מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, פרסם את דו"ח מבקר המדינה ובו ביקורת מיוחדת על אכיפת החוק באירועים האלימים שפרצו במאי, 2021, במהלך מבצע "שומר החומות". על כך, ניצב בדימוס דוד צור, לשעבר מפקד מחוז תל אביב במשטרה, שוחח הערב (רביעי) עם אריה אלדד ובן כספית ב-103FM והתייחס לפעילות המשטרה בערים המעורבות בזמן המבצע: "רוב הכוחות עולים לירושלים, משאירים את רמלה, יפו, עכו, לוד כמעט בלי סד"כ. אין ספק שפה המשטרה צריכה לעשות בדק בית".

בפתח דבריו, אמר צור: "אני שמח מאוד על הדו"ח, אני חושב שזה דו"ח באמת מצביע על פערים עצומים בין תרחישי הייחוס והאיום שיש לנו לבניין הכוח. אותי הוא לא מפתיע, וגם לא הרבה אחרים שהיו עדים לאירועים בזמן אמת בשומר חומות. יש שם שניים שלושה דברים שאני כן מופתע מהם, שמצוין בדו"ח שלא ידעו על הנוהל שהתקבל מ־2018. זה נראה לי מוזר".

לאחר מכן, התייחס לאירועים הלאומנים שהתרחשו בערים המערובות, כמו לוד ורמלה, שלוש שנים לפני מבצע "שומר חומות": "נושא הסיווג הוא משהו שבעצם שנים מדברים עליו וצריך לטפל בו, בהקשר הזה זה עניין טכני אבל יש בו עניין מהותי. אני רוצה בהקשר הזה לדבר על הנושא שדל הערים המעורבות. פיקדתי על מחוז תל אביב ויפו היא השכונה המעורבת בתל אביב, ופיקדתי על מרחב השפלה שזה רמלה לוד. אין דימיון בין מה שקורה בערים היהודיות לבין המעורבות ששם הסד"כים הם כל כך עלובים ביחס לבעיות, זה לא משתנה, זה דבר דרמטי".

"אני שמח שדו"ח כזה יוצא כי בסוף, אפילו בהתייחסות יש בד"ח משהו שהוא בלתי נתפס, ההתייחסות לירושלים כמקום הכי רגיש עלי אדמות, הר הבית בוודאי. בסופו של דבר, בזמנו הציגו את המפקדות המשימתיות ואמרו שיש התקדמות גדולה ואני טענתי שזו התקדמות מקסימום ברמתה פאוור פוינט. הן מורכבות מאנשים שזה לא הייעוד שלהם, בסוף כמות הלוחמים שהארגון יודע לספק היא מועטת. הצעתי פתרון יותר מהיר כי הבעיה היא ביכולת להגיב מהר לאירועים, הצעתי שבהינתן שקורים אירועים כאלה במקום גיוס המילואים שלוקח שבוע כמעט להזרים אותם לשטח, צריך לנייד כוחות מאיו"ש לערים המאוחדות", הוסיף.

רכב משטרתי עולה באש במהלך הפרעות בלוד, ''שומר החומות'' (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
רכב משטרתי עולה באש במהלך הפרעות בלוד, ''שומר החומות'' (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

בסיום, נשאל האם הגיוני שרכז מודיעין בלוד אינו בקיא בשפה הערבית, והשיב: "זה זניח, זה טוב שיהיו דוברי ערבית אבל לא בהכרח להקשר של איסוף המודיעין. הרצח הנורא שהיה אתמול, בנושא של טיפול באלימות המשפחה, שם צריך. להבדיל מיהודה ושומרון או עזה שמפעילים מקורות בערבית, רוב אזרחי מדינת ישראל הערביים מדברים עברית".

"לא חושב שזו הסוגייה, אני מסכים שהמודיעין באופן כללי במגזר הערבי הוא חלש ולכן גם היכולת של המשטרה לטפל ביום יום, בתחום של ארגוני הפשיעה המשטרה עושה עבודה מצוינת. חשוב שמישהו יישם את הלקחים האלו, חלקם כן יושמו, חלק מהדברים יושמו על ידי המפכ"ל", סיכם.