מנכ"ל "הביטחוניסטים" תא"ל (מיל') אמיר אביבי, התראיין הבוקר (רביעי) אצל יואב מינץ בתכניתו ב-104.5FM רדיו צפון, ושוחח עמו על תופעת הפרוטקשן, לאחר שנפגש עם החקלאים ברמת הגולן.

"כולנו מודעים מאד לתופעות הנרחבות של הפרוטקשן והגניבות בנגב ובגליל ועל האתגרים בערים המערובות. הופתעתי לגלות לפני שבועיים שגם על הגולן זה לא פסח. יש תופעה מתרחבת, התמודדות לא פשוטה של החקלאים לשמור על השדות ועל הפרות. ההיקף הולך ומתרחב", סיפר בתחילת הראיון. "יש מרחב גדול שרובו מגיע מהכפר טובא זנגריא שנמצא למרגלות הגולן. הגיע לידי מצב שקמים התושבים יחד עם המועצה, יחד עם מג"ב והשומר החדש. ואומרים: 'חברים, צריך לעשות מעשה לחשוב על הקמת משמר לאומי בגולן'. אנחנו נרתמנו לסייע והעסק הזה נמצא בחיתולים. יש המון המון דרכים לשפר את המשילות. הלקח המרכזי שנכון גם למרחבים אחרים, שאין פתרון אחד בלעדי. צריך פה קשת של עשיה ופתרונות, שישפרו את המשילות, בין אם זה התנדבות, יותר גדולה לשומר החדש שפועל במרחבים החקלאים, בין אם זה התנדבות יותר משמעותית ל'מתמיד' של מג"ב שמאפשר לקבל סמכויות משטרתיות".

לשאלה כיצד תנועת "הביטחוניסטים" מתכוונת לסייע לחקלאים בטווח הקרוב, השיב כי "קודם כל, בחשיבה על הפתרונות הנכונים והאסטרטגיה איך לקדם את הפתרונות. צריך לזכור ש'הביטחוניסטים', פועלים בעיקר בשדה התודעתי ביכולת להעלות את המודעות בתקשורת ואצל התושבים עצמם במרחב, לסייע בגיוס המתנדבים, בעבודה מול הממשלה, הכנסת. כמובן שיש לנו קשר עמוק מאד מול מקבלי ההחלטות וכל מי שיצטרכו ממנו תקציבים ומדיניות ובענין הזה כמו שאנחנו מסייעים בנגב ובמקומות אחרים, אנחנו לרשותם של תושבי הגולן".

בכל הנוגע להיקף הנזקים, אמר אביבי: "זה בעצם העניין. אחד האתגרים הוא לגבש תמונת מצב ברורה. אנחנו רואים הרבה מאד אנשים כעוסים וכאובים וכל אחד מספר על חוויה שהוא חווה. היכולת לגבש סטטיסטיקה זה תהליך שצריך לבנות אותו".

מנכ"ל "הביטחוניסטים" סיפר על מקרה ספציפי שהטריד והעציב אותו אותו: "יש שמה אנשים שמתמודדים עם זה עשרות שנים אבל מעידים על שינוי מאד מהותי בכל מה שקשור לרמת האלימות, התעוזה. מה שבעבר היה מסתיים  אולי בקטטה קטנה, היום למעשה אנחנו מדברים על דברים שנושקים לעולם הלאומני", טען.

עוד המשיך והוסיף באותו נושא: "אחד המשפטים ששמעתי מאחד הקצינים שם: 'כל מה שקורה כאן הוא לאומני' וזה מטריף, כי זה לא רק פשיעה אלא פשיעה לאומנית, יותר נטיה לנשק חם. צריך להגיד שבתמונת מצב של נפגעים: מירי בצפון יש יותר נפגעים מירי מאשר בכל ישראל!. גם ערבים בתוך עצמם וגם יהודים. יש שמה מספרים מבהילים. כמות הנשק שיושבת בכפרים ערבים בצפון, מבהילה. ובסוף, הדבר הזה זולג וזה מה שמטריד וצריך לייצר פה תמונת מצב יותר ברורה, פעילות יותר משמעותית. חלק גדול מזה לייצר את התודעה אצל אנשי הגולן, לקרוא לאנשים לדגל ולהתייצב להתנדבות, בכל אותם מערכים שונים. המועצה האזורית בצד שלה יכולה לעשות הרבה מאד דברים, החל מחמ"ל שיתן תמונת מצב ברורה וחיבור למשרדי הממשלה".

לשאלה האם עד היום לא היה שום גוף מאורגן שעזר לחקלאים, מאחר ומדובר בתופעה מתמשכת, ענה המרואיין: "בדיוק. לא היתה תמונה אינטגרטיבית ברורה או רחבה עם מדיניות ברורה עם התגייסות כוללת. היתה עבודה משותפת של המשטרה ומג"ב, אבל כשפועלים עם מעט מאד מתנדבים במאמץ נרחב ותקציבים מעטים יחסית אז בסוף זה משפיע על אפקטיביות. קצב גידול הפשיעה הוא הרבה יותר גבוה".

לסיום, פנה אביבי בקריאה לאנשי הגולן: "לאור האירועים האחרונים, ראינו שכאשר החבר'ה הדרוזים למשל נכנסו לג'נין, אז מרקם החיים בין ערבים ישראלים לבין הערבים הפלסטינאים הוא מרקם חיים מאד ערני. אנשים יוצאים, נכנסים, עושים עסקים ומה שקורה בתוך כל האינטרקציות האלה יכול להתפתח לדברים אחרים. חלקם טובים, חלקם טובים פחות. אני קורא לתושבי הגולן: זה המרחב שלכם שימרו עליו. זה בידיים שלכם. תתנדבו, תעשו מה שצריך".