מהפך: הוד השרון הגיעה למקום הראשון במדד שערכה תנועת "ישראל חופשית" לאחר שרשמה זינוק גדול בשורת פרמטרים – בהם תחבורה ציבורית בסוף שבוע, קבורה אזרחית וגם שירותים עירוניים לזוגות ידועים בציבור. 

מדובר בשנה השנייה בלבד של העיר במדד, שכן כעת היא מוגדרת כעיר החופשית בישראל עם ציון של 80%. הדברים שהעלו את העיר אל המקום הראשון הם בין היתר הצטרפות למיזם "נעים בסופ"ש" המאפשר תחבורה ציבורית בשבת, תחילת קבורה אזרחית בבית העלמין העירוני והקמת מרשם זוגות עירוני שמאפשר לזוגות ידועים בציבור לקבל שירותים עירוניים כזוג.

אל המקום השני הגיעו גבעתיים ותל אביב, שהגיעו למקומות הראשון והשני בהתאמה בשנה שעברה. שתי הערים זכו לציון של 75% במדד החופש. בשנה האחרונה חזרה בה תל אביב מהנוהל העירוני האוסר אירועים בהפרדה, אבל לצד זאת שיפרה את נהליה בבתי הספר, שלא מאפשרים כניסת עמותות דתיות.

גבעתיים ממשיכה להצטיין בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, בתמיכה בקהילת הלהט"ב וברישום נישואים אזרחיים בעירייה. עם זאת, העירייה איבדה מהניקוד שהביא אותה בשנה שעברה למקום הראשון – מאחר שהתקציב שהיא מקצה לדת עלה במעט.

בהמשך דירוג הערים ניתן למצוא את כפר סבא עם ציון של 69%, ראשון לציון עם ציון של 68%, חולון עם ציון של 63%, אילת עם ציון של 55% חיפה עם 52%, רעננה עם 50%, אשדוד ועכו עם 43%, באר שבע עם 38%, נתניה עם 37%, פתח תקווה עם 33%, חדרה עם 31%, לוד ונהריה עם 30%, בת ים עם 29%, אשקלון עם 28%, ראש העין עם 24%, ירושלים עם 22%, דימונה עם 21%, רחובות עם 20% ובית שמש ורמלה עם 15%.

הפערים בציונים ממשיכים להיות חדים, עם שש ערים שחוצות את ה-70% לעומת מודיעין עילית, בני ברק ובית"ר עילית הממשיכות לנעול את המדד עם מידת חופש של 5% ומטה. 

מנכ"ל ישראל חופשית, אורי קידר, אמר כי "זו השנה החמישית בה אנו מוציאים מדד החופש העירוני, ולצד העלייה הניכרת במאמצי העיריות לשפר את תחום הדת והמדינה בגזרתן, הכנסת ה-25 מביאה עמה סכנת הידרדרות ממשית בכל התחומים אותם אנו מודדים. אין לי צל של ספק שכשחברי הממשלה המסתמנת מתבטאים בנושאי דת ומדינה ומביעים עמדות קיצוניות וחשוכות שמקומן בימי הביניים הם מתכוונים לזה".

לדבריו, "לראשי העיריות תפקיד מהותי במאמצי הבלימה שמתקרבים אלינו, אבל הם לא לבד במערכה. הציבור הישראלי יעמוד על רגליו האחוריות".