רגעי בהלה אמש עם גילוי הבולען סמוך לירידה מכביש איילון במחלף השלום בתל אביב, הובילו לכך שהבוקר (ראשון) הורגשו שיבושים בתנועה, למרות קריאתה של שרת התרבות מרב מיכאלי להימנע מהגעה ברכב פרטי לת"א. ישראל דוד, מנכ"ל חברת ההנדסה שעורכת בדיקות בשטח עבור חברת עזריאלי, הסביר בכאן ב' מה הוביל ליצירת הבולען ומדוע לא זיהו את הבולען מראש.

בפתח דברי אמר דוד כי "הבולען נפער ביום שבת. ביום חמישי התחילו סימנים שלא קשורים לבולען, אלא סימנים של שינויים בזרימות מים באזור. לא היו סימנים לבולענים".

החסימות הבוקר בת''א (צילום: דוברות המשטרה)
החסימות הבוקר בת''א (צילום: דוברות המשטרה)

לדבריו, באזורים מסוימים בחפירת נצפו מים שמגיעים מכיוון נתיבי איילון: "הגיעו טפטופים של מים, ובדקו את זה. התחילו לעשות פעולות, נזילות כאלו קורות בכל האתרים, זה לא משהו חריג. כל העבודה היא תת קרקעית, אתה לא רואה אותה בעין. התחילו בפעולות כדי לפתור את הבעיה הזו, ובאיזשהו שלב כנראה שהיה שילוב של כל מיני דברים ונוצר הבולען הזה".

עוד הוא הוסיף כי לא היה ניתן לזהות את הבולען מראש: "בכל הפעילות התת-קרקעית בתל אביב יש מים ושואבים אותם. כל אזור ת"א נמצא בחפירות, וכשיש מים שואבים את המים. אנחנו נמצאים ליד הים התיכון, והמים נמצאים מאוד קרוב לפני הקרקע. בונים מאות פרויקטים בת"א מתחת למים ואין בולענים".

בולען בדרך השלום (צילום: נתיבי איילון )
בולען בדרך השלום (צילום: נתיבי איילון )

בתוך כך, גם רפ"ק משה בללי, מפקד יחידת האכיפה שרון במשטרת התנועה, התייחס לנושא בתכנית של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM. כאשר נשאל האם הנסיעה בנתיבי איילון בטוחה, השיב: "סגרו אתמול את כל הכביש על מנת לשלול את הנושא של בולענים נוספים ולא עלתה אפשרות לבולענים נוספים כרגע. בוצעה בדיקה יסודית". 

האם אתם יכולים להגיד בוודאות שאין סכנה לעוד בולען כזה?
"מה שפתחו נבדק על ידי מהנדסים ואנשי מקצוע והם אישרו לפתוח את הכביש בצורה בטוחה, כך שלא צריך להיות חשש לאף אחד. הבולען נסתם ולכן הנתיבים נפתחו, זה היה טוב מהצפוי מבחינתנו".