היסטוריה בבית הנשיא: אלוף משנה נעמה רוזן גרימברג מונתה היום (ראשון) להיות המזכירה הצבאית החדשה של נשיא המדינה והועלתה לדרגת תת-אלוף, כאשר זו האישה השישית בלבד בצה"ל שהגיעה לדרגה זו בצה"ל ווכן הפכה למזכירה הצבאית הראשונה לנשיא המדינה אי פעם.

לראשונה בתפקיד: אישה תמונה למזכירה הצבאית לנשיא המדינה ותועלה לדרגת תא"ל

המינוי התקיים בטקס חגיגי במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי וחברי פורום מטכ"ל. תת-אלוף רוזן גרימברג תחליף בתפקידה את תת-אלוף עלא אבו רוכן, אשר שירת בתפקיד בשלוש השנים האחרונות. עוד השתתפו בטקס בכירי צה״ל ומערכת הביטחון ובני משפחותיהם של המזכירים הצבאיים, הנכנסת והיוצא.

תא"ל רוזן גרימברג משרתת בצה"ל 22 שנים וכיהנה בשנתיים האחרונות כקצינת המודיעין של פיקוד המרכז - כאישה הראשונה כקצינת מודיעין פיקודית. עברה שורה של תפקידי פיקוד במגוון יחידות באגף המודיעין בצה״ל, ביניהן חטיבת המחקר, יחידה 8200, פיקוד הצפון והמרכז ועוד. רוזן גרימברג בת 40, תושבת מרכז הארץ, נשואה ואם לשני ילדים, בעלת תארים בהיסטוריה של המזרח התיכון.

תא"ל עלא אבו רוכן שסיים את תפקידו בבית הנשיא, שירת ב-3 שנים האחרונות כמזכיר הצבאי לנשיא, לפני כן שירת כנספח צבאי בסין, תושב עוספיא ובן העדה הדרוזית. את שירותו הצבאי החל לפני כ-32 שנים כלוחם ומפקד בחטיבת הצנחנים, והמשיך בשורה של תפקידי פיקוד באגף המודיעין. בין היתר, פיקד אבו רוכן על בסיס חיל החינוך חוות השומר. הוא, בן 50, נשוי ואב לארבעה ילדים, ובעל תואר ד״ר במדעי המזרח התיכון של אוניברסיטת בר אילן. 

כמו כן, המזכיר הצבאי בבית הנשיא הינו חוליית הקשר בין בית הנשיא ומערכת הביטחון על כל זרועותיה: הצבא, השב״כ, המוסד, משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר ועוד. הוא אמון על עדכוני הנשיא בתמונת המצב הביטחונית ועל מפגשיו עם גורמי הביטחון המגיעים אל בית הנשיא ובביקוריו של הנשיא בשטח, ביחידות השונות של כל גופי הביטחון. 

נשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
נשיא המדינה יצחק הרצוג (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

המזכירה הצבאית הנכנסת, תא"ל נעמה רוזן גרימברג: "משך עשרים ושתיים שנים שירתי ופיקדתי במגוון יחידות באגף המודיעין של צה"ל, והייתי שותפה לתהליכים אופרטיביים ואסטרטגיים שנועדו להבטיח את בטחון מדינת ישראל ואזרחיה. זוהי זכות גדולה עבורי לשרת ולעבוד לצד נשיא המדינה -  אדם שחרט על דגלו לאחד את החברה הישראלית ופועל ללא לאות למען עתידה של המדינה והעם היהודי.

בתפקידי כמזכירה הצבאית של הנשיא, אעשה כל שיידרש על מנת לייצג נאמנה את העשייה הביטחונית בבית הנשיא ואסייע בקידום האינטרסים הלאומים והביטחוניים של המדינה בארץ ובעולם, ובהנחלת מדיניות הנשיא במערכת הביטחון. יחד עם זאת, אמשיך לעבוד באנושיות וברגישות לטיפוח הקשר עם המשפחות השכולות, פצועי צה"ל ומערכת הביטחון, משפחות השבויים והנעדרים, נפגעי וחללי פעולות האיבה."

נשיא המדינה יצחק הרצוג: "עלא - אתה מטובי בניה של מדינת ישראל. תודה לך על שלוש שנים בבית הנשיא ו-32 שנות שירות. בשם מיכל, בשמי, ובשם כל עובדי הבית הזה, על המחויבות, בעומק האינטלקטואלי, ההשכלה והידע הרחבים שלך במגוון תחומים. במהלך שנה של עבודה משותפת היית לי לעזר רב. ייצגת בכבוד את מערכת הביטחון, והיית שותף סוד משמעותי לעשייתה.

"נעמה, את עושה כאן היום היסטוריה. אישה ראשונה בתפקיד ביטחוני רגיש וחשוב, ואת מגיעה לכאן אך ורק בזכות. בזכותך - בזכות כישוריך, יכולותיך, הישגיך והמעמד שחצבת לעצמך במגוון תפקידים בצבא ההגנה לישראל בכלל ובמערכת המודיעין בפרט. שימשת כאישה ראשונה גם בתפקידך האחרון - קצינת המודיעין של פיקוד המרכז".

המזכיר הצבאי היוצא, תא"ל עלא אבו רוכן: "לקצין שגדל במערכת הצה"לית ופיקד משך שנים לאור "רוח צה"ל", מאוד נוח ופשוט להזדהות כמעט עם כל משימה במשכן הנשיא, שכל ד' אמותיו נשענות על שליחות ומחויבות. בשונה מכל צבא בעולם, במלאכת הפיקוד בצה"ל ישנה שותפות ישירה בעיצוב עתידה של החברה הישראלית. היום אני נפרד מצה"ל וממשכן הנשיא, אבל לעולם לא אפרד מרוח צה"ל ומרוחו של הבית הזה, בית העם. וודאי אתגעגע, ולעולם אשאר אסיר תודה. שאלוהים והנביא שועייב יברכו אתכם בברכת שלום והצלחה".