חה"כ לשעבר ועוה"ד אליקים העצני ז"ל נפטר היום (ראשון) בגיל 96, היה חבר במועצת יש"ע וחבר הכנסת ה-12 מטעם מפלגת "התחיה".

העצני נולד בעיר קיל שבגרמניה ובסוף 1938 עלה לארץ ישראל. המשפחה השתקעה בירושלים והוא למד בבית ספר דתי ברחביה ובסמינר הדתי למורים ע"ש ליפשיץ. סיים תואר ראשון בהצטיינות במשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים והוסמך כעורך דין. היה פעיל במשמרת הצעירה של מפא"י וחבר ארגון ההגנה. במלחמת העצמאות לקח חלק בליווי שיירות ונפצע קשה בהפגזה ירדנית בירושלים.

לאחר מלחמת ששת הימים החל ללמוד ערבית ונמנה בין מייסדי התנועה למען ארץ ישראל השלמה. היה מיוזמי וממנהיגי ההתיישבות ביהודה ושומרון ובשנת 1972 עזב עם משפחתו את ביתם בשכונת רמת חן שברמת גן וקבע את מקום מושבו בקריית ארבע.

העצני היה חבר במועצת יש"ע ובפורום המדיני של המועצה, והיה בין החילונים הבודדים בה. הוא עזב את המועצה לפני ביצוע תוכנית ההתנתקות, בשל התנגדותה לפריצה אל גוש קטיף במהלך המחאה נגד תוכנית ההתנתקות.

עו''ד אליקים העצני וגאולה כהן (צילום: אלי דסה)
עו''ד אליקים העצני וגאולה כהן (צילום: אלי דסה)

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ספד לו ואמר: "אני מבקש להביע את צערי העמוק על פטירתו של אליקים העצני ז"ל, מן הדמויות הבולטות בקרב מתיישבי יהודה ושומרון. אהבת ארץ-ישראל שפיעמה בו תהיה נר תמיד לזכרו. תנחומיי העמוקים מסורים למשפחתו. יהי זכרו ברוך".

שר הביטחון בני גנץ ספד ואמר: "מבקש להשתתף בצער משפחתו של אליקים העצני שנפטר הערב. העצני היה איש שהערכים הובילו אותו ולאורם הלך. הוא פעל לפי אמונתו ודרכו בלהט - ולצד זאת, לעולם לא שכח להיות אדם כלפי כל אדם. יהי זכרו ברוך".

שר התקשורת יועז הנדל אמר: "תנחומי למשפחת העצני על לכתו של אליקים, איש המעשה וההתיישבות. יהי זכרו ברוך".

שרת הפנים איילת שקד: "בשורה עצובה יורדת על שמי ההתיישבות הערב עם היוודע דבר פטירתו של אליקים העצני, מראשוני המתיישבים ביהודה ושומרון, איש ארץ ישראל בכל רמ״ח אבריו. איש רוח ואמת. עבורי הוא היה מצפן אידיאולוגי. תנחומים למשפחת העצני היקרה. ברוך דיין האמת".

ח"כ בצלאל סמוטריץ, יו"ר הציונות הדתית: "אליקים היה בשר מבשרה של ההתיישבות, אדם שחי ונשם ציונות לאורך כל חייו. כאחד ממקימי ומובילי התיישבות ויש"ע, עשייתו מראשית דרכה יש לו חלק גדול בכך שכיום ברחבי יהודה ושומרון מתגוררות עשרות אלפי משפחות יהודיות. העצני היה שופרה של ההתיישבות, שופרה של הציונות ושופרה של ארץ ישראל כולה. תרומתו למדינה תישאר חקוקה לנצח בהיסטוריה של העם היהודי. יהי זכרו ברוך".

ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית): "אליקים העצני היה מעמודי התווך של ההתיישבות היהודית. איש אמת וביצועיסט ברמ״ח איבריו, שפועלו למען ארץ ישראל ועם ישראל בכנסת ומחוצה לה משמש דוגמה לרבים. יהי זכרו ברוך".

ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית): "שר וגדול נפל היום בישראל. אליקים העצני, ממייסדי הישוב היהודי המתחדש בחברון, ח"כל מטעם התחיה, היה לי מאז ומעולם מורה-נבוכים וגם שותף-לדרך. כשהתבקשתי לבקרו בהדסה, כי ימיו ספורים, היגעתי מיד, למפגש מרגש אחרון. מצאתי אותו צלול, חד כתער, שופע ניתוחים אקטואליים כתמיד. יהי זכרו ברוך".

ראש מועצת בית אל, שי אלון, ספד: "מראשוני מובילי ההתיישבות בכל חלקי ארץ ישראל והמאבק למען יהודה ושומרון. אליקים העצני היה איש חזון וחלוץ לפני המחנה. זכויות רבות לו בהפרחת השממה של יהודה ושומרון. אבדנו את אחד מטובי לוחמיה של ההתיישבות בארץ ישראל. יחסר לנו מאוד אך השאיר אחריו שושלת משפחתית מפוארת שהתחנכה לאורו. יהי זכרו ברוך".