בכירים בפנטגון העריכו היום (ראשון) כי בשל חוסר יכולת של רוסיה לנצח בשדה הקרב, חלק מהאנליסטים הצבאיים הרוסים רואים אפשרות לפוצץ נשק גרעיני באזור הים השחור, ואף נגד בסיסי צבא אוקראינים.

"זו אדמתנו": פוטין הכריז על סיפוח המחוזות הבדלניים באוקראינה
"נסחטים גרעינית, יש לנו נשק רב כדי להגיב": פוטין מגייס מילואים ומאיים על המערב

בכך, בכירים בוושינגטון מעריכים כי נשיא רוסיה פוטין רואה בבירור את האיום של הארסנל הגרעיני שלו כדרך ליצור פחד ואולי להחזיר כבוד לכוחה של רוסיה. חשוב מכך, הוא עשוי לראות באיום לשחרר חלק מהמלאי שלו של כ-2,000 נשק גרעיני טקטי בצורה של ראשי נפץ בעלי תפוקה נמוכה כאמצעי להשיג את הוויתורים שהוא רוצה במו"מ עתידי מול אוקראינה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

עם זאת, אותם גורמים טוענים כי הסיכוי של פוטין להשתמש בנשק גרעיני נותר נמוך, ולא ראו שום הוכחה לכך שהוא מעביר כל נשק גרעיני שלו להכנה לקראת שימוש אפשרי. כמו כן, נטען כי בשיחות חשאיות פקידים בכירים בממשל ארה"ב הציעו שאם רוסיה תפוצץ נשק גרעיני על אדמת אוקראינה, האפשרויות תהיה לנתק את רוסיה מהכלכלה העולמית, או שתהיה איזושהי תגובה צבאית שתיושם על ידי האוקראינים.

בנוסף, בפנטגון טוענים כי השבועות הקרובים יהיו קריטיים במיוחד, כאשר ההערכות הן שצעדיו הדרמטיים של פוטין בקרוב עלולים להיות אירוע חבלני באירופה, תקיפת תשתיות אנרגיה באוקראינה או התמקדות בחיסול בכירים בקייב.

ולדימיר פוטין מכריז על סיפוח המחוזות הכבושים באוקראינה (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין מכריז על סיפוח המחוזות הכבושים באוקראינה (צילום: רויטרס)

כזכור, במהלך סוף השבוע הכריז פוטין לפרלמנט בארצו על תוכניתו לסיפוח ארבעה מחוזות באוקראינה בנאום לאומה, ואמר כי "אזרחי רוסיה, אזרחי חרסון, לוגאנסק, זפוריז'ה ודונייצק, יש עקרון שמופיע בחוקת האו"מ: הזכות להגדרה עצמית. לאזרחים של אותם האזורים קיימת זכות בסיסית להגדרה עצמית. זו אדמתנו. קורבות הטרור המחריד של המשטר האוקראיני היושב בקייב שילמו בחייהם על הזכות של אותם האזורים לחזור לרוסיה".

כמה ימים קודם לכן הזהיר נשיא רוסיה את המערב ואמר כי הוא רוצה "להגן" על טריטוריות רוסית והזהיר כי ארצו תשתמש "בכל האמצעים" העומדים לרשותה, ככל הנראה רמז לשימוש בנשק הגרעיני שלה. פוטין הדגיש כי מטרתו היא "לשחרר" את אזור דונבאס במזרח אוקראינה, ציין כי לרוסיה יש "הרבה כלי נשק" בהם תוכל להשתמש בתגובה ל"איום ממערב" והבהיר: "זה לא בלוף".