לקראת יום המאבק באלימות כלפי נשים, שיצוין ביום שישי, מפרסם הבוקר איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית את הדוח השנתי שלו, שממנו עולה כי 14,066 פניות חדשות התקבלו במרכזי הסיוע בשנת 2021 – עלייה של 33% בחמש שנים.

למרות העלייה הדרמטית, רק 717 כתבי אישום חדשים על עבירות מין הוגשו לבתי המשפט.

עוד עולה כי למרות 96 פניות שהגיעו למרכזי הסיוע על פגיעה שהתבצעה באמצעות סם אונס - עלייה של 36% ביחס לממוצע בחמש השנים האחרונות, עד היום הורשעו רק שני עברייני מין בשימוש בסם.

מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית אורית סוליציאנו: "יש הסוברים כי אנו בעידן חדש של מודעות ותקינות פוליטית, אך לצערנו מדובר לכל היותר במצג שווא, שלא לומר חלומות מנותקים מהמציאות. הדוח מוכיח לצערי את הפער הגדול בין השינוי שנדמה שעברנו בשיח ובהבנה החברתית של תופעת הפגיעה המינית בשנים האחרונות לבין אוזלת היד בטיפול בתופעה".

אורית סוליציאנו (צילום: תמר סולומון)
אורית סוליציאנו (צילום: תמר סולומון)

על פי הנתונים, ב־2021 התקבלו (כולל פניות של נפגעות ונפגעים חוזרים), 50,563 פניות במרכזי הסיוע - מהן 87% היו על פגיעה בנשים ובנערות.

מחצית מכלל הפניות נגעו לפגיעה מינית בקטינות ובקטינים, והמגמה ניכרת גם בעלייה של 17% בתלונות שהוגשו למשטרה בתוך שנה (ב־2021 בהשוואה ל־2020) על פגיעה מינית בקטינים.

בין כלל המקרים שטופלו במרכזים במהלך השנה נרשמו עלייה של 50% בפניות על גילוי עריות מצד אח ביחס ל־2020, ועלייה של 31% בפניות על פגיעה מינית על ידי מטפל בתחומי הבריאות, הטיפול הנפשי והטיפול האלטרנטיבי.

90% מהפוגעים מוכרים לנפגעות ולנפגעים, ומבין 10% הנותרים 7% נפגעו על ידי זר ו־3% נפגעו על ידי נותן שירותים.

מנתוני המשטרה עולה כי 20% מהחשודים בעבריינות מין הם עבריינים חוזרים. שליש מהאסירים המרצים מאסר על עבירות מין לא שולבו בתוכנית שיקום, פי שלושה מבשנה הקודמת (2020), ורק רבע מהאסירים שוחררו לאחר ריצוי תקופת המאסר המלאה.

בצה"ל נרשמה עלייה של 82% בפניות על פגיעה מינית בתוך חמש שנים.

בתוך כך, מחרתיים יקיים מרכז הסיוע בתל אביב את הצעדה השנתית שלו עבור קורבנות תקיפה מינית, החל מהשעה 18:30 מרחבת מוזיאון תל אביב לאומנות עד לרחבת תיאטרון הבימה.