בסוף השבוע צוין היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים, והבוקר אנחנו מפרסמים לראשונה תוצאות מטרידות של מחקר המוכיח עד כמה נפגעות אלימות במשפחה זקוקות לסיוע גם בשיקומן הכלכלי והתעסוקתי.

את המחקר ערכה קרן ידידות טורונטו, קרן פילנתרופית המפעילה את תוכנית "קול אחת", המסייעת לאמהות חד־הוריות בתחומי תעסוקה ובמיצוי זכויות. השתתפו בו 270 אמהות יחידניות נפגעות אלימות, וממצאיו מראים עד כמה אלימות כלפי נשים משפיעה באופן שלילי על השתלבותן ועל תפקודן בשוק התעסוקה.

58% מהנשים נאלצו לעזוב את מקום עבודתן בתקופה שבה חוו אלימות מבן זוגן. מרביתן (59%) עשו זאת בשל משבר אישי שחוו על רקע המצב בבית. כמו כן, 53% מהנשים ציינו שבן זוגן דרש מהן להפחית בהיקף המשרה או מנע מהן לצאת לעבוד בתקופה שבה חיו יחד. רמת תפקוד הנשים בעבודה מושפעת אף היא לרעה מהאלימות בבית. 36% מהנשים העידו על תפקוד נמוך עד נמוך מאוד, ו־26% מהן - על תפקוד ברמה בינונית במהלך תקופת הזוגיות האלימה. שליש מהן (32%) העידו כי גם בשנה שאחרי הפרידה מבן זוגן האלים כמעט לא הצליחו לתפקד בעבודה. 23% עדיין לא מצאו עבודה חדשה. 49% לא שיתפו את המעסיק, ומעל שליש מאלה שכן עשו זאת ציינו שמקום העבודה לא התחשב בצורכיהן.

נעמי שמואלביץ, מנהלת תוכנית "קול אחת" בקרן ידידות טורונטו, אומרת: "ממצאי המחקר מוכיחים שהאתגרים הרגשיים, הכלכליים והתעסוקתיים של חד־הוריות נפגעות אלימות לא נעלמים גם לאחר היחלצותן ממעגל האלימות. מתן הכשרות מקצועיות עם מעטפת ליווי שמותאמת לצורכיהן יכול להעלות את הנשים לדרך כלכלית עצמאית".

שמואלביץ מתייחסת גם לציון העגום שהמדינה מקבלת מהנשים הנפגעות. 61% העידו שלא קיבלו עזרה משירותי הרווחה במציאת עבודה במשך שנות הזוגיות האלימה או בשנה הראשונה לאחר הפרידה. רק 13% ציינו שההכשרות המקצועיות מספקות מענה לנשים נפגעות אלימות, כשרק 27% פנו למסלולי הכשרה מטעם המדינה או הרשות המקומית כדי לקבל סיוע בתעסוקה.

הבוקר אנחנו מפרסמים כי הביטוח הלאומי החליט להקים מסלול שיקום ייחודי לנפגעות תקיפה מינית המגיעות אל שערי הארגון מתוך רצון לחזק את קליטתן בעולם התעסוקה. עובדות סניף הביטוח הלאומי בפתח תקווה יזמו פלטפורמה לאלה שהוכרו כזכאיות לקצבה בגובה 20% ומעלה - סדנאות ייעודיות לחיזוק מיומנויות תעסוקתיות, בדגש על התמודדות עם הקשיים הספציפיים שהן חוות. בשיתוף פעולה עם גש"ר, שירות השיקום התעסוקתי של משרד הרווחה, נבנתה תוכנית הכוללת הקניית ארגז כלים תעסוקתי, העצמה וחיזוק תחושת המסוגלות במקביל לחשיפה הדרגתית שמותאמת לעולם העבודה העכשווי.

מ', שהותקפה מינית, מספרת: "זאת התוכנית היחידה שעזרה לי והחזירה אותי לחיים, לעבודה ולשגרה. פגשתי מקום מכיל שרואה אותי, ובפעם הראשונה אני חלק מקבוצה שאני לא שונה בה, אלא שייכת".

ירונה שלום, מ"מ מנכ"לית הביטוח הלאומי, מסבירה: "התוכנית היא צעד נוסף במדיניות הביטוח הלאומי לשירות רגיש ומקדם עבור אלו שזקוקות לליווי ייעודי שיבטיח את עתידן התעסוקתי והכלכלי".

תוכנית הליווי באזור המרכז, שצפויה להתרחב לשאר חלקי הארץ, אורכת כחצי שנה, חמישה ימים בשבוע, על ידי צוות שעבר הכשרה בשיתוף מרכז הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בתל אביב.