פרופ' יונתן הלוי, נשיא המרכז הרפואי שערי צדק שבירושלים, שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM על משבר המתמחים, לאחר שלמעלה מ-500 מתמחים וסטאז'רים חתמו עד כה על מכתבי התפטרות במחאה על העיכוב ביישום מתווה קיצור התורנויות, עיכוב שאמור להתמשך אל תוך 2023.

מביעים סולידריות: רופאים מתמחים מסרבים להחליף קולגות שהתפטרו
"הלב כואב והיד רועדת": המתמחים הודיעו על התפטרות המונית

דוידוב התחילה את השיחה בהתייחסות לתגובה של מנכ"ל בית החולים רמב"ם, שאמר למתמחים 'תחזירו את המכתבים - אנחנו ניקח סטודנטים ונעסיק אותם', והמתמחים עומדים מנגד ואומרים 'לא יהיה' וגם הסטודנטים לא מסכימים, על כך הגיב הלוי.   

"אני חושב שהוא העמיד למבחן את מכתבי ההתפטרות ואני מעדיף להתייחס לבעיה הגלובלית כי יכול להיות שהוא טעה", ציין, "אין מחלוקת היום על ידי אף אחד מהגופים - את התורנויות צריך לקצר, אין מה לדבר על זה. ב-2022, לא ניתן, למרות שאני רופא מבוגר, אני מכיר בעובדה שהתמורות החברתיות, בתחום של סדרי העדיפויות של העובדים במשק, הוא כזה שלעבוד היום 26 שעות ברציפות זה בלתי קביל לחלוטין, השאלה מה הדרך".

הלוי התייחס לפעולות שנעשו בנושא בשנה האחרונה: "אי אפשר להגיד שמשרד הבריאות והכלכלה לא עשו כלום בשנה שהם כיהנו שלא כממשלת מעבר. הם מינו ועדה שקבעה מתווה של קיצור התורנויות, ונקבע מועד לספטמבר 2023 ולא 2022. עם כל הכבוד לעמותת מרשם, במרשם רשומים כאלף מתמחים. עוד 7,500 נמצאים בהסתדרות הרפואית הישראלית, ועמדתם מאוד ברורה בעניין הזה - ללכת לפי מתווה הוועדה שמדברת על זה שבפריפריה יתחילו ברפורמה ספטמבר שנה הבאה. ממילא הרבה דברים נופלים קורבן לזה שאנחנו בממשלת המעבר. ממשלת המעבר לא יכולה להיענות היום לדרישה של ריי ביטון והאגודה שהיא עומדת בראשה, שמייצגת מיעוט של מתמחים".

לאמירה כי זהו הסכם שנחתם לפני שדובר שהממשלה לא תחזיק מעמד, השיב הלוי כי "זה נכון אבל הממשלה לא יכולה ליישם היום שום דבר כי התקציב נעצר". עוד הוסיף ש"לקצר תורנויות זו סיסמה, צריך להזרים מאות תקנים על מנת ליישם את זה, צריך לאייש את התקנים האלה, לגייס את האנשים. אם רוצים להיענות למתמחים, המרחב של שנה הוא מחויב מציאות. לא רק בגלל שזו ממשלת מעבר, גם בגלל העובדה שהמתווה על דעת כולם היה להתחיל בפריפריה, לא בבת אחת, אלא בהתחלה פנימית".

למרות הכול, פרופ' הלוי הציע להסתכל על הדברים בפרספקטיבה קצת יותר רחבה: "אני מזכיר שלמשל המתמחים במחלקות הכירורגיות מבינים שהם לא יכולים להתמחות מבלי לעבוד לפחות 26 שעות, מה שנותן גם רמז שלמרות כל זכותו של כל עובד במשק, כולל רופא מתמחה, לא לעבוד 26 שעות, יש אנשים שבחרו במקצוע מסוים ומבינים שאם הם לא ישבו כל הלילה בבית חולים הם לא יהיו כירורגים, אורטופדים".

לשאלה איך אפשר לתפקד בצורה הזו, ענה ש"אני אומר את זה לאורך כל הריאיון - אני אפילו לא מתכוון להסביר בהרחבה אלא רק בחטף שבמשך שנים רבות כך הוכשרו רופאים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM