היסטוריה באוויר: בפעם הראשונה תצא הלילה (שני) טיסה ישראלית שתעבור בנתיב חדש מעל שמי סעודיה. הטיסה, שיעדה הוא סיישל, היא של חברת התעופה "ארקיע", ונתיב הטיסה החדש יקצר את אורכה בכ-20 דקות.

"נתקרב למזרח, זה ישפיע על העלויות": המשמעויות הדרמטיות של טיסות בשמי סעודיה
לפיד בירך על ההודעה הסעודית לאפשר לטיסות ישראליות לחלוף מעל שטחה; כך ההחלטה תשפיע על הישראלים
"החלטה היסטורית": סעודיה הודיעה על פתיחת המרחב האווירי - גם לטיסות ישראליות

הקברניט דין גל, הטייס הראשי של צי האירבס: "הלילה A321neo LR של חברת ארקיע יהיה המטוס תחת רישום ישראלי הראשון בשמי סעודיה שלא טס לדובאי אלא לסיישל. הנתיב יעבור דרך ירדן בצפון ים המלח ויפנה דרומה לפטרה, ומשם לאורך חופי הים האדום של סעודיה. משם הוא ימשיך בנתיב הרגיל דרך אריתריאה. עד כה נאלצנו לטוס בין סעודיה לסודן ללא בקרה ובהגבלת גובה. בהמשך אנחנו מקווים לטיסות קצרות להודו וסרילנקה".

סעודיה (צילום: רויטרס)
סעודיה (צילום: רויטרס)

סעודיה הודיעה בחודש שעבר שהיא תפתח את המרחב האווירי שלה לכל חברות התעופה ש"עומדות בדרישתה". המהלך הביא להוזלת מחירי הטיסות, להגברת התחרות בקווים למזרח, ולהוספת יעדים למזרח הרחוק. משכך חברות התעופה אל על, ישראייר וארקיע יכולות לטוס מעל שמי סעודיה ולקצר את משך הטיסות למזרח בכשעה-שעה וחצי, וכן לחסוך 15% בצריכת הדלק.

מנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ', ברך על ההודעה בגל"צ: "זה מהלך דרמטי שיוזיל את מחיר הטיסות למזרח, למשל להודו ולתאילנד, ב-10% לפחות - כי הן יתקצרו בשעתיים וחצי בממוצע".

"פתיחת השמיים מעל סעודיה היא בשורה מצוינת לנוסעים, היא תביא למגוון טיסות ליעדים חדשים במזרח בזמן קצר יותר ובמחירים אטרקטיביים יותר", אמר ברלוביץ'. "טיסה להודו כמעט כמו זמן הטיסה ללונדון  זו מהפכה! מעבר לטיסות לגואה שבהודו אליה אנו טסים כיום, אנו שוקלים גם פתיחת יעדים נוספים במזרח כגון תאילנד וסרי לנקה".

בענף התעופה הביעו שביעות רצון מההחלטה הסעודית, שמשפיעה על מחירי הכרטיסים ומשך הטיסות. ניר מזור, סמנכ״ל קשרי תעופה, מסר כי "ההודעה על האישור לחברות הישראליות לטוס מעל שמי סעודיה היא בשורה חשובה לתיירות הישראלית. האישור יאפשר לישראלים נגישות מקסימלית לעולם, פתיחה של יעדים חדשים, קיצור זמני הטיסות וכתוצאה מכך הוזלה של מחירי הכרטיסים. הצפי הוא שהיקף הטיסות ליעדים שנחשבו מרוחקים במזרח כמו תאילנד והודו יזנק כתוצאה מכך ויותר קהלים שחששו מטיסות ארוכות מדי או יקרות מידי יצטרפו כעת למעגל הטסים והנופשים".