ועדת החקירה לאסון נחל צפיתראש הממשלה החליפי, נפתלי בנט, ושר האוצר, אביגדור ליברמן, העידו אמש וועדת החקירה, לאחר לחץ כבד שהופעל מצד משפחות ההרוגים. ליברמן ובנט, כיהנו כשרי הביטחון והחינוך באסון שעירע ב-2018 והעידו בוועדה במשך שעתיים. על כך, אריק שמיר, אביה של שני ז"ל שנהרגה באסון בנמל, שוחח הבוקר (שלישי) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM.

בפתח דבריו, אמר אריק שמיר: "אתמול היינו בעדות של ליברמן ובנט, קשה לשמוע, קשה לחזור לדברים. עברו למעלה מארבע שנים, האסון היה באפריל 2018, אנחנו חיים את זה יום יום. אנחנו אחרי האסון מהר מאוד מבינים שהוא רק סיפמטום לכשלים רבים שקיימים בהתנהלות המכינות. שימוש של תרבות של הליכה לקצה יחד עם היעד'ר פיקוח והיעדר נהלי בטיחות, וזה בדיוק מה שהוועדה מצאה ופרסמה בדוח הביניים, והשלימה את זה עם עדות ליברמן שמתנער מאחריות של משרד הביטחון".

נפתלי בנט בוועדת החקירה לאסון נחל צפית (צילום: אבשלום ששוני)
נפתלי בנט בוועדת החקירה לאסון נחל צפית (צילום: אבשלום ששוני)

"לפחות פעם ראשונה שמישהו אומר בפה מלא שברור שהיה פה כשל מערכתי. לגופי הממשלה יש ספק בכך. בנט אמר שהוא קודם כל לקח אחריות, מה שההורים זועקים שהדבר האחרון שעשה הוא לקחת אחריות מרגע שקרה אסון, ומנכ"ל משרד החינוך בזמנו שמואל אבוהב, הוועדה העבירה ביקורת חריפה, עשו הכל כדי לטייח ולמנוע ועדת חקירה", הוסיף.

לאחר מכן, התייחס לקשיים בהקמת הוועדה: "רק אחרי לחץ כבד והשנושא עבר לטיפול משרד ההתיישבות ויצא ממשרד החינוך, הוקמה הוועדה. אבוהב כל התנהלותו ובנט שגיבה אותו גם בזמנו וגם אתמול, התראיין יומיים אחרי האסון בתוכנית בוקר, כשעוד לא התקיימו ההלוויות, וקודם כל הודיע שהוא מתנער מאחריות. יש את חוק חינוך חובה ואת חוק המכינות שהוא מעבר לחוק, הוא רק שכח לציין ש-8 מתוך עשרת הנספים היו תלמידי יב'. הוא התנער מאחריות שמדובר בתלמידים, ודיבר על חוק המכינות שהוא מ-2008. האסון קרה במסגרת טיול גיבוש לקראת המכינה, 2 היו חניכים. אבוהב הקפיד לטייח את זה". 

לדבריו, "זה לא רק היה במכינה הזו, במכינה הזו שזה היה מאוד חמור, אותו טיול גיבוש שנה לפני חניכים התייבשו ונתקעו בשטח ללא קשר ובלי אפשרות לחלץ. הכשל המערכתי בדיוק מה שאבוהב ובנט עשו, זה שהם לא בדקו מה קורה במכינות. אין נהלי בטיחות, עושים דברים שלא ייעשו, עושים ניווטי בדד של בנות בפזורה הבדואית, נסיעה בטראמפים של חניכים ללא ליווי מעבר לכפר הירוק. הוועדה באה ואומרת שעל פי חוק המכינות במפורש כתוב שמנכ"ל משרד החינוך חייב לבדוק גם את התנאים הפיזיים לפעולת המכינה. משרד החינוך מתנער ואומר שאין לו סמכות".

בהמשך, התייחס לעבודת ועדת החקירה: "הוועדה יושבת שנה ושלושה חודשים, כנראה שלא מתוכננות עדויות נוספות. דוח הביניים שיצא לפני מחודשיים מאוד חריף, אומר במפורש שיש בעלי תפקיד שכשלו בתפקידם, שמעלו בתפקידם, יש נוגעים בדבר לא צייתו לחקיקה קיימת, הם מציפים סדרת נושאים שהם מטפלים באים, אך באנשים שמעלו בתפקידם ולא צייתו לחוק, הוועדה לא נוגעת בנאשים כאלה".

אביגדור ליברמן בוועדת החקירה לאסון נחל צפית (צילום: אבשלום ששוני)
אביגדור ליברמן בוועדת החקירה לאסון נחל צפית (צילום: אבשלום ששוני)

"לא ייתכן שאנשים שעשו דברים כל כך חמורים לדברי הוועדה, לא ייצא שום דבר על האחריות שלהם, על הכשלים שהם עשו, ולא משנה אם מדובר בכשלים ברמה פלילחית או משמעתית, עשרה ילדים נספו, יש כשלים חמורים שהוועדה מצביעה עליהם ואין אחראים. אנחנו מצפים גם למסקנות אישיות", הוסיף.

בסיום, אמר אריק שמיר: "נתנו למפלצת של המכינת להתנהל בצורה קטסטרופלית, זו הייתה רק שאלה של זמן מתי יקרה האסון. בנט ומנכל משרד החינוך אבוהב שדוח ביניים מערביר ביקורת חמורה עליו, אפילו השופטת אתמול התייחסה לדברים של בנט ושיבח. אי אפשר לומר שאתה סומך על מנכל שמנתפקד ככה, זה ציטוט של השופטת בדיון מאתמול".

מופע לזכרם של הנספים באסון נחל צפית באמפי שוני (צילום: קרן שלו)
מופע לזכרם של הנספים באסון נחל צפית באמפי שוני (צילום: קרן שלו)

"יש אנשים שמעלו מתפקידם והוועדה מתעלמת מאחריותה לטפל באנשים האלה, זו טענה שלנו. ליברמן מראש התחמק מאחריות וטען שמאחר וחוק המכינות מצוןין שמנכ"ל משרד החינוך אחראי אז האחריות נופלת על משרד החינוך. ראשי המכינה והאסון הסצפים שלנו מטופל במסגרת הליך פלילי. האחריות היא קודם כל על המכינה".

"שני הייתה יחד עם הקבוצה שנסחפו, קשה להיזכר, ביקרנו הרבה בנחל ובמקום שזה תפס אותה, היא הייתה במאסף של הילדים שנתפסו. מצמרר לחשוב על האירוע שהם נכנסו לנחל במזג האוויר שהיה, יש טענות שלמות על התנהלות המכינה באותו יום. הם היו קבוצה של כמעט 20 חברים, 4 במאסף הספיקו לברוח, מקדימה שהיה להם יותר זמן הספיקו לברוח. הם היו בנקודה שלא הייה להם לאן לברוח, לא היה סיכוי", סיכם.

איציק אור, אביה של אלה ז"ל, התארח בתוכניתו של אראל סג"ל, והתייחס גם הוא לוועדת החקירה: "היה דיון טוב אתמול, הוועדה מבצעת עבודה כבר שנה ושלושה חודשים, עושה עבודה טובה אך לא מושלמת, הדין היה ממצה, שמענו דבהרים מעניינים. לא הופתענו מרוב הדברים, כמו שליברמן הוריד את האחריות של משרד הביטחון וגלגל אותה למשרד החינוך".

עוד הוא הוסיף כי "אותי בנט אף פעם לא נפנף, היו בינינו אי הסכמות עקרוניות ובכל השיחות שהיו לי עם בנט, אמרתי לו את הדברים בצורה חד משמעית שאני לא מסכים איתו, והוא לא נפנף אותי. בשום שלב ובשום רגע נתון לא אמרנו ששר החינוך בנט אשם באסון שלנו. גם לא שר הביטחון".

יחד עם זאת, ביקר אור את בנט והצביע על האשמים העיקריים בעיניו: "הוא ידע שיש פושעים במשר החינוך שלא פיקחו על עולם המכינות, ואין לי מושג למה בחר שלא להקים ועדה מתוך כוונה להגן על אותם אנשים. את זה בנט שמע ממני כמה וכמה פעמים".