תיעוד של שחרור ארבעה צבי ים צעירים, מתוכם שלושה צבי ים ירוקים וצב ים חום אחד, לאחר שעברו שיקום במרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים, הגיע לידי מעריב. השחרור התקיים השבוע בעומק הים מול מכמורת, בשיתוף מועדון הקיאקים "סרפסקי", שסייע בהובלת הצבים הצעירים לעומק, שכן זהו בית הגידול הטבעי שלהם בשלב חיים צעיר זה.

שניים מהצבים, "אננס" ו"סרפסקי", הגיעו למרכז ההצלה לאחר שנמצאו בים מסובכים בפסולת – "אננס" נמצא מסובך ברשת דיג ו"סרפסקי" נמצא מסובך בשק פלסטיק, ע"י ברק שיבי המדריך של קבוצת "מקרל" ממועדון הקיאקים "סרפסקי", והצב נקרא על שם המועדון. המדריך והקבוצה זכו לסגור מעגל ולשחרר אותו בריא ושלם לאחר הטיפול חזרה לים.

שני צבים נוספים, "דגון" ו"אוהד", הגיעו למרכז ההצלה בחודש מרץ, אך סיבת הפגיעה נותרה לא ידועה. כל הצבים עברו בדיקות רפואיות קפדניות וטיפול מסור ע"י צוות המטפלים והמתנדבים של מרכז ההצלה. כמו כן הם עברו צילום רנטגן אצל ד"ר צחי אייזנברג במרפאת "כל חי". 

במהלך שחרור ארבעת הצבים, החותרים ראו לפתע שק פלסטיק צף, וכאשר התקרבו לבדוק אותו, מצאו צב ים צעיר מסובך. הפעם הם קראו לצב "ראסטה", ע"ש המדריך הבכיר של המועדון, המוערך ע"י כולם על אהבתו לים, והצב "ראסטה" נאסף והובא לטיפול במרכז ההצלה לצבי ים. 

בארבע השנים האחרונות נראתה עליה דרסטית במספר צבי הים הצעירים (ירוקים וחומים) המטופלים במרכז ההצלה, בעקבות הסתבכות בשקי פלסטיק (שקי יוטה). לאחר ההסתבכות בשק, כל מאמץ של הצב לשחות או לצלול גורם לחתכים, שברים ונמקים בגפיים, ובסופו של דבר לאובדן שלהן כתוצאה מחיכוך איטי של חוטי הפלסטיק. הצבים המסובכים סובלים גם מתשישות ומתת תזונה, שכן הם מתקשים לצוד, ולכן ניזונים מחוטי השק וחומרים צפים אחרים כמו פיסות פלסטיק וחלקיקי מיקרופלסטיק. 

אנשים שמוצאים את צבי הים הצעירים חשים במצוקתם וממהרים להתיר אותם מן הפסולת, ואף לשחרר אותם בחזרה לים. אך שימו לב – התרת הפסולת משולה להתרה של חסם עורקים, וגורמת לשחרור נוזלי לימפה, רעלנים ופתוגנים (גורמי תחלואה) למחזור הדם של הצב ואלה עשויים לגרום לזיהום מערכתי, שללא התערבות רפואית, לרוב מסתיים במוות. בנוסף, הצב נמצא במצב גופני ירוד ואין לשחרר אותו חזרה לים. 

לכן, במקרה שמוצאים צב ים מסובך בפסולת, אין להסיר את הפסולת ולא לשחרר את הצב חזרה לים. יש לדווח מיד למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639* ולהעביר את הצב לטיפול רפואי במרכז הארצי להצלת צבי ים כשהוא מחובר לפסולת כפי שנמצא.