מחקר משותף של האוניברסיטאות תל אביב והעברית בירושלים, בהשתתפות 20 חוקרים מהארץ ומהעולם, הצליח לתארך 21 שכבות חורבן ב־17 אתרים ארכיאולוגיים בישראל במדידת הכיוון והעוצמה של השדה המגנטי של כדור הארץ, כפי שאלה "הוקלטו" בעת שריפת האתרים.

כך למעשה הצליחו לאמת את הסיפורים המקראיים על מסעות הכיבוש המצריים, הארמיים, האשוריים והבבליים נגד ממלכות יהודה וישראל.

למרות הבולדוזרים של דאע"ש: תגלית ארכיאולוגית מימי בית ראשון נמצאה בעיראק

ממצאי המחקר מראים, בין היתר, כי צבאו של חזאל, מלך ארם דמשק, החריב בנוסף לגת פלשתים גם את תל רחוב, תל זית וחורבת טבת, ושוללים את האפשרות שחזאל החריב גם את תל בית שאן - כפי שחשבו עד כה.

ממצאי המחקר קובעים עוד כי היישובים בנגב הוחרבו על ידי האדומים, שניצלו את העובדה שהבבלים הפילו את ירושלים.  

החוקרים מסבירים שכדי להבין את המנגנון שמחולל את השדה המגנטי של כדור הארץ, גיאופיזיקאים מנסים להתחקות אחר השינויים בשדה לאורך ההיסטוריה.

לשם כך הם נעזרים גם בממצאים ארכיאולוגיים, אשר מכילים מינרלים מגנטיים, שיכולים להקליט את השדה כשהם מתחממים, למשל בזמן שריפה.

ב־2020 הצליחו החוקרים למדוד כך את השדה כפי שהיה בט' באב 586 לפני הספירה, על בסיס מבנה מפואר שהוחרב בשריפה על ידי נבוכדנאצר והצבא הבבלי בירושלים.

כעת, הודות לממצאים ארכיאולוגיים שנחשפו בכל רחבי הארץ לאורך עשרות שנות מחקר, ולמידע היסטורי שמתבסס על כתובות עתיקות ועל התיאורים המקראיים, החוקרים הצליחו לשחזר את השדה המגנטי של כדור הארץ כפי שהוקלט ב־21 שכבות חורבן בארץ – ופיתחו על בסיס המידע כלי מדעי חדש ומהימן לתארוך ארכיאולוגי.

אחד מהממצאים המעניינים ביותר שנמצאו הודות לשיטת התארוך החדשה נוגע לשאלת סופה של ממלכת יהודה. לדברי פרופ' ארז בן יוסף, התוצאות המגנטיות מרמזות שעשרות שנים אחרי שהבבלים החריבו את ירושלים ואת בית המקדש הראשון, נחרבו היישובים בנגב, וכנראה גם באזורים האחרים, שלא נפגעו מהמתקפה הבבלית - כנראה בידי האדומים, שניצלו את מפלת ירושלים.

"הבגידה הזו והשתתפות האדומים בהרס היישובים מסבירה אולי את השנאה העזה לאדום בתנ"ך, כפי שמשתקף למשל בנבואת עובדיה".