שרת החינוך לשעבר לימור לבנת שוחחה היום (חמישי) עם ליאת רון ואריה מליניאק ב-103FM על המשבר במערכת החינוך והמחסור החמור במורים שמאיים על פתיחת שנת הלימודים הקרובה, והסבירה מדוע היא תומכת דווקא בעמדת משרד האוצר ולא בעמדתה של שרת החינוך הנוכחית יפעת שאשא ביטון. 

בפתח דבריה מתחה ביקורת חריפה על השרה וטענה כי "שרת החינוך מתנהגת כמו יו"ר האיגוד המקצועי של הסתדרות המורים. בראייתה של יפה בן דוד היא צודקת לגמרי. אני חושבת שתפקידה של שרת החינוך הוא לא לעמוד בראש הארגון המקצועי של המורים, אלא לראות את התמונה הכוללת. אני סבורה שהראייה של האוצר, בנושא הזה, היא ראייה נכונה".

היא הדגישה: "הצורך הדחוף ביותר, וזה נאמר בוועדת דוברת, עוד בתקופה שאני הייתי שרת החינוך: יש צורך בהכפלת השכר של המורים החדשים, ותוספות שכר למורים הותיקים. מאז נחתמו שני הסכמי שכר - 'אופק חדש' ו'עוז לתמורה' - הסכמים למורים בבית ספר יסודי, ועל יסודי.  שני ראשי ארגוני המורים דאגו לתוספות שכר בעיקר למורים הוותיקים, ולא לחדשים.

"מה שקורה בפועל הוא שהמורים החדשים, בוגרי המכללות להכשרת מורים והאוניברסיטאות, בורחים אחרי שנה-שנתיים משום שהשכר שלהם הוא כל כך מעליב, נמוך, ובלתי אפשרי. הם פשוט לא נשארים במערכת. לכן, האוצר מציע בונוס של 24 אלף שקלים  למורים שנשארים 3 שנים במערכת, וזו הצעה נכונה וטובה". 

"להבנתי, מה שהאוצר הציע הוא להחליף שלושה ימי איסור חג, והמורים יתנו את הימים האלה בימים אחרים. זו עוד איזושהי החלפה כזו של ימים. זאת בכדי להתאים חלק קטן מימי החופשה של המורים לימי העבודה של ההורים. זו דרישה שהיא לא בלתי הגיונית, ופסילה שלה על הסף היא לחלוטין לא הגיונית. זו דרישה שמתקבלת על הדעת, האיומים והדחייה של ארגוני המורים לא מתאימה". 

על תקציב משרד החינוך אמרה כי "הלוואי שהיה לי קצת מהתקציב הזה כשהייתי שרת חינוך. זה התקציב הגדול ביותר במדינת ישראל, וטוב שכך. השאלה היא איך מחלקים אותו ואיך מקצים אותו. הקצאת המשאבים היא הדבר החשוב ביותר". 

לסיכום, כשנשאלה לדעתה על התנהלותה של שרת החינוך, אמרה לבנת: "אני לא שמעתי אותה מדברת על המחסור במורים, על זה שמכניסים למערכת מורים שאין להם הכשרה. האוצר בא ואומר אני רוצה לתת בונוסים על הצטיינות, אומרת יפה בן דוד לא - רק על פי ותק יהיה קידום. רק על פי ותק? ללא שום התייחסות למצוינות או לפרמטרים אחרים. כבר בדוח דוברת הייתה דרישה שיהיו עוד פרמטרים מעבר לוותק. שרת החינוך הייתה צריכה לקום ולהגיד 'כן אנחנו רוצים לקדם הצטיינות', אבל זה לא קורה". 

לימור לבנת (צילום: פלאש 90)
לימור לבנת (צילום: פלאש 90)

בתוך כך, שרת החינוך ביקשה מראש הממשלה יאיר לפיד לכנס דיון חירום על משבר פתיחת שנת הלימודים. השרה ציינה בפנייתה כי ״למרות מאמציי בחודשים האחרונים, הפשרות וההסכמות הנרחבות שהגעתי אליהם עם ארגוני המורים, אני נוכחת בכל פעם מחדש כי גורמי משרד האוצר אינם מעוניינים להגיע לפתרון ממשי, אינם מעונינים להגיע להסכמות. שוב ושוב אני מגלה, כי משרד האוצר אדיש לסכנה ששנת הלימודים לא תיפתח, למרות מאמציי הרבים בכל החודשים האחרונים למנוע זאת.״

עוד אמרה: ״מיותר לציין, כי תפקודה התקין של מערכת החינוך, כמו גם האפשרות לשביתה בפתיחת שנת הלימודים, משפיעים באופן נרחב על כלל המשק הישראלי, ועל כן - אבקש לכנס כבר ביום ראשון הקרוב דיון חירום של הממשלה, גם בזמן פגרת הממשלה, למציאת פיתרון למשבר החינוך ולפתיחה מוצלחת של שנת הלימודים. אל לנו לאפשר לתלמידי ישראל חוסר ודאות נוסף בליל ה- 31/8״.

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103FM