מתיחות ביו"ש בשך מבצע הקמת מאחזים חדשים בהובלת תנועת ההתיישבות "נחלה". שר הביטחון בני גנץ, שעודכן בפרטי התוכנית, הוציא הנחיה להעביר מסר ברור לאזרחים הישראלים שבכוונתם לקחת חלק בתוכנית, כי מדובר בפעילות שאינה חוקית אשר גורמי הביטחון הונחו להיערך למניעתה ולטיפול בה.

בתוך כך, השר לביטחון פנים, עמר בר-לב תקף בחריפות את המבצע ואמר: "הכוונה של קבוצת פורעי חוק להקים מאחזים בלתי חוקיים בשטחי יהודה ושומרון, פוגעת ביכולת של משטרת ישראל וצה"ל לבצע את משימות הביטחון השוטף ולהגן על ביטחונם של אזרחי ישראל. אנחנו לא בתקופת חומה ומגדל, ופעולות עברייניות שכאלו ייענו באופן נחרץ על ידי כוחות הביטחון".

מצה"ל והמשטרה נמסר: "בהמשך להיערכות כוחות הביטחון ולהנחיית הדרג המדיני, בשעות האחרונות פועלים כוחות הביטחון במספר מוקדים ביהודה ושומרון מול אזרחים שנכנסו לשטחים צבאים סגורים בניגוד לחוק. מפקד פיקוד המרכז חתם על צווי סגירת שטחים וצווי רידוד ביחס לנקודות בהם קיים חשש לפעילות לא חוקית במרחב יהודה ושומרון".

עוד נמסר: "הכוחות פועלים כדי למנוע הקמת מאחזים בלתי חוקיים, ולשמור על החוק והסדר במרחב. נדגיש שוב כי הקמת מאחזים ביהודה ושומרון שלא בהתאם לתהליכים והאישורים הנדרשים על פי דין אינה חוקית ואסורה". 

כוחות צה"ל במעלות חלחול לקראת עלייתו של מאחז חדש (צילום: TPS)

בנוסף, שר הביטחון הדגיש כי רבים מהמתכננים להשתתף בפעילות, הנמנים על הרוב המוחלט של תושבי יהודה ושומרון שהם אזרחים שומרי חוק, אינם מודעים לכך שהפעילות אינה חוקית ולא מתואמת עם  גורמי הביטחון. לכן, יש להעביר מסר זה בכלל הצירים האפשריים. שר הביטחון הוסיף וציין כי לצד המשך הבנייה וחיזוק ההתיישבות החוקית, תינקט אכיפה קפדנית ולא תתאפשר הפרת חוק. 

חברי הכנסת מסיעת מרצ, מוסי רז ומיכל רוזין, יחד עם פעילי שלום עכשיו, הגיעו למקום בניסיון למנוע את תכנית המאחזים. חה"כ לסקי אמרה: ״כבר שבועות שצה״ל והמשטרה מודעים לכוונת המתנחלים לביצוע עבירות ולהתכתבויות ביניהם על הכוונה להצטייד בנשק בזמן הפעילות העבריינית, ובמקום לעצור אותם לצרכי חקירה על ניסיון לביצוע עבירה מבעוד מועד, המפקד הצבאי וכוחות המשטרה נתנו לכל האירוע הזה להתגלגל עד ליום המיועד. לא ניתן לפושעי המאחזים לממש את תכניתם העבריינית״.

הפגנה נגד תכנית המאחזים ביהודה ושומרון (צילום: שלום עכשיו)
הפגנה נגד תכנית המאחזים ביהודה ושומרון (צילום: שלום עכשיו)

במקביל, ח"כ יאיר גולן טען כי "הדם של החיילים שימותו בלהגן על חבורת הקיצוניים שעל הגבעות יהיה על הידיים של העבריינית דניאלה וויס". בנוסף, חבר הכנסת עופר כסיף צייץ על מעצרן של "אמהות נגד אלימות", שמחו נגד הקמת הישובים.

האירוע ההמוני שאותו מארגנים ומובילים אנשי ארגון "נחלה" ייערך בשלוש נקודות ביהודה, שומרון ובנימין - הנקודות שבהן פעילי הארגון דורשים מהמדינה להקים שלושה יישובים חדשים. לדברי הארגון, אלפי אנשים אמורים להגיע אליהם ב־60 אוטובוסים. במשטרה ובצה"ל הביעו חשש לעימותים היום בשטח בין אנשי "שלום עכשיו" לבין המתנחלים.

אמש, יו"ר התנועה דניאלה וייס אמרה בתדרוך לעיתונאים, כי מטרת המאחזים היא למנוע השתלטות של פלסטינים על שטחי מדינה. היא מסרה כי אם צה"ל וכוחות הביטחון ינסו לחסום את דרכם, הם מתכוונים להישאר שם עד שיוּתר להם להגיע לנקודות שבהן הם מתכוונים להקים מאחזים. "עם ישראל לא מוכן יותר להוריד את הראש ולוותר על הנכסים של כולנו. יש רגע שאומרים 'לא עוד'. ממחר תתחיל ספירה חדשה", ציינה.

כוחות צה''ל ביהודה ושומרון (צילום: TPS)
כוחות צה''ל ביהודה ושומרון (צילום: TPS)

וייס גם תקפה את שר הביטחון ואמרה: "גנץ צריך לעמוד למשפט ההיסטוריה על הפקרת אדמת העם היהודי לידי הערבים. לא רק שהוא לא נותן יישובים ליהודים - הוא מאשר בתים לא חוקיים של ערבים".

בתגובה הודיעו ב"שלום עכשיו" כי הם ופעילים של ארגוני שמאל נוספים יגיעו היום לשטחים "על מנת לעצור את המבצע העברייני להקמת מאחזי טרור חדשים". הם הוסיפו כי "נגמרו הימים שבהם כנופיית כהניסטים קטנה, אלימה ומשיחית מחזיקה את ישראל כבת ערובה. אם הממשלה, המשטרה והצבא בוחרים להתכופף בפני המליציות של בן גביר וסמוטריץ׳ - אנחנו נעצור אותם על הגבעות", הזהירו.

כוחות צה''ל בסמוך למעלה חלחול (צילום: TPS)
כוחות צה''ל בסמוך למעלה חלחול (צילום: TPS)

יו"ר סיעת הציונות הדתית ח"כ אורית סטרוק הגיבה לדבריו של גנץ ואמרה: "תודה מעומק הלב לצה"ל, למשטרה, למג"ב ולכל כוחות הביטחון על הצגת התכלית הנהדרת שהם נותנים לנו היום. ההתגייסות המלאה לסיכול מיזם ההתיישבות של תנועת "נחלה" - היא בדיוק, אבל בדיוק, ההתגייסות שלה אנו מצפים מהם על מנת לסכל את מיזם ההשתלטות של הרשות הפלסטינית על השטח. אז עכשיו, כשהוכחתם לנו שאתם יכולים, נותר רק לכוון את הכוחות לכיוון הנכון: נגד האויבים שלנו, במקום נגד החלוצים שלנו''.

אורית סטרוק (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
אורית סטרוק (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

יש לציין כי מוקדם יותר פנו ארגוני השמאל ופעילי שמאל בולטים לאיחוד האירופי בדרישה להטיל סנקציות על תנועת "נחלה" ועל וייס העומדת בראשה. הארגונים "מסתכלים לכיבוש בעיניים", "לוחמים לשלום", "אמהות נגד אלימות" ועוד ביצעו את הפנייה לג'וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, בעזרת עו"ד איתי מק. 

במכתב שנשלח לבורל נכתב בין היתר: "בקשתנו מהאיחוד האירופי להטיל סנקציות ממוקדות נגד 'נחלה – תנועה להתיישבות' הישראלית ומנהיגתה דניאלה וייס, תואמת את הנחיות האיחוד האירופי, דירקטיבת מדיניות והחלטות אחרות על סנקציות. כמו כן, בקשתנו תואמת את העמדה הברורה של האיחוד האירופי כי כל בניית התנחלויות אינה חוקית על פי החוק הבינלאומי ומהווה מכשול לשלום".

בתוך כך, פעלו לוחמי צה״ל, שב"כ ומג"ב בלילה שבין שני לשלישי בכמה מוקדים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון, ועצרו מבוקשים במעורבות בטרור, בין היתר בכפר אל־יאמון. בפעילות להחרמת אמצעי לחימה בלתי חוקיים בעיר ג'נין ירו לוחמי צה"ל לעבר חשודים שהשליכו מטען וירו לעברם. 

במקביל פעלו הכוחות בעיר שכם ועצרו שלושה מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור. במהלך הפעילות יידו צעירים מקומיים אבנים והשליכו מטענים ובקבוקי תבערה לעבר הכוחות, שהגיבו בירי. במהלך הלילה נעצרו בסך הכל 11 מבוקשים פלסטינים, בלי נפגעים לכוחותינו. העצורים הועברו להמשך חקירת כוחות הביטחון.