משרד התחבורה נערך לרפורמת "דרך שווה" שנכנסה לתוקפה בחצות (שני) ובבסיסה עומד שינוי תעריפי התחבורה הציבורית ברחבי הארץ. מטרת הרפורמה היא לייצר אחידות במחיר הנסיעות שיתבססו על מרחק מנקודת המוצא, וכן לאפשר את המעבר לתשלום בתחבורה ציבורית שלא באמצעות מזומן, אלא באמצעות הסדרי תשלום מראש.

שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן הציגו את רפורמת "דרך שווה" בתחבורה הציבורית

אוטובוסים

נסיעה בודדת בטווח של עד 15 ק"מ תעלה 5.5 שקלים ותאפשר מעבר בלתי מוגבל בין קווים בתוך 90 דקות. אוטובוס אזורי בטווח של עד 40 ק"מ יעלה 12 שקלים ונסיעה בטווח של עד 120 ק"מ תעלה 16 שקלים. על נסיעה מעל 120 ק"מ תשלמו 27 שקלים.

אוטובוס (צילום: יונתן זינדל)
אוטובוס (צילום: יונתן זינדל)

רכבת

התעריפים לנסיעה ברכבת יקרים יותר, ועומדים על 9 שקלים לנסיעה עירונית או מקומית (עד 15 ק"מ). נסיעה של עד 40 ק"מ תעלה 18 שקלים, על נסיעה של בין 40 ל-75 ק"מ תשלמו 24 שקלים, על נסיעה של עד 120 ק"מ 27 שקלים ומעל 120 ק"מ 48 שקלים.

חופשי חודשי

את המנויים החדשים ניתן לרכוש מהיום ביישומונים "רב קו אונליין" ו"רב פס", ברשתות הפארם, בקיוסקים נבחרים ובנקודות ההטענה. נוסעים המשלמים באמצעות יישומוני התשלום בתחבורה הציבורית: מוביט, רב-פס, פנגו וסלו (לשעבר סלופארק) – נהנו מתעריפי הרפורמה כבר מה-25 ביולי, ובסוף אוגוסט יחושבו עבורם הנסיעות ויחויבו בהתאם לתעריף המשתלם ביותר בסוף החודש – נסיעה בודדת, חופשי יומי, או חופשי חודשי מותאם.

ממחר יעמוד מחירו של חופשי-חודשי-ארצי ללא מגבלה על 225 שקלים בלבד, ואילו חופשי-חודשי-ארצי משולב רכבת ואוטובוס יעלה החל מ-255 שקלים לטווח של עד 15 ק"מ ועד מחיר מקסימלי של 610 שקלים ללא כל מגבלת טווח.

משרד התחבורה הבטיח כי בערך הצבור שהוטען לכרטיסי הרב קו לא יחול שינוי. עד חצות - מועד כניסת הרפורמה לתוקף, ניתן יהיה לטעון ערך צבור וליהנות מ-25% הנחה. בנוסף ניתן יהיה להמשיך לטעון כסף בערך צבור ברב קו, אבל לא תתקבל הנחה לאוכלוסיות שאינן זכאיות.

נסיעה בחינם

אזרחים ותיקים בני 75 ומעלה יוכלו לנסוע בחינם בתחבורה הציבורית. כדי ליהנות מנסיעה ללא תשלום עליהם להנפיק "זהב קו" או לעדכן את הפרופיל ב"רב קו" שברשותם או ביישומוני התשלום בתחבורה הציבורית. ניתן לעדכן את הפרופיל מהבית באמצעות אתר "רב פס" או "רב קו און ליין", בעשרות נקודות ייעודיות ברחבי הארץ ובמרכזי "על הקו". פקחי משרד התחבורה התבקשו לאפשר לבני 75 ומעלה לנסוע בחינם גם אם אלה עדיין לא עדכנו את הפרופיל, כל עוד יציגו תעודה מזהה, וזאת עד ה-18 באוגוסט.

הנחות על נסיעות

אזרחים ותיקים שטרם מלאו להם 75 (נשים מגיל 62 ומעלה וגברים מגיל 67 ומעלה) ימשיכו ליהנות מהנחה של 50% בכל הנסיעות בתחבורה הציבורית, במנויים ובנסיעות בודדות. ילדים ובני נוער בני 18-5 יוכלו לרכוש מנוי "חופשי חודשי" בחצי מחיר. נוסעים עם מוגבלויות וזכאי הביטוח הלאומי יקבלו הנחה של 50% בטעינת ערך צבור. הסטודנטים ימשיכו ליהנות מהנחה של 33% בטעינת ערך צבור, ויוכלו לרכוש מנוי סמסטריאלי או שנתי במחיר מוזל, המעניק גם 50% הנחה לנסיעות בתחבורה הציבורית שאינן כלולות במנוי.