את מלך האריות שחיבר את כולנו. גדלת להיות גבר פטריוט וערכי. נתת את כל כולך למען מה שהאמנת וגדלת לתוכו - אהבת המדינה. התגייסת לשירות במשטרה כמו סבא, כיבדת את זכרו בכל פעם שלבשת מדים. אני מבטיחה לך שנשמור על הילדים ואריאלה, נשמור על צוקי וגילי, נשמור על המשפחה מלוכדת".

ראש עיריית כפר סבא, רפי סער: "העיר התעוררה לבוקר קשה ומטלטל, הלילה התבשרנו על הנורא מכל - ברק, רק בן 29, נרצח על ידי בן עוולה כשניסה לחתור למגע על מנת להגן על תושבים. עמיתיו, חבריו ומכריו מעידים כי היה איש שכולו נתינה, תמיד נכון להושיט יד, לעזור לתמוך ולהעניק. ברק, לוחם בכל רמ"ח איבריו. נועז, אמיץ, מוכן להקריב את עצמו עבור המשימה. איש של ערכים, אבא לתפארת, חבר, איש שבעת עבודתו מחויב לשליחותו.

חבריו מספרים כי היה איש מבריק, אופטימי שכל כך אהב את החיים. אני בטוח כי הערכים שמילא בחייו ובמותו יישארו עמנו והעיר תזכור אותו תמיד. ברק, אנחנו מבטיחים להיות לצד המשפחה והחברים שכל כך אהבת, לעזור להם בשעתם הקשה ולזכור תמיד את הערכים אותם ייצגת.
תנוח על משכבך בשלום, יהיה זכרך ברוך".

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ קובי שבתאי: "משפחת משולם האבלה, כבוד השר לביטחון פנים, סגל הפיקוד של משטרה, מפקדיו וחבריו לשירות של ברק, מכובדיי כולם. שוטרי ולוחמי משטרת ישראל הם המגן האנושי של האזרחים. לצערי אנו עדים לכך עם נפילתו של רב סמל מתקדם משולם, זכרו לברכה. אזרחים שקמים כל בוקר לעיסוקם חשבו שקמו לעוד יום, אבל לא כך הדבר. הלילות השקטים שלכם הם בזכות השוטרים שנלחמים על זכותם.

בכל מקום ובכל זמן אלו הם השוטרים ששם עבורכם. המאבק בפשיעה מזמן אתגרים רבים, אנו מנהלים אותו עם כל האמצעים המתקדמים ובמחשבה רבה שבאה לידי ביטוי בנחישות השוטרים, ולעתים המאבק גובה קורבנות, כמו הלילה עם דריסתו של ברק למוות. שוחחתי עם מפקדיו וחלק מחבריו, הם סיפרו על שוטר מסור שהחל במשטרה כנער שהתנדב למשמר האזרחי, לאחר מכן מג"ב ואז חזר לתחנת כפ"ס. זו לא הפעם הראשונה שברק מגלה גבורה בפעילות מבצעית.

מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי בהלוויתו של רס''ר ברק משולם (צילום: ללא קרדיט)
מפכ''ל המשטרה קובי שבתאי בהלוויתו של רס''ר ברק משולם (צילום: ללא קרדיט)

ב-2015, כשהיה עם אמו ורעייתו, הוא היה עד לשוד בנק כשהוא לא היה בתפקיד. בדומה להלילה, הוא חתר למגע, ניהל מרדף אחר השודד והוביל למעצרו. הרוצח שניסה ברק לעצור המשיך להימלט אך נתפס ונעצר. אנו במשטרה רואים במעשה רצח לכל דבר ועניין ועליו יצטרך לרצות עונש כבד של עשרות שנים מאחורי סורג ובריח.

ברק התקדם בשירותו ובתפקידו האחרון היה ראש משמרמת בשיטור העירוני ברעננה. יחידה המגלמת בצורה המזוקקת את השירות אותו אנו רוצים במשטרה להעניק לאזרח. תופעת גנבות הרכבים מוכרת ואנו פועלים נגדה. כל עוד יהיו כאלה החודרים לישראל לביצוע עבירות ופשעים, הם יתקלו במשטרה נחושה ובלתי מתפשרת המורכבת משוטרים מסורים.האירוע שהתרחש הלילה, מרדף אחר רכב גנוב, הוא אירוע שגרתי בשירותם של השוטרים והלוחמים שאמרו בכל חזק ביום גיוסם "אני נשבע להגן על אזרחי ישראל ולשמור על רכושם, למנוע עבירות ולשרת את המדינה וכל אזרחיה.

יש בשבועה כדי להעיד על לובשי המדים, מעל קברו של ברק ז"ל אני אומר לאזרחים - את מה שגילם בחייו ואת מה שהיה אומר כעת, יש על מי לסמוך ושום דבר לא יפגע בשליחותנו המקצועית, הערכית והמוסרית. זוהי המורשת שהותיר לנו ואנו מחויבים לה. משפחה יקרה, השכול הוא הדבר הקשה ביותר, הוא ריכוז שלא ניתן להעביר במילים, חוסר אונים, כאב, כעס, ריקנות ואובדן שלא נוכל לרפא. אבל אני מבטיח שהמשטרה תתמוך ותסייע ותלווה מעתה ועד עולם. הילדים שהפכו בין לילה ליתומים, אתם חלק ממשפחת המשטרה. כשיגדלו הם ישמעו על גבורתו של ברק.

ברק, אני ניצב כאן מולך היום כואב ואבל על לכתך, מחבק את משפחתך וחבריך ומצדיע לך על גבורתך ושירותך. יהי זכרך ברוך ותהיה נשמתך צרורה בצרור החיים - אמן".

האחרון לשאת הספד היה השר לביטחון הפנים עמר בר-לב: "כבר בהיותו של ברק בן 18, קשר ברק את גורלו במשטרת ישראל. ברק בחר להתגייס למג"ב וכבר אז היה חלק מהצעירים המובחריפ שמתנדבים להתייעץ כחומה בצורה למען ביטחונם של אזרחי ישראל. אך כאן לא הסתיים הקשר של ברק עם המשטרה, כחודש לאחר שחרורו, התגייס לקבע במשטרת ישראל והיה לסייר ולאחר מכן בשיטור העירוני.

רעייתו של ברק משולם צועקת על השר עמר בר-לב (צילום: צילום מסך)
רעייתו של ברק משולם צועקת על השר עמר בר-לב (צילום: צילום מסך)

אני לא זכיתי להכיר את ברק אישית, אך מהסיפורים שהספקתי לשמוע אודותיו ומההספדים, איני מופתע שברק בחר להקדיש את חייו להגנת ישראל. החינוך שקיבל בבית, הערכים שספג, האחריות שהניח על כתפיו - הפכו את שירותו לא רק למקצוע אלא לשליחות ששמה בחובה מחויבות, מסירות ודבקות במשימה. ברק ידע כי כל פעילות כרוכה בסיכון חיים אך לא נרתע מכך ותמיד חתר למגע. תמיד פעל להציב עצמו חוצץ באין האזרחים למחוללי פשיעה וטרור. גם הלילה לא עמד ברק מנגד, לא היסס ויצא לבלום פושע חסר מעצורים. באומץ לב, בנחישות, בגבורה אנושית, ברק פשוט היה שם. בשביל כולנו.

נפילת ברק חושפת מהמקום המרכזי בו ניצבים שוטרי ישראל, בחזית המאבק בפשיעה ובטרור. הם עושים זאת יום יום לילה לילה, בכל שעה ובכל מקום, במקצועיות, נחישות ומסירות אין קץ. רק בחודש שעבר ליווינו למנוחות את עמיחי כרמלי שנפל בנסיבות דומות וכואבות. גם הלילה פגש ברק עבריין רוצח אלים ומסוכן שישלם מחיר כבד מאוד על מעשהו הנפשע".

בשלב זה החלו קריאות מהקהל לעבר בר-לב, לאחר שכינה את הרוצח "עבריין רוצח אלים" ולא "מחבל", ומאלמנתו של משולם, אריאלה, שצעקה לעברו: "תתבייש לך, אתם לא מגנים על השוטרים".

לסיום אמר בר-לב: "אין לנו אלא להתייחס לפושע כזה כאל רוצח. על העונש להיות בהתאם. אין ספק שכששוטר נמצא בסכנת חיים, רשאי השוטר לנטרל ולירות ברוצח הפוטנציאלי. משפחה יקרה, נותרתם ללא ברק, אין ברשותנו מילים, אך אנחנו מתחייבים להמשיך להיות אתכם, ללוות ולסייע בדרך המורכבת אליה יצאתם היום. זה המעט שאנחנו יכולים לעשות למען ברק וזכרו. יהי זכרו ברוך".