תנועה חדשה מנסה לגייס עשרת אלפי ישראלים שיעזבו איתם את הארץ בעקבות תוצאות הבחירות. הקבוצה המכונה ״עוזבים את הארץ - ביחד״, הגדירה יעד ראשוני של כעשרת אלפים ישראלים מהגרים. 

אחד מראשי הקבוצה, יניב גורליק, היה בעברו פעיל מרכזי בהפגנות נגד נתניהו ונחשב לפעיל חברתי בולט נגד כפיה דתית. פעיל נוסף הוא מרדכי (מוטי) כהנא, איש עסקים ופילנתרופ ישראלי-אמריקאי. לפני מספר ימים, כהנא צייץ בטוויטר, "לאחר שנים של הברחת יהודים מאזורי מלחמה בתימן, אפגניסטן, סוריה ואוקראינה לישראל, החלטתי לעזור לישראלים לעבור לארה"ב".

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כהנא נחשב לפעיל בקרב קבוצה של ישראלים-אמריקאים שהתמודדו בבחירות האחרונות לקונגרס הציוני העולמי, שקיבלה לבסוף מספיק קולות כדי לשלוח נציג אחד לקונגרס בישראל. "חברי המפלגה הישראלית-אמריקאית חשבו שאני קצת קיצוני, אמרתי להם שהגיע הזמן להציע לתנועה הציונית אלטרנטיבה למקרה שהמצב בישראל ימשיך להחמיר. אני לא מאחל שהמדינה שלנו תיהרס, אבל מה יקרה אם היא תיהרס?", טען.

לדבריו, "אני רואה שנאת אחים גדולה ואני רואה את האיראנים עם הטילים המדויקים שמכוונים לישראל. לפני אלפיים שנה זה היה בדיוק אותו הדבר". כהנא הציע לתרום מחצית מכספי הקרן הקיימת לישראל (קק"ל) לחינוך יהודי בצפון אמריקה, "מכיוון שאנחנו חצי מהעם היהודי", אמר. "תנו לחינוך היהודי להיות בחינם או לפחות מסובסד. החינוך היהודי יקר מדי בארה"ב".

כהנא קיבל עשרות פניות מישראלים לסיוע בהגירה, בעיקר מכאלה שמנהלים חברות טכנולוגיה קטנות שמעוניינות להעביר את משרדיהם לארה"ב. "ראיתי אנשים בקבוצת וואטסאפ שמדברים על הגירה של ישראלים לרומניה או ליוון, אבל אני אישית חושב שיהיה להם הרבה יותר קל להגר לארה"ב. יש לי חווה ענקית בניו ג'רזי והצעתי לישראלים להצטרף כדי להפוך את החווה שלי לקיבוץ".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

"עם ממשלה כזו בישראל, הממשלה האמריקאית צריכה לתת לכל ישראלי שבבעלותו חברה או בעל מקצוע מבוקש בארה"ב כמו רופאים וטייסים, להגר לארה"ב", כתב. כהנא סבור שהעם היהודי מעולם לא ידע לשלוט בארצו והוא מיועד לחיות בפזורה. "בית המקדש השני נחרב בגלל שנאה שדומה למה שקורה בישראל ב-2022", אמר.

מוטי כהנא (צילום: מוטי כהנא)
מוטי כהנא (צילום: מוטי כהנא)

לדבריו, מבין עשרות הישראלים שפנו אליו לייעוץ וקשרים, כולם היו חילונים. אחד מחברי הקבוצה הוא דוד, ישראלי שסיפר שבילה את השבועות האחרונים באיטליה. "אני באיטליה כבר כמעט חודש, עם רכב שכור ודירות וזה היה הרבה יותר זול מאשר לחיות בישראל", כתב.

דוד הסביר שלישראל יש הרבה "מיסים מיותרים", בעוד ש"שוד המס הגדול בעולם הוא מס הדיור". הוא הוסיף כי מחירי הסופרמרקטים בישראל למזונות ומצרכים בסיסיים הם "מהיקרים בעולם". דוד דחק "לקום ולעשות משהו היום. גם אלו מכם שנמצאים בצד היותר מצליח כלכלית של החברה הישראלית, מוטב שתתעוררו שכן הנפילה שלכם תהיה הרבה יותר כואבת מאלו שלא מצליחים באותה מידה".

ובכל זאת, ישנם רק כמה מאות ישראלים החברים בקבוצות הללו בכל פלטפורמות המדיה החברתית. הם פתחו קבוצות קטנות יותר לסיוע בהגירה ל-26 מדינות, כולל קנדה, רומניה, אוקראינה, אוסטרליה, תאילנד, גרמניה, יוון, פורטוגל, ספרד וכן ארה"ב. ביום חמישי הקרוב קבוצת פעילי "עוזבים את הארץ - ביחד" תיפגש, באופן וירטואלי, לראשונה באמצעות זום. 

חבר הכנסת, סא"ל במיל', משה סולומון, הציונות הדתית, בתגובה לתופעת החורגים החדשים: "המקרה המדובר הוא אות קלון לכל אזרח המחזיק דרכון ישראלי. במשך דורות רבים נדרשו היהודים בגולה להתמודד עם אנטישמיות ואתגרים קשים ומורכבים הרבה יותר ממצבה החברתי והכלכלי של מדינת ישראל היום, הקבוצה המדוברת בוחרת לבגוד ברעיון הדמוקרטי שכל-כך חשוב להם, ולוותר על החזון הציוני שהיה האור למאות קהילות יהודיות בתפוצות. כמי שגדל כגר בארץ נוכריה, אתיופיה, אני מצטער לבשר לקבוצה המתארגנת, כי מהלך שכזה לא רק שלא יטיב עם חייהם האישיים אלא יהיה בכייה לדורות עבור צאצאיהם. 

"אני קורא להם לחזור מהיוזמה העגומה, למרות כל הקשיים וחוסר ההסכמות, עם ישראל אמר את דברו בבחירות- בחר להישאר בארץ ולחזק את המדינה. כך אט אט נאחה את הקרעים בציבור ונביא עתיד טוב יותר לכלל אזרחי מדינת ישראל, ללא קשר למי נמצא בשלטון באותה העת".