דוח חירום של הסנגוריה הציבורית, שנכתב בעקבות משבר הלנת העצורים בתחנות המשטרה, מתאר מצב חמור ביותר.
הדוח מפרט את ממצאי הביקורים שערכה הסנגוריה הציבורית ב־19 תחנות משטרה ברחבי הארץ, בחלוקה לפי נושאים: תנאי לינה ושטח מחייה, מזון, מים וציוד אישי, תברואה, אוורור וגישה לשירותים ומקלחות, נגישות לטיפול רפואי, טלטול עצורים בין תאי מעצר ועוד.

לפי הדוח, המשטרה אינה מספקת תנאים הולמים להחזקתם ולהלנתם של עצורים למשך יותר משעות ספורות, זאת בניגוד לחוק, ומובילה אותם בין בתי מעצר ותחנות משטרה שלא לצורך. כליאתם והובלתם של עצורים בתחנות המשטרה מפשיטה מהם את כבודם כבני אדם, פוגעת קשות בזכותם לעמוד על חפותם ולזכות להליך הוגן, כל זאת תוך יצירת סכנה בריאותית לחייהם של עצירים המוחזקים ימים ארוכים ללא נגישות מיידית לטיפול רפואי שוטף.

בתחנת מוריה בירושלים, למשל, יש שישה תאי שהייה. במועד הביקור הוחזקו בתחנה תשעה עצורים בשלושה תאים, כאשר בשני תאים ששטחם כ־7.5 מ"ר הוחזקו ארבעה עצורים בכל תא (כ־1.9 מ"ר לאדם).

בביקור עלה כי עצורים המוחזקים בתאי השהייה בתחנה נאלצים לישון על הרצפה, בהיעדר מיטות או מזרנים. באחד התאים הבחינו המבקרים הרשמיים כי העצורים שוכבים על קרטונים המשמשים להם כאמצעי בידוד מהרצפה הקרה. בתא אחר לנו העצורים על הרצפה החשופה. לעצורים לא סופקו כלי מיטה, והם השתמשו בנעליהם ככרית.

בתחנת דימונה נמצא כי בתאי המעצר שהו חמישה עצורים שהוחזקו במשך חמישה ימים. כל אחד משלושת התאים בתחנה היה מוזנח ומלוכלך, ושררו בו מחנק וריח כבד של סיגריות. העצורים לנו על מזרנים דקים ומרופטים, ללא כרית או סדין, והתכסו בשמיכת סקביאס צבאית. השירותים בתאי המעצר בתחנה הם שירותי כריעה מלוכלכים שריח רע נדף מהם.

במקרה אחר עלה כי אין בתחנה איש סגל רפואי, וכי צוות התחנה אינו ערוך לתת מענה לכל צורך רפואי שעשוי להתעורר. אחד העצורים שבמקום הלין על כך שהוא סובל מכאבי ראש זה כמה ימים, ואינו זוכה לטיפול רפואי. מצוות התחנה נמסר כי אין בידיהם לספק לעצור תרופות ללא מרשם, וכי גם במקרים אלו עליהם להזמין צוות של מד"א.

עו"ד ענת מיסד־כנען, הסנגורית הציבורית הראשית: "מעבר לפגיעה הקשה בצלם האנוש של העצורים, יש בתנאים האלה כדי לפגוע ביכולת של העצורים לתפקד בחקירתם, ומתעורר חשש כבד כי הם יובילו להודאות שווא.

"אף שנדמה לחלקים בציבור הישראלי שתנאי הכליאה לא נוגעים אליהם, הרי שטעות בידם. זה עלול לקרות לכל אחד מאיתנו, מילדינו או קרובינו, גם ללא ביצוע מעשה פלילי כלשהו. מדובר בעצורים שהם חשודים בלבד, ונגד מרביתם כלל לא מתגבש אישום בסופו של יום, כך שהם נקלעו לחקירה על לא עוול בכפם. גם אם ביצעו מעשה אסור, אין לנשל אותם מכבודם כבני אדם".

עו''ד ענת מיסד-כנען (צילום: מתוך אתר הסניגוריה הציבורית)
עו''ד ענת מיסד-כנען (צילום: מתוך אתר הסניגוריה הציבורית)

עוד אומרת כנען: "התמונה שנחשפה בביקורי הסנגוריה הציבורית מבישה ואין להשלים עמה. על המשטרה לחדול לאלתר מהחזקת עצורים בתחנות. זו העת להפחית את הכליאה המיותרת הרבה שקיימת במדינת ישראל, בפרט של עצורים שטרם הוכחה אשמתם. אנו קוראים ליועצת המשפטית לממשלה לפעול בדחיפות בהקשר זה".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "האחריות לתחום כליאת עצורים בישראל היא של שירות בתי הסוהר, וזה תפקידו. לצערנו, בתקופה האחרונה קיימת מצוקה קשה ומוכרת של מקומות כליאת עצורים ברחבי הארץ, והמשטרה נאלצת בעל כורחה להחזיק ולשמור על העצורים בתאי שהייה במשך כמה שעות או ללילה שלם, עד להבאתם לבית משפט לדיון בבקשה להארכת מעצרם או הטלת תנאים מגבילים משמעותיים שבסמכות בית משפט ועל פי החוק.

"המשטרה פועלת, ככל שהדבר בידיה, לצמצום המצוקה הקשה ולאיתור פתרונות ראויים במצב שנוצר, ומצפה מכל הגורמים האחראים לכך לאתר פתרונות נוספים ולאפשר כליאת עצורים בתנאים מתאימים וראויים".

מהמשרד לביטחון הפנים נמסר: "משבר הכליאה הלאומי הוא אחד הנושאים המרכזיים בו עוסק המשרד בשנה האחרונה. חשוב להדגיש כי מקור המשבר בראש ובראשונה בהזנחה מתמשכת של תשתיות הכליאה שלא טופלו במשך שנים ארוכות על ידי הממשלות הקודמות, וזאת למרות תכניות והחלטות שהתקבלו בנושא".

"מצוקת הכליאה, שהלכה והחריפה בחודשים האחרונים, הינה תוצאה משולבת של העמקת האכיפה מצד המשטרה, חיזוק המאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית לצד היקפי ההתמודדות והמעצרים על רקע ההסלמה הביטחונית. אלה יצרו מצב של צפיפות הולכת וגוברת בבתי הכלא. במאמצים רבים ומשולבים שהוביל המשרד בשנה האחרונה הורחבו פתרונות כליאה רבים, וכן הופעלו כלים ואמצעים שונים לצמצום הבעיה, לרבות מתן מענה לצמצום הלנת עצורים בתחנות המשטרה, שהינה תופעה בלתי רצויה ושלילית שיש בה סיכונים רבים, כפי שהיטיב לציין דו"ח הסניגוריה הציבורית", נכתב.

לדבריהם, "על מנת להמשיך והפעיל אכיפה נחושה ולהגביר את הביטחון האישי - וזאת תוך התאמת תשתיות הכליאה הלאומיות - מוביל המשרד בשיתוף עם גורמים רבים בממשלה תכנית לאומית מקיפה שתתן מענה לתשתיות הכליאה למשך עשור קדימה. עד ליישום תכנית זו, ימשיך המשרד להפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותו על מנת להתמודד עם מצוקת הכליאה וזאת תוך המשך חתירה לאכיפה בלתי מתפשרת ושמירה על ביטחון אזרחי ישראל".