המוסד לביטוח לאומי פרסם היום (שלישי) מכרז חדש בהיקף של 13 מיליארד שקלים לשנה לטובת רפורמה חדשה במרכזי הסיעוד, שאמורה לפתור את הבעיות שצצו בעבר בתפקוד המטפלים ושכרם הנמוך. מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, שוחח על כך עם ענת דוידוב ב-103fm, והסביר על חשיבות המכרז

הפיקוח יוגבר: הרפורמה בסיעוד בקהילה יוצאת לדרך
ביטוח לאומי בבשורת ענק: מיליוני ישראלים יקבלו קצבאות לפני החגים

בפתח שיחתם שפיגלר אמר כי "עד היום היו חברות סיעודיות שסיפקו מטפלים ומטפלות על בסיס מכרז שנערך לפני כעשור. אנחנו, כמי שנמצאים בשטח ומזדהים עם מה שקורה לתושבים, הבנו שצריך להכניס לא מעט שינויים במצב הקיים".

הוא המשיך: "במקרה הספציפי הזה, נפצה את המטפלים בגין מעבר בין מטופל למטופל, ונערוך סקרי שביעות רצון גם למטופלים וגם לבני המשפחה שלהם. אם נגלה שמטפל מסוים נמצא ביותר מדי מקומות באותו יום והוא לא מסוגל להעניק למטופל את מה שמתבקש - אנחנו נפנה לחברה הסיעודית ונדרוש ממנה להפסיק את ההתנהגות הזו. מעבר לזה,  אנחנו נגביר את מערך הבקרה ואנחנו ממש בעיצומו של התהליך. אגב, יש קווי תקשורת באמצעותם המטופלים יוכלו להגיד מה דעתם על המצב, וככה נדע כמובן מי מהמטפלים מתפקד בצורה נאותה ומי לא נותן לזכאים את מה שצריך לתת להם".

"המטפלים לא בדיוק הוכשרו למקצוע החשוב הזה", אמרה דוידוב ושאלה: "יש פלטפורמה של הכשרות שאתם הולכים לפתוח?". שפיגלר השיב על כך כי "בסוף מדובר בהורים שלנו, אלו שנשאו על כתפיהם את העול של הקמת המדינה, לכן אנחנו אלו שצריכים לדאוג להם ואנחנו ערים למצב הזה".

עוד אמר שפיגלר: "אם יש שעות שהמטפל צריך לתת למטופל, הוא יעניק לו את מלוא השעות. אנחנו מצרפים לטובת עניין זה מערכת בקרה, סקרים, וקווי תקשורת שיעזרו לנו להבין את המצב. ההשכרה היא הבסיס של המכרז הזה, ויש לנו מערכת בקרה שעברה פילוט", והוסיף כי "הקצנו תקציב לטובת עניין ההכשרות".

שפיגלר התייחס לעניין הכשרות המטפלים על ידי חברות הסיעוד ואמר: "הן היו מחויבות לבצע את ההכשרות, אבל אנחנו אמרנו 'לא' כי אנחנו רוצים שההכשרה תהיה גבוהה ומפוקחת. מעבר לזה, אנחנו פועלים לעלות את שכר העבודה של המטפלים בכדי שלא יקבלו שכר מינימום. המכרז הזה הוא מכספם של המבוטחים והוא לא תלוי בשום מצב. זה מכרז פנימי של ביטוח לאומי שנוצר מכספי המבוטחים ועבורם. אנחנו נעשה הכל בכדי לעלות את רמת השכר של המטפלים כך ראוי שיהיה." 

"כמה לדעתך צריך לקבל מטפל? מה השכר? האם מדובר בשכר מינימום?", שאלה דוידוב. שפיגלר השיב: בוודאי שלא שכר מינימום. מאמין שצריך שכר בסיסי גבוה יותר 35 שקלים - 37 שקלים בתור התחלה. אנחנו פועלים שיהיה שכר דיפרנציאלי. שכן, אדם שמטפל בחולה בראשית הדרך לא עובד כמו אדם שמטפל בחולה סיעודי קשה".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm