שש שנים לאחר שחמושי דאע"ש הרסו את שער אל־משקה בעיר מוסול, שהיה אחד משערי העיר ההיסטורית נינוה, ארכיאולוגים עיראקים ואמריקאים, שעסקו בעבודות לשחזור האתר העתיק, חשפו בין ההריסות גילופים נדירים ובלתי מוכרים של לוחמים מימי סנחריב, מלך אשור - לפני כ־2,700 שנה.

ראש הצוות העיראקי פדל מוחמד ח'דר סיפר לסוכנות ידיעות צרפתית כי הגילופים, שהתגלו לפני יותר משבוע, כוללים שמונה גילופי תבליט שטוחים שמתארים סצנות מלחמה, ובהם חייל שנערך לירות בחץ וקשת, וכן גילופים של עצים וצמחים.

הגילופים הם מתקופת שלטונו של סנחריב, בשנים 705 עד 681 לפני הספירה, כאשר העיר נינוה, שהייתה בירת הממלכה האשורית, עברה תהליך הרחבה. ההערכות הן כי הגילופים הוצבו תחילה בארמונו של סנחריב, אולם נלקחו לשימוש חוזר על ידי נכדו כדי לשקם את שער אל־משקה וכדי להגדיל את חדר השומרים.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

בעוד הגילופים שהיו על האבנים החשופות נעלמו, הגילופים שהתגלו ככל הנראה היו על אבנים שהוצבו מתחת לפני הקרקע בשער אל־משקה - וכך נשמרו לאורך שנים, גם לאחר שחמושי דאע"ש הרסו את האתר עם בולדוזרים בעת ששלטו בעיר העיראקית.

שער אל־משקה ושער עדאד, שגם היה משערי נינוה, היו בין האתרים ההיסטוריים שנפלו קורבן לאלימות של דאע"ש בטענה שהם נחשבים "עבודת אלילים", שעה שארגון הטרור שלט על שטחים נרחבים בעיראק ובסוריה בשנים 2014־2017.

בין השאר, נהרסו מוצגים עתיקים במוזיאון של מוסול, הקבר המיוחס ליונה הנביא, ארמונו של מלך אשור אשורנצירפל השני ואתרים בעיר העתיקה פלמירה (תדמור) שבסוריה.

ארכיאולוגים ממשיכים עד היום במאמצים לשקם ולשחזר את ההריסות. 

גילופים נדירים (צילום:  ZAID AL-OBEIDI via Getty Image)
גילופים נדירים (צילום: ZAID AL-OBEIDI via Getty Image)