"התחושה של רבים הייתה של יציאה לחופשי לאחר ימים ארוכים בתוך הבית", סיפר מנדי ריזל, שדר רדיו קול ברמה ותושב שדרות, על היום הראשון של הפסקת האש מול הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. "הייתה חזרה מהירה לשגרה מלאה – מאפס למאה", הוסיף ריזל. "האנשים חיכו לחיי השגרה, העסקים היו יותר מלאים והיו כאלה שרצו לפצות את עצמם במסעדות ובבתי קפה. בתוך העיר היו פקקי תנועה מבורכים של תנועת כלי רכב שנוסעים ללא חשש".

גורם ביטחוני: "חמאס לא הצטרף ללחימה - סימן מעודד בסוגיית השבויים בעזה"

הפסקת האש לא הופרה פעם נוספת: לילה שקט עבר על תושבי הדרום

עם זאת, לריזל ורבים בעוטף עזה יש ניסיון עשיר ומאכזב של סבבי לחימה נוספים אחרי הפסקות אש. "התקווה של כולנו היא שהסבב הזה ייתן כמה שיותר ימים של שקט, אבל אנחנו לא חיים באשליות. אף אחד ברצועת עזה לא ינצור את נשקו ויעבוד בחקלאות, כי מדובר בארגוני טרור. אבל אחרי מה שהיה הפעם, אולי תהיה לנו תקופה יותר ארוכה של שקט לעומת הסבבים הקודמים. עם זאת, "הג'יהאד טוענים שקיבלו את הדרישות שלהם בנוגע לאסירים ובצה"ל הבהירו שלא. אני מקווה שבקרוב זה לא יתפתח לעימות חדש".

אבל תושבים רבים עדיין לא חזרו לשדרות וליישובים בעוטף עזה. "הזמנו מראש מקום בצימר בצפון הארץ עד סוף השבוע כי חשבנו שזה יימשך יותר זמן", סיפרו בני זוג מקיבוץ בעוטף עזה שיצאו עם שני ילדיהם לנופש.

תושבים רבים מעוטף עזה נראו נופשים ומטיילים אתמול באטרקציות באזורים שונים בארץ. "הגענו ליום כיף בספארי ברמת גן. זו הזדמנות לנצל את החופש ותכננו את זה עוד לפני שידענו על הפסקת האש", סיפרו הורים ושלושת ילדיהם שהגיעו מיישוב בעוטף עזה. כ־200 חברי קיבוץ נירים הגיעו להתארח במלון "קיסר פרמייר אילת".

לא רק בעסקים חזרו לשגרה מלאה, גם החקלאים יצאו לעבודות בשדות ובמטעים וחסימות צירי התנועה הראשיים בעוטף עזה הוסרו. חופי הים בדרום, בהם באשדוד ואשקלון, שהיו אסורים לכניסה במהלך ימי המתיחות, היו אתמול מלאים ברוחצים ובנופשים.

במקביל, החל משעות הצהריים התחדשה תנועת הרכבות באזור הדרום, אלא שלאחר כמה שעות נוצרו שיבושים באזורים נרחבים בארץ בשל תקלה במערכת האיתות באזור המסילה בשפיים. התקלה תוקנה לאחר זמן קצר יחסית, אבל השיבושים נמשכו עד שעות הערב - ובשל כך חזרה תנועת הרכבות לסדרה רק בהדרגה.

לראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני היו מסקנות משלו בעקבות המבצע: "אני נפגעתי חמש דקות לפני כניסת הפסקת האש. חשוב לי לפנות אליכם אישית ומתוך ניסיון - זה לא נגמר עד שזה נגמר. הרקטה האחרונה יכולה לחולל נזק בדיוק כמו הרקטה הראשונה. המשיכו להישמע להנחיות, הן מצילות חיים". ליוסף ביטון תושב העוטף הייתה ביקורת על התנהלות המבצע: "מה לא היה לנו: תחושת הפקרות, אזרחים סוג ש׳, הבטחות מלאות באוויר והפרדה מלאכותית בין העוטף למרכז".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר אתמול בעיר שדרות, נועד עם ראשי רשויות עוטף עזה והודה להם. "האירוע שעברנו בימים האחרונים מלמד על הרבה דברים", אמר הנשיא. "קודם כל הוא מלמד על חוסן, חוסן בלתי רגיל. התושבים תפקדו בצורה מדהימה, והרבה מזה נובע מכם, מראשי הרשויות שמפגינים חוסן נפשי בלתי רגיל. שמעתי אתכם וראיתי אתכם ואת האמירות המרגיעות ומקרינות הביטחון והרוגע".

במקביל, קיים שר האוצר אביגדור ליברמן פגישה עם ראשי רשויות בדרום, והודיע כי כל מי שנפגע כלכלית בשל המבצע, ברדיוס של 40 קילומטר מרצועת עזה, יזכה לפיצוי. עם זאת, השר טרם הודיע על גובה הפיצוי שיוענק. "תושבים שנעדרו מעבודתם בימים האחרונים יקבלו פיצוי מהיום הראשון למבצע, במרחק של 40 קילומטר מעזה", הוסיף שר האוצר. "כל אלה שלא הצליחו להגיע למקום העבודה יקבלו פיצוי מלא".