מחדל חיסונים בפתח תקווה: יאיר מונטג, תלמיד כיתה ב' בבית הספר היסודי "קפלן" בפתח תקווה, אולץ אתמול לבצע חיסונים בפעם השנייה בתוך שבועיים, זאת חרף העובדה שהתעקש מול אחות מחברת "פמי פרימיום", האחראית על החיסונים בבתי הספר ברחבי הארץ, כי התחסן כבר לפני שבועיים.

כל ניסיונותיו להסביר לה כי הוא לא התלמיד שהיא צריכה לחסן עלו בתוהו, מכיוון שבשכבה יש שני תלמידים עם אותו שם פרטי - והכוונה הייתה לחסן את הילד השני. גם כשביקש הילד מהאחות להתקשר אל אמו כדי לוודא שהוא אכן קיבל את החיסונים, טענה האחות: "דיברתי איתה".

בדיעבד הסתבר כי היא יצרה קשר עם אמו של התלמיד השני, הסתמכה על השיחה הזו ומילאה דוח כאילו היא נותנת את החיסון לתלמיד הנכון, אלא שבפועל היא חיסנה בשנית את יאיר מונטג. כשהגיעה אמו הילה לאסוף אותו בשעות הצהריים מבית הספר הוא הלין בפניה כי הוא לא חש בטוב וסובל מכאבים.

"הוא אמר שהוא לא מרגיש טוב וכואבת לו היד. שאלתי אותו בתמיהה איך ייתכן ששבועיים אחרי החיסונים עדיין כואבת לו היד. הייתי טרודה בדברים אחרים לכן לא ייחסתי חשיבות לדברים הללו", אמרה הילה. "אני מרגישה שלא הייתי אמא טובה באותו הרגע ורק בשעות הערב כשנפגשנו עם סבתו בני סיפר גם לה שעבר חיסונים בשנית. היא העירה את תשומת ליבי ואז נחשפתי למחדל החמור הזה עם בני והבנתי ממנו כי חוסן בשנית".

עוד טענה האם, כי מדובר ב"רשלנות של אחות שלא עשתה בדיקה מספקת, ומילאה דוח על שם של ילד אחר כאילו חוסן. האמא האחרת בפועל חיסנה את בני ללא כל צורך. אני המומה וכועסת. שולחת ילד לבית ספר בתקווה שהוא במקום הכי מוגן ובטוח, ומסתבר לי שהכל פרוץ עד כדי שזה גובל בהפקרות. בית הספר לא הצמיד ליווי לבן שלי בזמן החיסון והיום כשאני פונה לבית הספר ומבקשת פרטים על האחות - אני מזדעזעת לשמוע כי הם לא יודעים מה שמה ופרטיה, ויודעים רק את זה שהיא שייכת לחברה. נכנס אדם זר לבית הספר ואין לאף אחד את הפרטים שלו. אין יותר מחדל מזה ובני הוא הנפגע העיקרי".

אמו של הילד אף ציינה כי "בערב התקבלה החלטה בוועד ההורים העירוני שהסיפור חייב לצאת מבית הספר. קוראת להורים לנקוט משנה זהירות, לפקוח שבע עיניים כי היום זה הילד שלי ומחר זה יכול להיות הילד של כל אחד אחר. אם כך מתנהלת חברה חיצונית שקיבלה זיכיון לחיסונים ומתעלמת כשאני פונה אליה - אז אני לא מבינה לאן הגענו. זו הפקרות ורשלנות פושעת. אני שוקלת את המשך צעדיי".

אנה נבות, יו"ר ועד ההורים העירוני, מסרה כי "המקרה צריך לזעזע את אמות הסיפים. ההתייחסות לחיסונים מזעזעת. אני מאשימה את משרד החינוך על התנערותו והוצאת האחיות הבית ספריות והעסקתן על ידי קבלן חיצוני. נושא החיסונים לא מטופל כראוי, כך גם ההתייחסות הארכאית לפנקסי החיסונים אשר לא התחדשו ולא עודכנו עשרות שנים ומונפקים כפי שהונפקו לפני 50 שנה ללא תמונה או אפשרות זיהוי מתקדמת. אסור לעבור לסדר היום וצריך להבין שהמקרה הנקודתי הוא רק טיפה באסון החינוך במדינה שלנו. הנהגת ההורים העירונית תמשיך ללוות את האמא והילד ונדאג לעשות כל שביכולתנו למנוע מקרים מזעזעים שכאלה".

מ"פמי פרימיום" נמסר בתגובה: "אנו מצרים על האירוע. מיד עם היוודע המקרה נמסר דיווח למשרד הבריאות ובוצע תחקיר ממנו עולה כי מדובר בטעות אנוש. זהו אירוע נקודתי בו האחות נכנסה לכיתה, אך הופנתה לכיתה מקבילה לילד עם שם דומה. חשוב להדגיש כי לילד לא נשקפת כל סכנה בריאותית. החברה נקטה מיד במספר פעולות על מנת לרענן את הנהלים, ותמשיך לעשות כל מאמץ כדי להבטיח שכל הילדים יחוסנו בבטיחות מלאה".

ממשרד החינוך נמסר כי "עם קבלת הדיווח על התקרית החמורה שארעה, המשרד פנה  למשרד הבריאות האחראי על מתן חיסונים לתלמידים, לטובת תחקור מיידי של האירוע. משרד הבריאות הודיע למשרד כי הוא יחקור את האירוע אל מול חברת 'פמי פרימיום', המעסיקה את האחות".

דוברות העירייה מסרה כי "עיריית פתח תקוה מפעילה מערך פיקוח ובקרה נרחב ומשמעותי בכלל מוסדות החינוך במטרה להבטיח את שלומם של התלמידים. הדבר נעשה בשוטף וביתר שאת על ידי ביקורות של גורמי הרשות במוסדות החינוך, התנהלות רציפה עם מנהלי ומנהלות בתי הספר וכן באמצעות התקנת אמצעי אבטחה אלקטרונים ועוד.

עם קבלת הדיווח על ידי הנהלת בית הספר, גורמי הרשות פועלים לבירור המקרה עם כלל הגורמים המעורבים, לרבות עם משרד הבריאות המפעיל את החברה המדוברת. לאור התחקיר הראשוני שנערך על ידי הרשות, נראה כי מדובר בטעות שאסור היה שתקרה, גם אם מדובר במקרה חריג בהחלט שנעשה בתום לב. לכן, האגף לחינוך יסודי בעירייה ידרוש מהגורמים האמונים על הנושא במשרד החינוך ובמשרד הבריאות לבצע תחקיר מעמיק שכולל מסקנות על המקרה עצמו ורענון נהלים כדי למנוע חלילה מקרה דומה בעתיד".