תפנית מפתיעה בפרשת העוברים בבית החולים אסותא ראשון לציון: בדיקת ההתאמה הגנטית שתוצאותיה פורסמו היום (שני) חשפה כי הזוג שטען שהם הוריה הביולוגים של העוברית - אינם ההורים. עורך הדין אסף שרעף, שמייצג את האם ההרה, שוחח הערב עם בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM ואמר: "נבקש מבית המשפט שיכריז שהיא אם העובר".

הבדיקה הגנטית קבעה: הזוג שטען שהעוברית שלו אינם ההורים

בפתח השיחה, סיפר עו"ד שרעף כי "אסותא הגישו בקשה לבית המשפט שמבקשת לבדוק את הבדיקות הגנטיות של הלקוחה שלי מול זוג נוסף שהם טענו בפני בית המשפט שיש הסתברות גבוהה שהם ההורים הביולוגיים של העובר, והיום התברר שהם לא".

"אכן זה באמת מזכיר את משפט שלמה", הודה, "אחד התיקים היותר קשים שיצא לי לנהל, גם מאוד מרגשים. מצד אחד היום שמחה גדולה למסור ללקוחה שלי את תוצאות הבדיקה, היא בכתה, התחבקה עם בעלה, התרגשות גדולה, אבל מהצד השני אני יודע שזוג נוסף שציפה שזה הילד שלו, אותו זוג שמה שאסותא עשה לו זה לא פחות מגניבת דעת, לקח אותו לבית משפט, הוליכו את בית המשפט שולל".

עוד טען עו"ד שרעף, המייצג את האם ההרה, כי "חשוב שתבינו את היקף המחדל כי צריך לדבר על התופעה - הם טוענים שיש 100 משפחות שיכול להיות שזה העובר שלהם. אז מה נעשה? נעמיד את הלקוחה שלי בכיכר העיר? אנחנו מתכוונים לפנות לביתה משפט ולבקש את הפסקת הבדיקות, שבית המשפט יכריז שהלקוחה שלי היא האם של העובר".

באשר לאמירות כי למרות שנושאת ברחמה את העוברית, לקוחתו אינה האם הביולוגית, הדגיש: "לא הכל זה ביולוגיה. מוסר הוא דבר יחסי, יש פה אם שהציעו לה באמצע ההיריון להפסיק את ההיריון, שיש מום בלב, שהתינוקת לא תחזיק יום אחד, הם שקלו ושקלו, הגיע רופא מארה"ב ובזכות התושייה של הרופאים מ'שיבא', השתתפו מעל 10 רופאים בניתוח, ביצעו צינתור בהרדמה מלאה והצינתור התסיים בהצלחה. מי שהעניק לעוברית חיים זו הלקוחה שלי. אנחנו נבקש מבית המשפט שיפסיק את מחול השדים ויאפשר לה ללדת את התינוקת ולגדל אותה".

לסיום, כאשר נשאל האם היו תקדימים משפטיים להכרעות מסוג זה, כמו למשל במקרי פונדקאות, ביקש עו"ד שרעף לחדד כי "היא לא אם פונדקאית, חשוב לי לא להשתמש במינוח הזה. בשל הטעות של אסותא, אם לא היה נעשה צינתור אף אחד לא היה יודע. זה ממש התברר בטעות. בעניין הזה אני חייב לומר – פונות אליי בשבוע האחרון עשרות נשים שביצעו טיפולי הפריה ושואלות האם הילד שילדנו הוא שלנו ביולוגית. יש פה תיבת פנדורה עצומה. ליבי עם אותם הורים שחשבו שיש להם וודאות מלאה שהילד והעובר שלהם", סיכם.

תגובת בני הזוג שנקבע כי אינם ההורים הגנטיים, אשר נמסרה באמצעות באי כוחם, עורכי הדין דורי כספי , שירה פרידן ושמואל מורן: "אנו מודים לבית המשפט שעשה כל מאמץ לברר את שאלת הזיהוי הגנטי מהר ככל האפשר, למרות הקשיים שהוערמו בדרך. אסותא ומשרד הבריאות הצביעו עלינו כזוג שהוא קרוב לוודאי ההורים הגנטיים. עתה, כשהתקבלה התוצאה, אנו מעבדים את המידע החדש, חשים הקלה ומייחלים לשוב לשגרת חיינו. אנו מאחלים בריאות לעוברית וליולדת, ומקווים להתרת ספקות עבור מטופלות אחרות".

פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל המרכז הרפואי "איכילוב", נענה הערב לבקשת בית החולים "אסותא" ראשון לציון לשמש כיועץ חיצוני בכיר לבדיקת המתודולוגיה הקיימת לחקר מציאת האם הגנטית. הדבר נעשה בתיאום עם משרד הבריאות.

גמזו, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, הנו מומחה לגניקולוגיה ו-IVF ויסייע בבחינה מחודשת של התהליכים שהנחו את הצוות עד כה, בניסיון לזהות את מקור הטעות ולאתר ככל שניתן את הוריו הביולוגיים של העובר.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103fm