בעוד חודש וחצי משטרת ישראל תיאלץ להתמודד עם אירוע מורכב - הבחירות לכנסת, כשמערכת הבחירות הופכת לאגרסיבית ורועמת מפעם לפעם.

מפכ"ל המשטרה על הפיגוע בחולון, דוברות המשטרה

בראשית השבוע יופנו מרב הכוחות ואלפי שוטרים לטיפול ולמניעת אירועים חריגים במסגרת תפילות ראש השנה, יום הכיפורים וסוכות. מרכז הכובד אומנם יהיה בירושלים, אך בכל רחבי המדינה תורגש נוכחות ערה של אנשי חוק וסדר, במיוחד לנוכח יותר מ־70 התרעות לביצוע פיגועי טרור יחידניים.

על האירועים הצפויים ועל עוד רבים שהתרחשו במהלך השנה ותשעת החודשים מאז מונה לתפקיד, אמור לתת את התשובות והמענה מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי - והוא גם זה שבסופו של יום יצטרך לתת את הדין לכל תוצאה שלא תהיה.

רנ"צ שבתאי מבין את הכובד שמונח על כתפיו ומציין: "בתקופה של שנה ותשעה חודשים הספקנו לחוות אירועים שהמשטרה וקודמיי בתפקיד לא ידעו בחיבור של קדנציות - מאורעות הר הבית, אירוע מירון, בריחת האסירים, מבצע שומר החומות, פרשת פגסוס, גל הפיגועים, השריפה הגדולה בהרי ירושלים שמבחינת היקפיה הייתה גדולה מאסון הכרמל, מצעד הדגלים וביקור נשיא ארה"ב. אל כל אלה תוסיף מערכת בחירות שנייה ממש בקרוב, והכל בפן המבצעי מעבר לאירועים השוטפים ולמבצעים היזומים והטיפול בפשיעה. השגרה שלנו במשטרה היא שגרת חירום".

"פותח דלת לשוטרים שפרשו"
מפכ"ל המשטרה בן 58, נשוי ואב לשלוש בנות, אחת מהן קצינה באגף סייף, הקטנה לוחמת מג"ב שהשתחררה לאחרונה והאמצעית עושה חיל בלימודים בחו"ל. לדבריו, הוא מקדיש את כל כולו למען כיבוש היעדים ומימוש המטרות שהציב לעצמו בראשית הכהונה, כשבסוף כל יום עבודה, רגע לפני שהוא נכנס הביתה, הוא עושה עם עצמו חשבון נפש ונערך ליום המחרת.

אנחנו בערב ראש השנה, זמן לחשבון נפש. אתה שלם עם תפקודך בארגון מהגדולים במדינה?
"אם מסתכלים על המכלול, ואני שם את אסון מירון בצד, אני חושב שמשטרת ישראל תפקדה בצורה הטובה ביותר בהתייחס לכלים שעמדו לרשותה ובכוח האדם שקיים".

גם במבצע שומר החומות?
"את שומר החומות אני מחלק לשניים. מבחינת המודיעין, זה לא מה שצפינו וחזינו, אבל זה לא רק אנחנו. כל ריכוז המאמץ והכוחות היה בירושלים בגלל כל מה שהיה שם ואני לא מחפש אשמים. אני מחפש להיות יותר טוב כדי שאירוע כזה לא יתפוס אותי בעתיד. מרגע שהתפתחו המאורעות זה כבר היה אירוע אחר לגמרי. לרגע אחד לא התנגדתי לסיוע של הצבא. ממש לא. מהרגע הראשון ביקשנו סיוע של פלוגות מג"ב איו"ש. ואכן, ראש הממשלה והשר לביטחון הפנים אישרו את הבקשה".

והחלק השני?
"הוא היה כשהמאורעות התרחשו בכל אזורי הארץ, בעיקר בערים המעורבות. משלב המענה שלנו, המשטרה חיסלה בתוך ארבעה ימים וחצי אינתיפאדה שבעוצמתה ובהיקפיה לא היו כמותם, גם לא במאורעות אוקטובר 2000. בין אם ברמת הנפגעים ובין אם במיצוי האכיפתי. המשכנו במבצע חוק וסדר לבצע מעצרים עד לפני חודש, עת נעצר אחד המעורבים בהצתה של המלון בעכו. ביצענו יותר מ־2,000 מעצרים והוגשו למעלה מ־6,000 כתבי אישום.

"הבלימה המבצעית והניתוח הכירורגי שם, שלא הופעלו בשום אירוע אחר בהפרות סדר. החל מרחפנים שיורים גז, שימוש ברוגרים, שימוש באלות, הפעלה של בנומים ועוד דברים שלא היה מקובל להפעיל אותם בתוך הארץ. לדעתי, זה היה שובר השוויון שנתן את המענה והחזיר את השקט לרחובות".

בהתחלה נדמה היה שהמשטרה לא הגיבה גם כשירו לעבר שוטרים?
"תראה, מהרגע הראשון ניתנו הוראות מבצעיות בהתאם. מהרגע שהבנו את ההיקפים, ההנחיות היו מאוד ברורות: אפס סובלנות, שימוש בכל הכלים וכל האמצעים שעמדו לרשות הכוחות, בהתאם למדרגי ההפעלה הנהוגים במשטרת ישראל. אין פחד. בעכו ירו על שוטרים וחטפו, באום אל־פאחם ירו וחטפו. בלוד באו עם בקת"ב למול הכוח וחטפו. אני נותן גיבוי מלא במקרה שבו יש סיכון חיים, לבצע שימוש בירי. כמובן שצריך להיות שקולים. כולל זה שהצבתי אנשים שיודעים לעשות את העבודה. לא היה מצב שמישהו מזהה איום ולא טופל".

אמרת שהפקת לקחים. אתה יכול לפרט?
"שיתוף הפעולה בין גופים הוא כיום אחר לגמרי. השת"פ של המשטרה עם השב"כ במקום אחר לחלוטין מבחינת תיאום, קשר יומיומי וזרימת מידע. המיקוד המודיעיני הוא שונה. שתי ערים שהכנסנו לסייף סיטי - לוד ועכו - ואנחנו עדיין עם הפנים קדימה. הקמנו את המשמר הישראלי, שזה כרגע הגדלה של סד"כ יחידות המילואים של מג"ב, בניית מערך של כיתות כוננות של מתנדבים מיחידות מיוחדות.

"היום הם פועלים כיחידות התנדבותיות, וההזעקה שלהם במילואים היום היא ממש בלחיצת כפתור. כל זאת, כשהציוד נמצא אצלם באופן קבוע. החזרנו לפעילות את יס"מ ב', וחיזקנו את התחנות בערים המעורבות. בכל מחוז יש מפקדת יסמ"ג שמונה 500 שוטרים, למעט מחוזות ש"י וירושלים שיודעים לתת מענה ויש להם אוטונומיה במקרים של הפרות סדר כאלו. היום אנחנו יותר חזקים בזכות יחידות מג"ב שהוספנו".

מה מצבת כוח האדם של המשטרה כיום?
"אנחנו במחסור של 2,500 שוטרים מבצעיים מול התקינה ועוד 400 שוטרי מטה, שכרגע זה פחות חשוב".

וזה אחרי גל ההתפטרויות שהציף אתכם?
"גם, אבל עם כל המצוקה הכספית עדיין יש מוטיבציה לגיוס, שכן יותר מ־34 אלף הגישו קורות חיים לאחרונה. זה לא אומר שכולם מתאימים, אבל זה מצביע על מגמה. צריך לזכור שאנשים התפטרו בתקופת הקורונה, בין היתר, בגלל שהתרגלו לעבוד מהבית וכמובן בגלל סיבת השכר. היום אנחנו מזהים תופעה הפוכה, כש־50 שוטרים שהתפטרו כבר חזרו לארגון לאחר שפנו אלינו. היום אני פונה אל שוטרים שפרשו כדי לנסות את מזלם בחוץ ופותח בפניהם דלת חזרה, ואני מתכוון לאלה שהתגייסו בעבר מטעמי שליחות".

יעקב שבתאי  (צילום: אלון חכמון)
יעקב שבתאי (צילום: אלון חכמון)

10 מיליון פניות בשנה
רבים טוענים כי הסיבות האמיתיות להתפטרות הגדולה של שוטרים הן היעדר גיבוי, חקירות מח"ש המתישות ומחסור בכוח אדם בתחנות. המפכ"ל שבתאי נשען לאחור ומתעקש כי באירועי ירי אין מצב ששוטר נחקר במח"ש בלי שהמשטרה הצמידה לו שוטר על חשבון הארגון.
"מהוצאה של 1.9 מיליון שקל לגיבוי משפטי הגענו ל־4 מיליון שקל באותו סעיף - ואין לי בעיה עם זה. בשביל השוטרים אלחם מלחמת חורמה. כל סוגיית השיימינג נגד שוטרים נחקרת.

כל שוטר שנחקר במח"ש אני לא מעכב אוטומטית את הקידום שלו, אלא אם מדובר במקרים חמורים עם ראיות. זכות החפות מבחינתי ניתנת גם לשוטרים וזה חלק מהגיבוי שלי. יחד עם זאת, יש גם את סוגיית השחיקה. אם יחידת סיור צריכה לתת מענה לארבעה אירועים במשמרת, היום היא נותנת מענה ל־14־16 אירועים במשמרת ועם פחות כוח אדם.

"מבחינתי הורדנו קרוב ל־250 שוטרים מהמטות לסיור, הבאנו עוד 130 ממג"ב קבע לסיור, שינינו את כל מהלך ההכשרה של שוטרים - החל מתהליך המיון שקוצר משבעה חודשים לחודש וחצי בלי לפגוע ברף הכניסה וברמה, דרך משך הקורס שבסיסו שונה. כל שוטר שמתגייס מוצמד אליו מנטור מהתחנה שאליה הוא מיועד. המתגייסים מגיעים לאקדמיה לקורס בן שבעה שבועות, מקבלים את היסודות והבסיס ששוטר צריך - ולאחר מכן נצמדים למנטורים. בכל שבוע יש להם שיעורים שהם מחויבים להיכנס אליהם במדיה הדיגיטלית, ואחת לחודש השוטר מגיע לבחינה במכללה. זה פרויקט שזוכה להצלחה מרבית".

תדמית המשטרה נפגעה קשות בשנים האחרונות. איך אתה מתמודד עם זה? עם התחושה של היעדר משילות?
"אין ספק שאחרי הרבה שנים של הלקאה חברתית, תקשורתית ולאומית, שאליה מוסיפים את הקורונה שלא הוסיפה לתדמית של המשטרה, אז נוצרה שחיקה במעמד השוטר בעיני החברה. עם זאת, אני חושב שאנחנו היום במקום אחר. אנחנו חושפים יותר את הפעילות בפני הציבור. אם יכולנו לחשוף 20% מהפעילות היומיומית שלנו בפני הציבור, אין לי ספק שהיינו במקום אחר. נכון להיום יש 10 מיליון פניות אל המשטרה מדי שנה ולכ־3 מיליון אנחנו מגיעים ונותנים מענה. אולם בסופו של דבר מה שמגיע אל גלי האתר הוא אותו אירוע חריג שלא עומד ברף או בנורמה שאנחנו מצפים מהשוטרים בשטח".

אני מתכוון לשחיקה בהרתעה מול העבריינים. מה אתה עושה מול זה?
"אם אתה מתייחס לעבריינים או לכל אירוע בשטח, אז אני חייב להודות שאני לא קוסם. אני לא יכול בשנה וחצי לנקות את התחלואה של משטרת ישראל. אני יכול להגיד שבפרק זמן הזה עשינו מה שאף אחד לפניי לא עשה בעשור האחרון. עם חוסר המשאבים ועם עבודה מושכלת הגענו להישגים חסרי תקדים. עם תחושות אני לא יכול להתווכח. תקפנו חמש משפחות פשע - ארגון חרירי וארגון ג'רושי. שני ארגונים, שלמעלה מעשור היו דיבורים פה ושם לגביהם, אבל היום כמעט כל הבכירים בארגונים נמצאים מאחורי סורג ובריח.

"אני חייב להציב פה הערת אזהרה. אין ואקום. אין התחייבות שאיש לא יקום מחדש שם. ארגון טנסקי מהדרום, ארגון כחלון בתל אביב. גם ארגון דומרני ובני שלמה שיצאו מהכלא ישבנו עליהם והובלנו רבים מהם לכלא. אנחנו צריכים לראות כשאתה מכניס מישהו לכלא - שאתה מנטרל אותו או משקם אותו. ארגון קוטייר עודה, ויש לי הרבה מאוד מה להגיד לגבי כל אלה. טיפלנו בסכסוך שקיים באזור המרכז והכנסנו רבים מהם לכלא. אי אפשר לקחת כל תרנגול שזורק מטען או משליך רימון ולהתחיל להצמיד לו כותרת של ארגון פשיעה".

"אני לא בית משפט"
רנ"צ שבתאי מתייחס בתקיפות לפעילות המשטרה בתקופת כהונתו ומצביע על הישגים מבחינתו במאבק בפשיעה. לדבריו, בשנת 2021 הופעלו 16 סוכנים שהפלילו 520 יעדים של משטרת ישראל.

"השנה אנחנו לא נופלים ביעדים", הוא טוען, "תתחיל עם מבצע סוכן בצפון עם 82 יעדי אמל"ח, מבצע מחוז ש"י שערי שמיים עם 87 יעדים שנעצרו, מבצע של מחוז המרכז עם 24 יעדים ועכשיו מבצע במחוז תל אביב שהופעל כנגד סוחרי סמים קשים לבני נוער במסיבות. זו עבודה מדויקת ומחושבת שמביאה בסופו של יום לתוצאות. אני לא בית משפט. אני יודע לבצע את מעצרם של היעדים, אבל לא מעבר לכך".
המפכ"ל מתייחס גם לנושא הברחת הנשק באוכלוסייה הערבית. "אנחנו רושמים עלייה ב־2021 של 30% מול התקופה המקבילה ב־2020 בתפיסת כלי נשק.

השנה אנחנו בעלייה נוספת של 24%, וכל זה עם תוספת של למעלה מ־34% עלייה במספר כתבי האישום. כלומר, לא רק שאנחנו תופסים יותר, אלא גם אפקטיביים יותר. במבצע מסלול בטוח, ביחד עם כל רשויות הממשלה שהצלחנו לכנס וללקט, התחלנו עם 170 יעדים והיום אנחנו כבר עם יותר מ־1,000, כשיותר מ־400 מתוכם עם כתבי אישום.

"זאת תקיפה מכל הכיוונים. תקיפה כלכלית. הרי כשנכנסתי לתפקיד הגדרתי שאם אני רוצה לבלום את הפשיעה, אני חייב לחסום להם את צינור החמצן הכלכלי. את שנת 2021 סגרנו עם מיליארד ורבע שקל שחולטו ממשפחות ומארגוני פשיעה, וב־2022 אנחנו כבר עם למעלה מחצי מיליארד, כשכל יום מחלטים בין 40 ל־50 מיליון. הקמנו שתי יחידות כלכליות בצפון ובחוף, ועד סוף השנה נקים שתי יחידות נוספות - האחת במרכז והשנייה בדרום. החרמנו עשרות כלי רכב משופרים שהשתוללו ברחובות במגזר הערבי".

המפכ"ל ספג ביקורת השבוע כשצוטט כמי שקורא לחסום את הרשתות החברתיות באירוע האלים הבא. לדבריו, הוא התייחס לתרחיש הקיצוני ביותר שיש בו סכנה לדמוקרטיה הישראלית ולביטחון המדינה - מקרה של התקוממות המשלבת אלמנטים רחבים של טרור בתוך מדינת ישראל.
לטענתו, הוא התייחס בדבריו לחסימת אותם מסיתים הקוראים לפיגועי טרור וליציאה המונית לרחוב, וכי בשום שלב הכוונה לא הייתה להצר את צעדיהם של אזרחי ישראל. "מדובר בצעד נקודתי וזמני בהחלט שיתאפשר ברשות ובסמכות, אשר נועד להגן על חייהם של האזרחים ועל הדמוקרטיה הישראלית בעת חירום לאומית המסכנת את ביטחון המדינה".

אתה מרוצה ממה שעשית עד היום?
"עשינו הרבה מהפכות ולצערי גם הרבה דברים שלא ניתן לדבר עליהם. עשינו הרבה, בבניית הכוח והצטיידות הכוח. עם התוצאות לא ניתן להתווכח, אך גם לא עם תחושת הציבור. אני חושב שגם בנושא זה יש שינוי גם בקרב הציבור וגם בקרב הפוליטיקאים. יש יותר הבנה, אבל המלאכה עוד מרובה".

אנחנו קרובים לחגים, איך אתם נערכים להם?
"אחרי ישיבה ארוכה וניתוח שערכנו, תהיה פה פריסה ומתיחת איברים במקסימום שאנחנו יכולים וזה נאמד באלפי שוטרים. כנראה שהרבה שוטרים לא יחגגו את החגים בבית. אנחנו עוברים למתכונת שלדית של שתי משמרות ויותר עבודה. נפעיל מתנדבים בכל הגזרות וכמובן נחזיק אגרופי כוח בכל גזרה, תוך שימת לב לכל תרחיש ולכל מידע. נציב כוח ככל שניתן במקומות הומי קהל עם הרבה אופנועים בשטח, למתן מענה ותגובה מהירה. מערכי התנועה גם יצטרכו לתת מענה להמונים שייצאו לטייל עד כמה שניתן על הצירים".

אסון מירון מלווה אותך. איך מתמודדים?
"אני מכבד את הוועדה והחלטותיה. נהגתי בצורה הכי סדורה בכל מה שקשור לשיקול הדעת וקבלת החלטות. עשיתי הרבה יותר ממה שכל מפכ"ל לפניי עשה - ואני לא מתנער מאחריות על האירוע שקרה במשמרת שלי ולא יכול לנתק את זה. עם זאת, אני כרגע ממשיך להוביל את משטרת ישראל בכל הכוח, ממשיך ליישם את היעדים שקבעתי לעצמי, ממשיך להיאבק על המשכורות, על העלאת כמות השוטרים ועל העצמת התקציבים לשדרוג טכנולוגי, על מנת שמשטרת ישראל תיתן את המענה לאתגרים הניצבים בפניה. זאת לא עבודה שלנו לבד".