הביטוח הלאומי הוציא היום (רביעי) חוזר לבדיקת זכאות לילדים עם לקות בשפה והדיבור, ובו חידוד נהלים לקבלת הקצבה. במסמך נכתב כי הוריו של ילד המאובחן כבעל לקות שפה, אם הוא מתקשה ברכישתה עד כדי יצירת פער גדול מהצפוי לגילו למשל: היכולת לפרק מילה לצלילים קטנים, אוצר מילים מצומצם וקושי בלמידת מילים חדשות, קושי בהבנה בה אין יכולת להבין שאלות והוראות פשוטות, שקיי שליפה, רכישה איטית והופעה מאוחרת של אבני דרך בהתפתחות שפתית וכיו"ב, עשויים להיות זכאים לקצבה חודשית של יותר מ-1,500 ש"ח החל מגיל שלוש. 

כאמור, במקרים רבים, ילדים בעלי לקות שפה מתקשים לרכוש יכולת קריאה ויש המשייכים ללקות זו גם את לקויות הלמידה, דיסלקציה, ודיסגרפיה וכן בעיות מוטוריקה ותפקוד קוגניטיבי. בטופס של הביטוח הלאומי המיועד להורים, ישנה טבלה עם הנגשה של הפרמטרים לקבלת הקצבה כאשר הניקוד המזכה הוא ארבע נקודות.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

לפי הטבלה, שתהיה שקופה לציבור ולרופא כאחד, ילד שאינו מבין מסרים שפתיים המופנים אליו - מזכה בארבע נקודות, ילד שאינו מתבטא כלל במילים - זכאי לארבע נקודות וכן הלאה. הטבלה מחולקת לפי גילים והלקות בהתאם לגיל הילד.ה וקלינאי תקשורת ימלא אותה.

בביטוח הלאומי הדגישו כי לטובת פישוט הליכים, ההערכה התפקודית תתבצע על ידי קלינאי תקשורת (עד שלושה חודשים מקבלת הבקשה לביטוח לאומי), מכתב עדכני מנוירולוג או התפתחות הילד, אבחון פסיכולוגי (אם נעשה) ודוח עדכני מהמסגרת החינוכית – אם המסמכים יצביעו על לקות באופן ברור הוועדה תתבצע על סמך מסמכים רפואיים בלבד והילד לא יוזמן כלל לוועדה רפואית. הזכאות תינתן לשלוש שנים ואף ניתן לקבוע זכאות רטרואקטיבית עד שנה לפני הגשת התביעה. 

ירונה שלום, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי ציינה כי "הביטוח הלאומי בוחן כל העת את האופציות והדרכים להקלה בבירוקרטיה וסיוע לזקוקים לו, ככל הניתן. הנוהל החדש יאפשר שקיפות מרבית להורים, לגורמים הרפואיים ושאיפה לאחידות בהחלטות הרופאים. כיידוע, רופאים קובעים את הלקות הרפואית, אך עובדי הביטוח הלאומי ומנהליו יהפכו כל אבן כדי להקל בהליך ולצמצם בירוקרטיה והבאת הנופך הסוציאלי והחברתי לבקשות מהציבור".