ד"ר יצחק ברלוביץ', מנהל המרכז הרפואי וולפסון ולשעבר משנה למנכ"ל משרד הבריאות, התראיין היום (ראשון) אצל ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM והתייחס למחדל ההפריה באסותא, שעורר סערה ציבורית רחבה. 

לשאלה היכן היה משרד הבריאות בכל הפרשה, השיב ברלוביץ' כי "אני כמובן לא יכול לתת תשובה ספציפית. השקיפות היא חשובה מאוד, עצם אירוע עם כזה הד תקשורתי, אין ספק שחייבת לבוא אתו שקיפות. מצד שני, המהירות היא מן השטן. אם נותנים אינפורמציה לא מדויקת או לא נכונה, כמו שאני שומע כבר כמה זמן, הם אומרים 'אנחנו בודקים, נכנסים פנימה עד כמה שניתן'. אני מאמין שאכן זה מה שנעשה ושהלקח יילמד, השאלה האם זו הדרך הנכונה". 

בכל הנוגע לסכומי הכסף שמגיעים אליהם כל שנה בזכות טיפולי הפוריות בישראל, אמר: "אנחנו מדברים על שיא עולמי פר אוכלוסייה, כמעט 50 אלף טיפולי הפרייה, מחזורי טיפול, מידי שנה שנעשים בישראל. אין לו אח ורע בשום מקום בעולם, וכמובן גם התוצאות - כמעט 10 אלך תינוקות נולדים כל שנה מהפריה חוץ גופית. אנחנו מדברים על היקף עצום ואם עושים את המכפלות מבחינת העלויות, אנחנו עוברים הרבה מעבר לחצי מיליארד בשנה. כל המערכת הזו ענקית, היא נתח גדול מהסקטור הפרטי מבחינת הביצוע. רוב התוצאות יוצאות מכיסו של משלם המיסים, קופות החולים ממנות את זה".

לשאלה כמה הפריות יכולה אישה לעבור בחסות המדינה, ענה המשנה לשעבר למנכ"ל משרד הבריאות ש"עד לפני לא מזמן לא היו מגבלות, אבל לפני מספר שנים משרד הבריאות קבע כללים בנושא - הוא אכן הגדיל את הטיפולים, יותר ברמה של שיקול דעת. הזכאות מגיעה לאישה עד גיל 45. אחרי גיל 39 יש כבר מגבלה שאומרת, לא שמראש מגבילים 10 טיפולים, אלא שמחייבים את בית החולים או היחידה שבה מתבצע הטיפול לכנס וועדה, כולל עובדת סוציאלית, על מנת להעריך מחדש אם צריך להמשיך ויש הצדקה רפואית בהמשך הטיפולים האלה. משום שכמו שכולנו יודעים, לטיפולים יש גם תופעות לוואי". 

לטענה כי יש לצמצם במספר ההפריות שכל אישה עוברת, הסביר ברלוביץ': "הגישה הלאומית בנושא של ההפריות החוץ גופיות בישראל היא הכי מתירנית, מכל מדינה אחרת בעולם. אבל, אני חושב שהחוק היום קובע בצורה ברורה שהסיבה היחידה שניתן להגביל את מספר הטיפולים זה אך ורק מצב שיקול הדעת הרפואי. כל עוד שיקול הדעת הרפואי מאפשר, המדינה לא מתערבת", ציין. "ההחלטה פה היא החלטה ערכית, וגם פוליטית. היו ניסיונות של שרים בעבר לנסות ולהגביל טיפולים על בסיס של רגולציה, לא ברמה הרפואית, וקמה צעקה מכל רחבי המדינה, גם בקרב עמותות שמטפלות וגם בקרב חברי כנסת, והרעש הציבור שנוצר כתוצאה מזה הכריח את משרד הבריאות להמשיך עם זה. משרד הבריאות הקים צוות רפואי שקבע את הכללים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM