הסתיים טקס הלווייתו של נשיא מועצת חכמי התורה, חכם רבי שלום כהן זצ"ל שנפטר הלילה, בנוכחות אלפי אנשים. מסע ההלוויה יצא מישיבת פורת יוסף בשכונת גאולה, והסתיים בבית העלמין סנהדריה בירושלים. המשטרה הודיעה כי כלל צירי התנועה שנחסמו בעקבות מסע הלוויה שהחל משעות הצהריים, נפתחו בדקות האחרונות לתנועת כלי רכב, והתנועה זורמת כסדרה.

"‏אוי לו לעולם שאבד מנהיגו": בכירי המדינה ספדו לרב שלום כהן

הרב יצחק יוסף ספד לו: "הפסדנו אותו, הדור כולו הפסיד אותו. אין עם מי להתייעץ, אין ממי לקבל תורה. אדם כזה גדול הולך מאיתנו. כאשר היה צריך להנהיג ראינו את מורנו איך שמסר את נפשו, לפני כ-12 שנה כשהתעוררה בעיית גיורי צה"ל, היה בתענית. הוא השכין שלום בין כל המחנה החרדי - ספרדים ואשכנזים. הוא הוציא דברים ברורים שלא יהיו אי הבנות. הוא תמיד טרח ועשה עד שהגיע אל המוגמר". עוד הוסיף כי "הוא היה זה שלחץ להקים את תנועת ש"ס, דיבר איתו (הרב עובדיה ז"ל) ארוכות עד ששכנע אותו להקים את המפלגה".

הלווית הרב שלום כהן זצ''ל. (צילום: יוסי מזרחי/TPS)
הלווית הרב שלום כהן זצ''ל. (צילום: יוסי מזרחי/TPS)

הרב יצחק יוסף ספד לו גם כן: "כולו היה תורה, לא הכיר ולא ידע שום דבר אחר. הרב עובדיה היה סומך עליו בכל הנושאים, שמעתי מפיו איך היה משבח אותו ואומר שאפשר לסמוך עליו. כמה תורה חסרה, חלל גדול נפער בעולם התורה. ריקנות גדולה, חובה מוטלת על כל אחד להרבות תורה, להרבות בעמל".

יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר בהספדו: "בתקופה הכי קשה שלנו עם מי נתייעץ, מי ינחה אותנו? קשה לנו, במשך עשרות שנים כל הזמן הוא היה עם האמת".

ההלוויה נערכה בתנאי חום קיצוניים, ומארגני ההפגנה הפצירו פעם אחר פעם במשתתפים כי ישתו מים ויזהו מסכנת הדוחק. יו"ר ש"ס אריה דרעי אף קרא לצעירים לרדת מן הגדרות, למען "מניעת סכנת נפשות". בשל חסימות צירי התנועה באזור מסע ההלוויה חלו עומסי תנועה והנהגים הופנו לדרכים חלופיות. ציבור הנהגים התבקש להימנע מלהגיע לאזור משעות הצהריים ועד לשעות הערב שלא לצורך, ולהישמע להוראות השוטרים.

הרב שלום כהן (צילום: אהרון קרוהן, פלאש 90)
הרב שלום כהן (צילום: אהרון קרוהן, פלאש 90)

במסגרת השינויים בהסדרי תנועה, החל משעות הצהריים המוקדמות נחסמו לתנועת כלי רכב הצירים הבאים: רחובות יוסף בן מתתיהו, מלכי ישראל, רחוב ברנד, ירמיהו, בר אילן, שמואל הנביא מכיוון רחוב יחזקאל לכיוון בר אילן ולוי אשכול ייחסם בקטע שבין צומת בר אילן ועד צומת רחוב משמר הגבול. 


במשטרה המליצו להיעזר ביישומי הניווט שיעודכנו בדבר חסימות ושינויים בהסדרי התנועה, ועל הגעה לאזור בתחבורה ציבורית. על מנת להימנע מאסון, הציבור התבקש שלא לטפס על גדרות, מרפסות, עצים, מבנים וגגות או להתלות על רכב הנמצא בתנועה כולל רכבי חירום והצלה, ולנהוג באחריות ובסובלנות, על מנת שהאירוע יגמר בשלום.

בכירי המדינה והמערכת הפוליטית ספדו מוקדם יותר הבוקר לרב שלום כהן, מנהיגה הרוחני של ש"ס, שהלך לעולמו הלילה בגיל 91, לאחר שבימים האחרונים סבל מזיהום ברגל. "אני אבל על לכתו מעימנו של ראש הישיבה הדגול חכם שלום כהן זצ"ל. לצד גדלותו בתורה, הוא היה מנהיג רוחני שהוביל בענווה ובצניעות ציבור גדול וחשוב בישראל ובעולם היהודי", ציין נשיא המדינה יצחק הרצוג.

ראש הממשלה יאיר לפיד ספד גם הוא למנהיגה הרוחני של ש"ס: "‏המנהיג הרוחני חכם שלום כהן הלך הלילה לעולמו. בשם ממשלת ישראל ועם ישראל כולו, אני שולח תנחומים למשפחתו, לתלמידיו ולכל מוקרי זכרו. כוחנו באחדות עם ישראל. ״בַּעַל הָרַחֲמִים יַסְתִּירֵהוּ בְּסֵתֶר כְּנָפָיו לְעוֹלָמִים, וְיִצְרֹר בִּצְרוֹר הַחַיִּים אֶת נִשְׁמָתוֹ״ יהי זכרו ברוך".