הרב שלום כהן, מנהיגה הרוחני של ש"ס, ומי שכיהן מאז מות הרב עובדיה יוסף כנשיא מועצת חכמי התורה, הלך הלילה (בין ראשון לשני) לעולמו בגיל 91. הרב כהן נפטר לאחר שבימים האחרונים סבל מזיהום ברגל.

מאז ההחמרה במצבו התכנסו רבים כדי להתפלל לשלומו, אך הלילה נקראו בני משפחתו כדי להיפרד, ולאחר פטירתו יצאה הודעה רשמית על מותו. הרב שלום כהן כונה "חכם שלום" ולתפקידו כנשיא מועצת חכמי התורה, כאמור, נכנס ב-2013 לאחר פטירתו של הרב עובדיה יוסף. הרב שלום עמד במשך עשרות בראש הישיבה "פורת יוסף". 

הרב כהן היה מזוהה בחייו עם יו"ר המפלגה אריה דרעי, שעמד גם מאחורי המהלך שהפך אותו ציבורית למנהיגה של ש"ס. כעת, לאחר פטירתו קרב "הירושה" צפוי להתנהל בשקט יחסי, ולהנהגת המגזר הספרדי צפוי להיכנס אט אט הרב הראשי יצחק יוסף, בנו של הרב עובדיה שמסיים בשנתיים הקרובות את תפקידו הממלכתי.

מותו של הרב כהן מגיע בשיא של מערכת הבחירות לכנסת ה-25, וייתכן כי תשפיע גם על האופן שבו תנהל ש"ס את הקמפיין. אף שההשפעה היא בעיקר על הזרם הספרדי, הרי שלאחר אירוע פטירת הרב חיים קניבסקי לפני פחות משנה - מדובר בשתי "אבידות רוחניות" עבור החרדים כולם.

בציבור החרדי, במשטרה וברשויות המקומיות נערכים להלוויה המונית שתערך בירושלים, ובה צפויים להשתתף עשרות אלפים. היא צפויה לצאת בשעה 14:00 מישיבת "פורת יוסף" לבית הלוויות סנהדריה. 

יו״ר ש״ס, אריה דרעי, ספד לו במילים: ״נצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון האלוקים. בלב מוכה הלם ויגון נסתלק מאיתנו בסערה השמימה, אבינו מורנו ומנהיגנו נשיא מועצת חכמי התורה, גדול הדור מרן חכם שלום כהן בן תופחא מלכה זצוק״ל. ‏אוי לו לעולם שאבד מנהיגו ואוי לה לספינה שאבד קברניטה. ברוך דיין האמת״.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ספד לו: ״אני אבל על לכתו מעמנו של ראש הישיבה הדגול חכם שלום כהן זצ"ל. לצד גדלותו בתורה, הוא היה מנהיג רוחני שהוביל בענווה ובצניעות ציבור גדול וחשוב בישראל ובעולם היהודי. נפגשנו פעמים רבות, וצר לי שהשנה לא אזכה לקיים המסורת ולבקר אותו בסוכתו. בכל מפגש עמו ראיתי את האהבה והקשר העמוק שלו לירושלים, וכיצד הוא מקפיד להציב לנגד עיניו כל העת את העם והאדם. תנחומי לבני משפחתו, למפלגת ש״ס, לאוהביו ותלמידיו. יהי זכרו ברוך".

הרב הראשי לישראל, נשיא בית הדין הגדול הגאון רבי דוד לאו, נפרד: "יחד עם כל בני ישראל בארץ ובגולה אנו דומעים כואבים והמומים עם הסתלקותו לגנזי מרומים של נשיא מועצת חכמי התורה, ראש ישיבת פורת יוסף מרן הגאון הגדול חכם שלום כהן זכר צדיק וקדוש לברכה. עם ישראל איבד אדם גדול, שתורתו, תפילותיו וברכותיו עמדו לימין כלל ישראל עשרות שנים. אוי לה לספינה שאבד קברניטה וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה׳".

ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, מסר: "אני דואב עמוקות עם המוני בית ישראל על פטירתו של נשיא מועצת חכמי התורה, הגאון חכם שלום כהן זכר צדיק לברכה. הרב כהן היה מענקי התורה של דורנו. הייתה בו בקיאות אדירה בעולם התורה, לצד מנהיגות תורנית וחברתית שהשפיעה על המוני יהודים וישראלים. לאחר פטירתו של הראשון לציון הרב עובדיה יוסף זצ״ל המשיך הרב כהן את דרכו כנשיא מועצת חכמי התורה וכמגדלור הלכתי אליו הכל נשאו את עיניהם. הרב כהן היה תלמיד חכם עצום שלא הפסיק ללמוד וללמד, לשמור ולעשות. אהבת התורה פיעמה בו יחד עם אהבת העם. עם ישראל איבד פוסק הלכה, מורה דרך לרבים ושליח ציבור מן המעלה הראשונה. שר וגדול הסתלק מאיתנו. אני מוסר את תנחומיי הכנים למשפחתו. יהי זכרו ברוך".

ראש העיר ירושלים משה ליאון הוסיף: "יחד עם כל בית ישראל אני מבכה את הסתלקותו של גדול הדור מרן חכם שלום כהן זכר צדיק לברכה אשר הנחה את דרכה של תנועת שס במשך שנים, והאיר את עולם התורה בשקדנותו ולמדנותו. זכיתי להיכנס לביתו פעמים רבות כדי להתייעץ ולהתברך בנושאים העומדים על הפרק ולקבל את עצותיו החכמות שניתנו תמיד במאור פנים. זכיתי גם לקבל את תמיכתו במערכות הבחירות בהם התמודדתי ודמותו וזכרו לא ימושו מליבי ומלב ירושלים כולה לעולם. ציון במר תבכה, ירושלים תיתן קולה, אוי מי ייתן לנו תמורתו".