בית המשפט באיטליה קיבל היום (חמישי) את עסקת טיעון של שמואל פלג, שהואשם בחטיפת נכדו איתן בירן שהתייתם מהוריו ואיבד את אחיו  באסון הרכבל בצפון איטליה. בהתאם להסדר נגזרו על פלג 20 חודשי מאסר על תנאי וקנס על סך של 50 אלף יורו.

בני משפחה אחת: חמישה ישראלים נהרגו באסון קריסת רכבל באיטליה
סבו של איתן בירן יוסגר לאיטליה? "הדברים על השולחן, מבחינתו לא הייתה חטיפה"

הכסף, שישמש לכיסוי הוצאות הבריאות והחינוך של איתן, כבר שולם. ג'וזפה זנלדה, עורכת דינה של איה בירן, דודתו של איתן מצד אביו, ושרה קרסניגה, עורכת הדין המייצגת את פלג, אישרו שתיהן את החלטת בית המשפט.

לאחר האסון שאירע במאי 2021 עבר איתן, שהתגורר בעיר פאביה עם הוריו עמית וטל ואחיו תום ז"ל ונפצע בהתרסקות הרכבל, לגור עם דודתו איה, בעלה ושתי בנותיהם, שגרים גם הם בעיר.

בין משפחת בירן למשפחת פלג התגלעה מחלוקת באשר למקום מגוריו של איתן שהיה אז כמעט בן 6, והתפתח מאבק משמורת באשר לשאלה איזו משפחה תגדל אותו לאחר מות הוריו ואחיו.

בספטמבר 2021, בעת ביקורו של איתן בבית דודתו, הסיע אותו פלג לשוויץ ללא הסכמתה, שם שכר מטוס פרטי והטיס אותו לישראל.

בתגובה עתרה דודתו לבית המשפט לענייני משפחה בישראל בבקשה להחזירו לאיטליה ולאחר מספר דיונים קבע בית המשפט כי מעשיו של הסב עולים בגדר חטיפה לפי אמנת האג להחזרת ילדים חטופים.

איה בירן (צילום: אבשלום ששוני)
איה בירן (צילום: אבשלום ששוני)

הסב ניסה לערער על הכרעת הדין, אך בית המשפט העליון בישראל דחה בדצמבר 2021 את בקשת הערעור והורה לשלוח את הילד בחזרה אל דודתו מצד אביו באיטליה, עמה הוא מתגורר כעת.

"ממשיכים בתהליך ההפרדה ביננו"

סבתו של איתן, אתי פלג, התראיינה היום לערוץ 12 ואמרה: "ממשיכים בתהליך ההפרדה ביננו. חשוב לי להדגיש שאני לא יודעת בדיוק מה נחתם, אבל הייתה מגמה לסגור את הפרק הזה כדי ששמוליק יוכל לראות את איתן".

"אנחנו מנהלים מאבק שקט לאור מה שקרה, אני רוצה להדגיש שהגשנו ערעור, בית המשפט אמר במפורש שדודתו איה לא הייתה אפוטרופוסית. לא הייתה חטיפה. שמוליק קיבל יעוץ משפטי, ולפי הביא את איתן לארץ", הוסיפה.

אתי פלג בבית המשפט בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
אתי פלג בבית המשפט בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

על הסדרי הראייה אמרה: "יש ביניהם קשר מאוד חזק. שמוליק עכשיו יצא לחופשי ויכול לראות את איתן במידה ויאפשרו כך. במהלך השנה הזו היו כמה החלטות באיטליה שבית המשפט העליון קבע שמה שאיה עשתה בטורינו היה לא חוקי. הייתה עוד החלטה שקבעה שאנחנו צריכים להיות חלק מחייו, גם בהחלטת החלטות בחיים שלו".

עוד סיפרה פלג, כי "איתני במצב קשה מאוד, נקרעתי. קיבלתי מייל והודיעו לי שנכון לעכשיו אני לא יכולה לראות אותו. אני הסבתא שלו, ואיתני לפני חודש בכה ושאל אותי 'סבתא מתי את באה עוד פעם', לא יכולתי יותר לראות אותו. הא לא יכול להיות איתי. אני הסבתא ולמרות שחווינו את האסון המטורף הזה - אני עד היום לא יודעת מה התשובה. לא ברור לי למה נגזר שצריך לנתק את איתן מהמשפחה של אמא שלו. אני רוצה להסב את תשומת ליבך - זכותו של ילד לראות את המשפחה. מדוע איתן נדון ללמוד בכנסייה ולהתרחק ממשפחת אמו?".