הטיסה לאומן באוקראינה בזמן ראש השנה היא מסורת ליהודים האורתודוקסים, העולים להתפלל על קברו של רבי נחמן מברסלב. עם זאת, פרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה והתקיפות שפגעו באזור העלו את עצם קיום ההילולה בסימן שאלה. בתקופה האחרונה נשמעו אזהרות רבות הפציות ביהודים שלא להגיע. שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניינצ'וק, התייחס לנושא אתמול בראיון לג'רוזלם פוסט: "יהודים שיטוסו לאומן באוקראינה בראש השנה - יסכנו את חייהם".

משיבה מלחמה? אוקראינה רומזת שהיא עמדה מאחורי התקיפה בחצי האי קרים
זה היה ביתם: סיפורי החורבן האישיים של עולי אוקראינה

"ראש השנה מגיע, ולא משנה מה נגיד, יהודים אורתודוקסים ינסו להגיע שוב לאומן", אמר קורנייצ'וק ממשרדו בתל אביב. "אנחנו מבינים את נכונותכם (היהודים) לנסוע לאומן ולתמוך באוקראינה, אבל זה לא הזמן המתאים. אנחנו לא יכולים להבטיח את ביטחונכם."

קורנייצ'וק ציין כי בשנה שעברה הגיעו למעלה מ-30 אלף חסידי ברסלב, בעיקר מישראל אך גם מארה"ב, בריטניה וצרפת, ומפגש גדול נוסף השנה ימשוך תשומת לב מהצבא הרוסי, שעלול לתקוף את אתר העלייה לרגל. "תארו לעצמכם אם רוסיה תפגיז אותם, מה יקרה?", הוא שאל. קורניינצ'וק אמר כי הוא ניסה לדבר עם רבנים משפיעים בישראל כדי שהמתפללים לא יטוסו לאוקראינה, וכי קייב מוכנה לסגור את גבולותיה בפני תיירים דתיים.

"אנחנו רוצים שממשלת ישראל תתערב יחד עם ממשלת אוקראינה כדי למנוע הרג מאסיבי של אנשים שעלול לקרות", הוסיף. עוד אמר השגריר: "אנו מאחלים להם להתפלל עבור אוקראינה בישראל, בבתיהם. אנחנו מקווים שהתפילות שלהם יהיו חזקות מספיק כדי לעצור את המלחמה הזו לפני ראש השנה - אבל אנחנו לא בטוחים שזה יקרה".

לפחות עשרה הרוגים ומאות פצועים במתקפת טילים רוסית על מרכז קניות באוקראינה (צילום: רויטרס)

בנוסף, השגריר האוקראיני אמר כי "בקשתה של אוקראינה להלוואה בסך 500 מיליון דולר מישראל עדיין עומדת בעינה, כמעט שלושה חודשים לאחר שהוגשה לראש הממשלה החליפי, נפתלי בנט. ישראל מעולם לא הגיבה".

הוא הוסיף: "הכלכלה שלנו (אוקראינה) נמצאת במשבר עמוק והיא ירדה ב-40% משהייתה. למרות הסנקציות, התחזית היא שהכלכלה שלה תרד רק ב-10% עד סוף השנה". לעומת ישראל, עד כה, כ-30 מדינות ברחבי העולם, כולל יפן וחלק גדול מאירופה, סיפקו לאוקראינה הלוואות.

בראיונו מציין השגריר כי "אחד החששות הכלכליים הגדולים של אוקראינה הוא שלא יהיו לה משאבים לחמם בתים בחורף, ואזרחים יקפאו למוות. זה נושא רגיש מאוד עבורנו. עם הכמות הנוכחית ואיכות הנשק שלנו, יהיה קשה להתמודד ולקיים מתקפות נגד הכוחות המזוינים.

זו הסיבה שההנהגה הפוליטית מבקשת משותפיה הבינלאומיים לעזור לנו לסיים את המערכה הצבאית לפני תחילת החורף. אחרת, אנו עלולים למצוא את עצמנו במשבר גדול עוד יותר". בנוסף, השגריר האוקראיני ביקש מעסקים ישראלים לסגור את הפעילות ברוסיה "מכיוון שהם עוזרים בעקיפין לרוסיה להרוג נשים וילדים אוקראינים".