יובל קשת, בת 24 מחיפה, ומתן לוזון, בן 25 מפתח תקווה, נהרגו אתמול בתאונת הדרכים הקטלנית באזור נואיבה, שבחצי האי סיני. השניים שהיו מדריכים בפנימיית בויאר בירושלים, קיפחו את חייהם בזמן שיצאו עם החניכים לטיול, שהוארך ביום אחד. גופותיהם של השניים הועברו לידי מד"א במעבר טאבה, ונלקחו לזיהוי סופי.

אביה של אחת הפצועות מהתאונה בסיני: "התחננתי אליה שלא תיסע"
התאונה בסיני: "הנהג נסע ממש מהר ואז התהפכנו, כל הזכוכיות עפו עליי"
"המומים ומרוסקים": משפחותיהם וחבריהם של ההרוגים בתאונה בסיני סופדים בכאב

מתן לוזון היה בעברו חניך בפנימייה וסיים שם את לימודיו בשנת 2015. לאחר מכן, הפך למדריך של שכבת ט' ועבד בפנימייה במשך שנתיים. קשה, הייתה בוגרת בית הספר הריאלי העברי בחיפה, ובוגרת שבט "כרמל" של הצופים. קשת התנדבה לשנת שירות בפנימייה, ועבדה במקום כשנתיים בחצי כמדריכה של שכבת יא'. עם היוודע האסון הכבד בתאונת הדרכים, במוסד החינוכי נותרו המומים. 

מתן לוזון ז''ל (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
מתן לוזון ז''ל (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

מנהלת פנימיית בויארה, יעל דרמון, סיפרה לוואלה! על תחושות הצוות לאחר האסון הכבד: "זה רגע קשה ולא פשוט. מתן היה קודם כל בוגר הפנימיה, היה חניך מצטיין, מאוד משמעותי ומאוד אהוב. בהמשך, כשסיים את הצבא, הוא הגיע לפנימייה להדריך בה. אני זוכרת את הריאיון איתו כאילו זה היה אתמול. ישב שם עם ברק בעיניים, עם התרגשות עצומה, עם המחשבה שהוא יוכל להחזיר למקום הזה את כל הדברים שהוא קיבל, שהוא התחנך. הוא הרגיש שזו שליחות, דרך חיים. אחרי כשנה הוא החליט ללכת ללמוד חינוך בלתי פורמלי בדוד ילין. בסוף להיות מדריך. בפנימייה זה הרבה מעבר לכל משימה חינוכית. זה גם להיות הורה, לחיות עם החניכים וללוות אותם".

בהמשך, סיפרה דרמון על קשת ז"ל": "היא הייתה מאוד רגישה ומכילה, בעלת יכולת מיוחדת לגעת בחניכים. את יובל הכרנו כשהיא התנדבה במקום בשנת שירות מטעם תנועת הצופים, לפני הרבה שנים", אמרה. "אחרי הצבא היא הגיעה לביקור מחזור ואז תפסנו אותה ואמרנו לה 'בואי, תחזרי להדריך'. מעכשיו לעכשיו, באופן בלתי צפוי היא אמרה אוקי ונכנסה להדריך את שכבת ראם, שעלו לכיתה יב'. היא לוותה את החניכים שלוש שנים והייתה אמורה לעלות איתם לכיתה יב' ולסיים איתם את שנתם האחרונה. זה שבר מאוד גדול, נוצר קשר של מעבר למשפחה".

יובל קשת ז''ל (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
יובל קשת ז''ל (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

דרמון הוסיפה וסיפרה על התמיכה שמקבלים ילדי הפנימייה מפסיכולוגים ועובדים סוציאליים: "מתאספים ועושים שיחות, מלווים את המשפחות, התלמידים והפצועים", אמרה. "הייתי עם הפצועים עד שלוש לפנות בוקר לוודא שכל אחד יקבל את המענה והטיפול כמו שצריך. אנחנו מתאספים ונמצאים יחד כדי להתמודד עם הטרגדיה - זה רגע מאוד קשה".

תהילה גולדברג, מורה בפנימייה, שיתפה עם וואלה! את תחושותיה לאחר האסון: "בתור מחנכת בבויאר תמיד התגאיתי ושמחתי בכם - בצוות המנצח של הפנימייה. מאיפה מתחילים מתן? אני צריכה אותך כדי שתלמד אותי - כמו שתמיד עשית. שלוש שנים עבדנו יחד, בהם היינו כמו האמא והאבא לתלמידים שלנו. אתה בפנימייה ואני בבית הספר. אתה צעיר ממני, אבל הפער הזה לא היה ניכר כלל".

"תמיד הרגשתי שאתה האדם הנכון להתייעץ איתו בנוגע לתלמידים שלנו. ידעת מה נכון ומה צריך לעשות כשלי לא תמיד היה ברור. החיוך הגדול והמתוק שלך הסגיר את הנשמה הענקית שיש לך, הצלחת לגעת בכל תלמידה ותלמיד, והם בתמורה אהבו, העריכו והעריצו אותך. הרגישו שיש להם אח גדול, מישהו שתמיד יהיה איתם, יתמוך ויעניק אוזן קשבת לכל עניין שהוא".

מתן לוזון ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)
מתן לוזון ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

גולדברג הוסיפה: "היה לנו מעט מדי זמן איתך, אפילו עוד לא הספקתי לספר לכם שנמשיך יחד גם שנה הבאה. אני מבטיחה לך שאשמור על טוהר ועל החניכים, שנזכור אותך, שנמשיך ללכת בדרך שלך ושהחותם שהותרת בנו, יישאר לנצח. תודה על מי שהיית, על הנפש היפה והמיוחדת שלך. תחזק אותנו מלמעלה, אנחנו צריכים הרבה כוחות. אוהבת אותך".

רינה תורג'מן, מורה נוספת במוסד החינוכי סיפרה לוואלה!: "עצוב למות בסוף התמוז. בהתחלה שומעים על תאונה, אחרי כמה זמן מתברר שיש הרוגים, ואז מתברר שמכירים את הרוגי התאונה והפצועים מקרוב". עוד אמרה כי מאתמול בערב היא נזכרת ורואה את פניו של מתן לוזון ועליהם החיוך החם שלו. "לימדתי אותו בכיתה י', והמשכתי לראות אותו כמדריך בפנימייה".

הוריה של יובל  סיפרו על האהבה הגדולה שלה להדרכה בפנימייה: "היה לה אור בעיניים, היא אהבה מאוד להיות שם ותכננה ללמוד פסיכולוגיה", אמרו. "במשך 24 שנים היא הייתה נסיכה קסומה שאבדה לנו ולא מעכלים את האסון שפקד אותנו. אנחנו לא מבינים מה קרה, אובדן שלא נתפס. בחיים לא כעסה, היא הייתה מדהימה ומוכשרת".

יובל קשת ז''ל (משמאל) (צילום: אתר רשמי, שבט כרמל)
יובל קשת ז''ל (משמאל) (צילום: אתר רשמי, שבט כרמל)

אחת מחברותיה מחברותיה של יובל, שיתפה גם היא על תחושותיה לאחר האסון הכבד: "אני לא נושמת, איזו בחורה מדהימה את יובל. כמה רגישות, חמלה, אנושיות וראיית הטוב היו בך. אני יודעת מקרוב שנגעת בכל כך הרבה אנשים, בכל כך הרבה חניכות וחניכים. זה לא נתפס בכלל. אבדה ענקית. הלב שלי שבור בשביל החניכים והחניכות שכל כך אהבו אותך".

ענבר זוננפלד שריכזה בשבט "כרמל" של הצופים בו יובל הייתה חניכה וגם הדריכה, סיפרה לוואלה! על קשת: "היא הייתה מאד דומיננטית ויחד עם זאת הייתה בה איזו תמימות במקביל. היינו בהרבה טיולים ומחנות ביחד ואני זוכרת אותה תמיד מוקפת חברות, והיא הקיפה אותן. היא נלחמה עבור החברים שלה. תמיד היה לה מה להגיד, הייתה מאד ערכית, דעתנית - אבל לעניין, מאד ברורה, כנה ואמיתית. בשבט מתקשים עדיין לעכל את הבשורה הקשה".

יחד איתה, בר מזור, שגם היא ריכזה בשבט "כרמל", סיפרה: "בשבט היא תמיד הייתה נוכחת מאד והנוכחות שלה הקנתה יציבות. היא גם פייטרית אמיתית, עמדה על שלה ועל מה שחשוב, כזו שלא מוותרת. בשנה שעברה היא התקשרה אלי ואמרה שהיא מחפשת מדריכים לבויאר, שאחרי שמיצתה את המעגל הקרוב בחיפוש היא מרחיבה אותו וביקשה הצעות. חוץ מזה היא היתה תמיד מחויכת, מצחיקה כזו עם צחוק שהדביק את כולם".