מכון גתה בתל אביב הודיע היום (שלישי) על דחייתו בשבוע של כנס שתוכנן להיערך מחר, ביוזמת קרן "רוזה לוקסמבורג" של המפלגה הגרמנית "די לינקה", לציון 84 שנים לליל הבדולח, תחת הכותרת "השואה, הנכבה ותרבות הזכרון הגרמנית". הדחייה הגיעה לאחר ביקורת חריפה שמתח משרד החוץ על תכני הכנס. שגריר ישראל בגרמניה, רון פרושאור, שוחח הערב עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס לדברים.

"אם זה לא היה אירוני זה היה טרגי. אסור שזה יהפוך לשיח מקובל באצטלה כביכול של 'הנה אנחנו מנהלים דיון תרבותי'. זה לא. זה ניסיון על גביי קורבנות השואה לעשות השוואה שהיא לא במקום. מה שמדהים זה שאחרי לחץ וזעזוע מכל הגורמים הם החליטו לדחות את האירוע הזה ל־13 בנובמבר. הם לא מבינים את העניין. אין אף יום בלוח השנה שמתאים למפגן של חוסר רגישות וצביעות של הקרן ושל המכון", פתח פרושאור. 

על מקורות המימון של הכנס אמר: "מכון גתה ממומן על ידי משלם המיסים הגרמנים, וגם הקרן משולמת, בסופו של דבר, על ידי משלם המיסים הגרמני. אני לא יודע אם ההחלטה על הדחייה היא יותר בורות או רשעות, או שאולי זה גם וגם. הגרמנים התמודדו עם העבר, הסתכלו על עצמם במראה ועשו את זה כמעט בכל המערכות הציבוריות. הם עשו עבודה יסודית, אבל הסוגיה הזו חודרת לשיח בניסיון להזיז את הקווים. הם מזיזים את הקו האדום כל הזמן, ומשתמשים בכל הפיתויים ועל ידי אירועים כאלה בגדול זה בושה וחרפה. למה אתם דוחים את זה? זה לא התאריך שהוא חוצפה ועזות מצח, זו חציית הקווים. דבר שהיה בשוליים והופכים אותו ליותר ויותר מעוגן. הם צריכים לתפיסתי לבטל את האירוע כולו".

"משרד החוץ שלנו יצא בהודעה חריפה נגד האירוע. אבל הם טוענים כי הקרן והמכון הם עדיין עצמאיים, אבל בסופו של העניין מדובר על כסף של משלם מיסים גרמני", סיכם פרושאור. 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי