פידא שחאדה, חברת מועצת העיר לוד ורכזת קואליציית נשים נגד נשק, שוחחה הבוקר (שלישי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחסה לרצח מנאר חאג'ג' בת ה-34 ובתה חדרה בת ה-14 בלוד אמש, כשבאירוע נפצעה בת נוספת באורח בינוני. "אירוע מזעזע, זה בשכונה שבה אני גרה, זה ממש מול הבית שלי", אמרה.

זעזוע לאחר הרצח בלוד: "בלתי נתפס שאם ובתה נרצחות"

שחאדה סיפרה כי היא מכירה באופן אישי את הנרצחת, "בעלה ברח לפני כמה שנים והיא נשארה פה וגידלה את הילדות. זה שניסו לרצוח בנות 14, אני פעם ראשונה נפגשת באירוע כזה. הייתי מצפה שנקום הבוקר והמדינה תהיה יותר מזועזעת".  

בהמשך, התייחסה לאלימות בחברה הערבית ואמרה: "האחוזים של אנשים שרוצחים הם הרבה יותר נמוכים מרוב החברה הערבית. רובנו לא רוצחים, אני לא רוצחת, אבל אי אפשר לא לדבר על הרתעה. השנייה נשארה בחיים כי היא ברחה מהרכב, הוא רץ אחריה, המשטרה הגיעה אחרי. זו פשוט הזיה שהמשטרה כל פעם מגיעה אחרי". 

"ברגע שאני יכולה לאיים עליך ואף אחד לא יגיד לי כלום, אז אני אמשיך, זה יהפוך להרגל. זה לא הגיוני שיש 50 נשים בלוד ורמלה שמאוימות ואף אחד לא מוצא להן פתרון", תקפה. 

לדבריה, הפערים בין נשים לגברים בחברה הערבית מייצרים יחסים מורכבים: "נשים למדו והתקדמו, וחסרי המעש בחברה הערבית אלה הגברים. אנשים שסיימו יב' בלי כלום, בלי שום כלים שהמדינה הזאת נותנת להם כדי שיוכלו להשתלב בשוק העבודה".

עוד טענה כי כבר לא מדובר בבעיה של החברה הערבית בלבד, "כל מפלגה שרצה בבחירות צריכה לדבר על הבעיה הזאת כבעיה של כולם ולא שלנו לבד. אם המדינה לא תיקח אחריות, זה לא ייפתר. אי אפשר להגיד שרק אנחנו אחראים. צריך לייבש את מקורות הנשק, זו לא אחריות שלנו לבד".  

מנאר חג'אג' ובתה חדרה בת ה-14 (צילום: באדיבות המשפחה)
מנאר חג'אג' ובתה חדרה בת ה-14 (צילום: באדיבות המשפחה)

"מה שאנחנו יכולים להתערב בו זה להעיר יותר את החינוך, לזעזע יותר את בתי הספר, לגרום להם לעשות דברים, אבל אני לא יכולה להחליף את מערכת ההרתעה שזו המשטרה, ולא יכולה להחליף את מערכת המשפט ולא יכולה להחליף את הרווחה דרך אגב, שהיא שחקן ראשי שלא מתפקד", ציינה.

בסיום דבריה, התייחסה לשאלה האם היא מפחדת על חייה והשיבה כי "פעם ראשונה אתמול לקח לי זמן לצאת מהבית, לרחוב שגדלתי בו. המקום שהיא נרצחה בו, זה המקום שבו שיחקתי בתור ילדה. אי אפשר לא להגיד שהייתה פה הזנחה של 74 שנה". 

סייע בהכנה לכתבה: אמיתי דואק, 103FM