מאז תחילת המלחמה באוקראינה עלו ארצה יותר מ־36 אלף עולים חדשים מאוקראינה, רוסיה ובלארוס. הרשמה לאולפן ללימודי עברית אמורה להיות אחד השלבים הראשונים בתהליך הקליטה, אך נתוני משרד העלייה והקליטה מראים על מחסור משמעותי במורים לעברית ביחס לכמות הכיתות הנדרשות להיפתח. מבין העולים המבוגרים כ־4,000 החלו לימודי עברית באולפני משרד החינוך ועוד כ־2,000 בחרו ללמוד במוסדות פרטיים שמסבסד משרד הקליטה.

אולם יותר מ־5,000 עולים עדיין ממתינים לפתיחת כיתת אולפן ברחבי הארץ, לצד כ־18 אלף עולים מעל גיל 18 שעלו לאחרונה, ולמדינה אין נכון להיום שום מידע עליהם. עולים שמגיעים כיום לישראל מגלים שכיתה חדשה בשבילם תיפתח רק באמצע נובמבר. עמותת לובי המיליון מקדמת את צורכיהם של ישראלים דוברי רוסית מול הרשויות. מנכ"לית העמותה אלקס ריף מספרת כי "קיבלנו עשרות פניות מאנשים שרוצים להתחיל ללמוד עברית כדי שיוכלו להתחיל בחייהם כאן, אבל אין מקום באולפן הקרוב למקום מגוריהם.

"לא יכול להיות שייווצר מצב שבו עולים יסיימו אולפן א׳, הבסיסי ביותר, שאינו מספיק, כמעט עשרה חודשים אחרי שעלו לארץ. כל זמן שבו העולים לא לומדים עברית הוא זמן מבוזבז שמונע מהם להשתלב". אולגה, עולה חדשה מאוקראינה, מתגוררת היום בנוף הגליל. לדבריה, "בלי שפה אנחנו לא באמת יכולים להתחיל כאן את החיים. אמרו לנו שהכיתה הכי מוקדמת נפתחת באוקטובר, ואנחנו בארץ כבר מתחילת יוני. הבעיה הכי גדולה היא שסל הקליטה נגמר בדצמבר, ואז לא תהיה לנו ברירה אלא להתחיל לעבוד. אם יש מחסור באולפנים, תאריכו את הזכאות לסל הקליטה ותנו לנו באמת הזדמנות".

אלכס ריף (צילום: שחר טל)
אלכס ריף (צילום: שחר טל)

בפני העולים עומדת אפשרות לקבלת שובר על סך 7,500 שקל לטובת לימודים באולפן פרטי, אך המדינה דורשת מהם לשלם מכיסם ורק בסיום הלימודים לבקש החזר. לדברי ריף, "פתרון השוברים חיובי, אבל עולים רבים הגיעו בלי הרבה כסף ומפחדים להסתכן בלי שבאמת הם יודעים מתי יראו את ההחזר".

ממשרד העלייה והקליטה נמסר בתגובה לדברים כי "בשל המחסור במורים, עקב העלייה המסיבית לישראל, המהווה שיא של שני עשורים, והתור המתארך ללימודי עברית, קיימו שרת העלייה והקליטה ושרת החינוך פגישה לפני כחודש עם גורמי המקצוע כדי למצוא פתרונות. השרות הנחו למצוא פתרונות נוספים ובכללם לימודים מרחוק, אפשרויות להתקשרויות עם חברות פרטיות נוספות ועוד. "משרד העלייה והקליטה הכפיל את תקצוב האולפנים לעברית ביחס לאשתקד, והוגשה דרישה מהאוצר להגדיל את התקצוב לשוברים. שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה הנחתה שלא לחסוך במשאבים ולמצוא פתרונות מהירים ומונגשים עבור העולים".

ממשרד החינוך נמסר: "אנו מתמודדים עם מחסור מתמשך במורים, ובכלל זאת מורים להוראת השפה העברית. נכון להיום חסרים כ־150 מורים להוראת השפה, וסוגיית שכרם נדונה במסגרת דיוני השכר עם האוצר. אנו נערכים להגדלת את היקף משרתם, גיוס מורים פנסיונרים, הכרה בהוראת העברית לשנת הסטאז' ועוד".