תוצאות בדיקת ההתאמה הגנטית של העוברית שעל פי ההערכות הוחזרה לאם הלא נכונה לאחר הליך החזרת עוברים שבוצע בבית החולים "אסותא" בראשון לציון צפויות להתקבל בימים הקרובים מבית החולים "שיבא". מה יעלה בגורל הפרשה הסבוכה, ומי מבין שני זוגות ההורים, הביולוגיים או אלו שחוו את ההיריון, יזכו לגדל את העוברית? עו"ד אסף שרעף, המייצג את האם ההרה לצד עו"ד גלית קרנר, הביא את גרסת מרשתם הבוקר (ראשון) בתוכנית "שבע תשע" עם ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM. בהמשך הצטרף לשיחה עורך הדין שמואל מורן, הנמנה עם עורכי דינם של ההורים הסבורים כי הם ההורים הביולוגיים של העוברית, והתייחס גם הוא לפרשה הקשה.

מחדל החלפת העוברים ב"אסותא": תוצאות ההתאמה הגנטית יתקבלו בעוד יומיים

"נכון להיום אנו ממתינים לבדיקות. אני חייב לומר שלאחר השתתפותי בדיון האחרון הבנתי את עומק המחדל ב'אסותא'", אמר עו"ד שרעף. "בית החולים לא יודע מימינו ומשמאלו. אני מעריך שהבדיקה תצא שלילית. 'אסותא' לא חשף בפנינו את מלוא תיק הרפואי, הטענה היא שבקשיות שהיו באותו יום הוחלפו הקשיות. אני חושב שמדובר במחדל עמוק יותר. בתגובה הראשונה של 'אסותא' אמרו שיש סכנה למאות משפחות, ירדו ל-40 ואז לשמונה. עד היום הלקוחה שלי מבקשת לדעת איפה היה המחדל. 'אסותא' מציינים יום מסוים שלטענתם קרה המחדל, אך אם ביום אחד קרה המחדל ויש שמונה מעגלים הבלאגן חוגג. טענת 'אסותא' היא שמדובר בטעות אנוש של אדם אחד. בית החולים ציין שהם טענו שעשו בדיקה לעצמם והחליטו כרגע לא להמשיך בטיפולים". 

עוד הוסיף, כי "אני חושב שאין סבירות גבוהה שזה שייך לזוג השני. לזוג שאני מייצג היא לא שייכת, זה באופן חד משמעי. יכול להיות מצב על פי מה שהרגשתי בדיון, שלא יימצאו ההורים הביולוגיים. הלקוחה אומרת שנשאה את העוברית תשעה חודשים ועברה ניתוח מסכן, ועדיין לא ברור אילו ניתוחים הילדה תצטרך לעבור מהרגע שבו תיוולד. לא היה מקרה כזה בארץ, התשובה היא לא חד משמעית. כרגע אין הורים אחרים, אם תוגש בקשה אחרת נתמודד איתה, הלקוחות שלנו מתכוונים לגדל אותה. הציעו ללקוחה שלי לוותר על העוברית, אמרו שאין לה סיכוי לשרוד. היא קיבלה החלטה אמיצה להמשיך את ההריון הזה, והיא לא מתכוונת לוותר על הילדה הזאת".

לשיחה הצטרף עורך הדין שמואל מורן, הנמנה עם עורכי דינם של ההורים הסבורים כי הם ההורים הביולוגיים של העוברית, והתייחס גם הוא לפרשה. "הנקודה המרכזית היא לברר מי ההורים הביולוגיים", אמר. "ילד שנולד צריך שמיסוד ההורות שלו יהיה מיד עם הלידה. כל הבדיקות הגנטיות שאני מכיר הן על 99.9 אחוזים, אין בדיקות שיוצאות 100 אחוז אף פעם. הילדה צריכה לגדול עם הוריה הביולוגיים והגנטיים, ואם הלקוחות שלה יהיו ההורים הגנטיים, ודאי שהם יבקשו לקבל אותה ויעשו את כל מה שצריך".

"זה אירוע קשה. חוק הפונדקאות אומר שכשנולד ילד אחרי הפונדקאות הוא נמסר מיד להורים המיועדים, ויש תקופה שבה רשויות הרווחה והעו"סים הם אלה שמקבלים את האחריות. זה לא מקרה קלאסי של חוק פונדקאות. ההורים הגנטיים יבקשו להיות מי שמקבלים את הילדה ומחזיקים בה. אלו החלטות קשות. אם האב הוא האב הגנטי, אין לו מתחרים, הוא היחיד שיקבל מעמד מיידי של אב ושל הורה. אם הבדיקה תוכיח שהלקוחות שלי הם ההורים הביולוגיים - אנחנו נבקש להרחיק את העוברית מהיולדת מיד לאחר הלידה", אמר.

סייעה בעריכת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm