נציבת שירות בתי הסוהר רב גונדר קטי פרי, התריעה בכנס הערכת מצב עם סגל הפיקוד הבכיר של שב"ס: "אנו רואים מגמה של שיתופי פעולה הנרקמים בין ארגוני הטרור בתוך כותלי הכלא, מתוך הבנתם שכך יצליחו להייטיב את תנאי המחייה ולקדם את מעמדם".

לדבריה, בתחום הבטחוני עדים בשב"ס גם לתופעה רחבה של היחלשות הרשות הפלסטינית ומנגנוניה ועלייה בהיקף הפח"ע העממי והלא עממי שמתחולל בשנתיים האחרונות. "ההשפעה על השב"ס משמעותית ביותר ובאה לידי ביטוי בהיקף נרחב של עצורים מנהליים", היא ציינה.

פרי ציינה עוד, כי בתחום הפלילי, בשב"ס מתמודדים עם שתי תופעות, שהתעצמו בשנת 2022. "הראשונה היא שיתופי פעולה בין ארגוני הפשיעה בתוך כותלי הכלא והשנייה, הכוונת פשיעה מתוך כותלי הכלא", היא התריעה עוד.

על רקע כניסתו בקרוב של ח"כ איתמר בן גביר לתפקידו כשר לבטחון פנים, התייחסה לאפשרות של החמרת המדיניות כלפי האסירים הביטחוניים. עוד היא ציינה כי שב"ס יביע את עמדתו בדיונים, אך יישם את המדיניות שתיקבע. עם זאת, היא העריכה שלא ניתן יהיה להפחית את מספר האסירים הביטחוניים לשניים בתא, וזאת, לנוכח מחסור בתאי כליאה.

לדבריה, על רקע הגידול בעצורים ובאסירים, שהגיע בעקבות מבצע "שומר החומות" והמאבקים בטרור ובפשיעה, הביאו לכך שמספר האסירים כיום גדול לעומת התקן שנקבע על ידי המשרד לביטחון פנים.

"התקן שנקבע עומד על 14,100 אסירים, אך כיום במתקני הכליאה ישנם כ-15,200 אסירים וההערכות הן שבשנת 2023 מספרם עשוי להגיע לכ-15,700", היא הסבירה.

פרי הודיעה, שלנוכח המציאות הקיימת, הוחלט שמערך המודיעין בשב"ס יהפוך לסוכנות מודיעין ובבתי הכלאה מצוייה בעיצומה "מהפכה טכנולוגית", שאמורה להפוך את עבודת הסוהר לממוחשבת. 

בהתיחסותה לממצאי דו"ח מבקר המדינה, שפורסם השבוע ובו נטען, כי כרבע ממשרתי ומשרתות חובה, חוו הטרדה מינית, היא טענה כי רק שיעור קטן מקרב משרתי ומשרתות החובה השתתפו במילוי השאלונים והודיעה, כי הוקם קו סיוע חיצוני ייעודי בשיתוף פעולה עם ארגוני סיוע לנפגעי תקיפה מינית, למתן מענה לתלונות סוהרי הארגון בפרט וסוהרי החובה בפרט. "מדובר בסקר שנערך בקרב משוחררים בין השנים 2021-2019 ועלינו ללמוד אותו ולנקוט בפעולות המתבקשות", היא הבהירה.

"מפקדי בתי הסוהר הביטחוניים מובילים מדיניות של דלת פתוח הומתן מענה וקשב לכל אחד ואחת", היא ציינה עוד – "מדיניות הארגון היתה ונשארה אפס סובלנות להתנהגות בלתי הולמת". מנתוני שב"ס עולה, כי ממוצע החיילות בשירות חובה שעוברות לשירות קבע עומד על כ-40% ושיעורם של הגברים מגיע ללמעלה מ-55%.

פרי הבהירה, כי היא מתנגדת להוצאת משרתות חובה מבתי הכלא הביטחוניים והדגישה, כי היא רואה ערך מוסף בשירותם של משרתות ומשרתי החובה. היא סיפרה, כי שב"ס, בדומה לארגונם אחרים, מתמודד עם תופעה של התפטרות סוהרים. "הצלחנו לבלום את התופעה וכדי להתמודד עם המחסור בכוח אדם, אנו מקיימים מבצעי גיוס ומקצרים את תקופת ההכשרה", היא ציינה עוד.

היא דחתה את הטענות על מתן אפשרות לאסירים בטחוניים לצפות במשחקי המונדיאל המשודרים בטלוויזיה והבהירה, כי השידורים הם בערוץ 11 וועדה מיוחדת כבר קבעה בעבר בכמה ערוצים ניתן לצפות, כאשר הדגש הוא במניעת צפייה בערוצי טלוויזיה שיש בהם הסתה.

כאשר נשאלה, במפגש עם כתבים שהתקיים לאחר הכנס, כיצד היא תגיב עם ועדת הבדיקה של האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע, תמליץ שעליה ובכירים נוספים להסיק מסקנות אישיות, היא השיבה: "אני מכבדת את עבודת הוועדה, שאמורה להגיש את המלצותיה באמצע הרבעון הראשון של שנת 2023 ואתייחס לאחר קבלת הדו"ח".