גורמי רווחה המעורים בפרטי חקירת הרצח של מנאר חג'אג' בת ה־34 ובתה חדרה בת ה־14 אמרו אתמול (שלישי) ל"מעריב" כי המשפחה לא הייתה מוכרת במחלקת הרווחה בעיריית לוד וגם לא במרכזים לטיפול באלימות במשפחה.

חשד לרצח: נקבע מותו של העיתונאי נידאל אגבריה שנורה באום אל פאחם
הרצח הכפול בלוד: נבדק חשד שהאירוע קשור לסכסוך שבו מעורב אב המשפחה

"מחלקת הרווחה עומדת בקשר עם גורמים מהמשפחה המורחבת, ועובדת סוציאלית מלווה את האחות שניצלה מהירי בעת עדותה במשטרה", נמסר. בינתיים גובר הייאוש במגזר הערבי מחוסר היכולת להתמודד עם האלימות המתמשכת.

ד"ר חולוד אבו חרפה, אשת עסקים ויו"ר עמותת אישה חזקה לקידום נשים בחברה הערבית, ביקרה בחריפות את נציגי המגזר הערבי בכנסת: "כל המפלגות מדברות על הקול הערבי, כולן מחזרות אחרינו, אבל לא ראיתי אף מפלגה שעסוקה במיגור האלימות והפשיעה, ששמה את זה כתנאי בל יעבור בהסכמים הקואליציוניים".

"לא יכול להיות שבערים מסוימות יתנהל מערב פרוע, ולא יכול להיות שנשים יירצחו על רקע מגדרי, ככה סתם, לפי קפריזה של מישהו", היא הוסיפה, "עשרה נציגים היו לנו בכנסת האחרונה, מתוכם ארבעה בקואליציה. איך זה שינה משהו? אני לא רואה שום סיבה להצביע לנציגים שלא שמים על השולחן תוכנית עבודה סדורה לטיפול באלימות בחברה הערבית ולמיגורה".

מנאר חג'אג' ובתה חדרה בת ה-14 (צילום: באדיבות המשפחה)
מנאר חג'אג' ובתה חדרה בת ה-14 (צילום: באדיבות המשפחה)

"מנאר חג'אג' ובתה חדרה שילמו בחייהן את מחיר האלימות הגוברת בחברה הערבית", סיכמה מנכ"לית שדולת הנשים עו"ד עינת פישר לאלו. "אם ובתה שנרצחו רק מכיוון שהיו אישה ובת של מישהו. בכל העולם נשים משלמות את המחיר הגבוה ביותר במצבי אלימות, מלחמה וסכסוך. זה לא יכול להימשך. אי אפשר רק לזעוק כל פעם את כאבן. צריך להגביר את האכיפה ואת הענישה, לטפל בנשק הבלתי חוקי ולצמצם את הנשק במרחב האזרחי ולהחזיר את הביטחון האישי בבית וברחוב בחברה הערבית ובחברה הישראלית כולה. צריך למנוע את הרצח הבא".

במשרד הרווחה מדגישים כי מוקד 118 הוא מוקד המעניק מענה, מידע וסיוע ראשוני בנושאי רווחה בכמה שפות, בהן גם ערבית. במוקד נוכחים מוקדנים ועובדים סוציאליים בכל שעות היממה למתן מענה ראשוני ולהפניה למרכזים לטיפול באלימות במשפחה או למחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות.