אחרי שנים של ניסיונות ליצור מארג חיים משותף בנגב המזרחי, ניכר כי יש הסכמה גורפת מצד ראשי רשויות מקומיות וכל גורמי הכלכלה והעסקים, שהקמת נמל תעופה בינלאומי שני בנבטים תשפיע על כלל המגזרים החיים באזור. אולם, חיל האוויר ומשרד הביטחון מתנגדים בתוקף לתוכנית - מה שעלול לקבור את הפרויקט.

לפיד: הממשלה כולה תומכת בהקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים

אנשי המקצוע המליצו: חלופת שדה התעופה בנבטים עדיפה תחבורתית על רמת דוד

בשבוע הבא צפויה ועדת עילם, הוועדה הבין־משרדית שבוחנת את תכנון תשתיות התעופה העתידי של ישראל, להגיש את המלצותיה לגבי מיקומו העתידי של שדה תעופה בינלאומי שני בישראל, והבוקר אנו מפרסמים לראשונה את עיקריו של מחקר חדש שערך מכון ריפמן, שבדק את השפעת הקמת שדה תעופה כזה בנבטים על האוכלוסייה הבדואית בנגב המזרחי וכתוצאה מכך על עתיד הנגב כולו.

ממצאי המחקר מעלים כי נמל תעופה במזרח הנגב יביא לקפיצה משמעותית עבור החברה הבדואית בכל הפרמטרים שנבדקו: הוא ייצר תוספת של כ־27 אלף משרות בשכר חודשי ממוצע הגבוה בכ־2,900 שקל מהשכר הממוצע כיום במגזר, יביא לגידול של כ־%60 בתמ"ג האזורי, להכנסה מארנונה של כ־4.5־5 מיליון שקל בממוצע לכל רשות בדואית מפיתוח עורף הנמל (כפי שהתפתח באיירפורסט סיטי ליד נתב"ג, בשוהם ובמודיעין), וכן יביא לשיפור במשילות האזורית.

הפגנת תמיכה בשדה התעופה בנגב  (צילום: מטה המאבק ממריא מנבטים)
הפגנת תמיכה בשדה התעופה בנגב (צילום: מטה המאבק ממריא מנבטים)

על פי המחקר של מכון ריפמן, מדובר באופק כלכלי וחברתי שיצמצם את הפשיעה באזור, לרבות תופעות של בנייה לא חוקית, עסקים לא חוקיים, צמצום הכלכלה השחורה ועוד. שדות תעופה של כ־40 מיליון נוסעים בשנה מייצרים כ־50 אלף משרות, שלפי המחקר, יגדילו את השכר החודשי הממוצע באוכלוסייה הבדואית לכ־9,000 שקל. המחקר מצביע על עלייה במדד האיתנות הכלכלית של הרשויות הבדואיות בנגב בתרחיש כזה, ולו משום שכיום רשות שדות התעופה מחלקת לרשויות המקומיות הסמוכות לנתב"ג כ־100 מיליון שקל מהכנסותיה, על פי הסכם ביניהן.

ראש מכון ריפמן חגי רזניק: "מדובר בהזדמנות חד־פעמית למדינה לממש את חזונו של בן־גוריון ולתת לתושבי הנגב, היהודים והבדואים, הזדמנות לבנות עתיד משותף ומשגשג". במטה התושבים "הנגב ממריא מנבטים" מחזקים את תוצאות המחקר ומוסיפים: "מי שמונע את הפרויקט פעם אחר פעם הוא חיל האוויר בתמיכת משרד הביטחון, וכל פעם בתירוצים אחרים. מבחינת חיל האוויר, הנגב הוא שדה אימונים".

משרד הביטחון בתגובה: "מערכת הביטחון הביעה לאורך השנים את התנגדותה להקמת שדה תעופה משלים בנבטים בשל ההשלכות הביטחוניות כבדות המשקל, ההופכות את חלופה זו ללא ישימה".